Više od 37 odsto kompanija u regionu Evrope, Bliskog istoka i Afrike (EMEA), susreće se sa problemima nastalim usled zloupotrebe troškova putovanja, otkriva novo istraživanje kompanije SAS. Druge vrste finansijskog kriminala i grešaka sa kojima se suočavaju kompanije iz regiona uključuju nameštanje ugovornih ponuda (više od 25 odsto), dupliranje faktura (27 odsto) i zloupotrebe zaposlenih koji koriste kreditne kartice kompanije (22 odsto).
Beograd, 16. april 2019 – Prevare u nabavci nastaju kada zaposleni i dobavljači zloupotrebljavaju proces nabavke ili se prevarno ponašanje dogodi tokom trajanja ugovora. Nedozvoljene aktivnosti mogu obuhvatati sklapanje ugovora sa preferencijalnim dobavljačima kako bi se ostvarila nepravedna prednost tokom nabavke, ili dostavljanje više faktura za jednu stavku ili uslugu. Dok je prevara u procesu nabavke ozbiljan zločin koji u mnogim zemljama može značiti zatvorsku kaznu, počinioci su često spremni da preuzmu rizik kako bi ostvarili finansijsku dobit ili oštetili kompaniju iz osvete.
Pravi brojevi
Istraživanje SAS-a otkriva da više od četvrtine EMEA kompanija gubi između 10000 i 150000 evra svake godine. Gubitke od 10000 evra godišnje prijavio je 18 odsto kompanija, dok je skoro 12 odsto prijavilo gubitke od 150000 do 400000 evra godišnje. Više od 400000 evra gubitaka je otkriveno kod 3,7 odsto ispitanika.
Nedostatak efikasnih metoda i procedura za otkrivanje prevara je važno pitanje. Kompanije često ne znaju koliko novca gube, odgovor je koji je dalo gotovo 17 odsto ispitanika. Ostalih 24 odsto smatra da su to zanemarljivi gubici. To ukazuje na nisku svest o šteti koju prouzrokuju zloupotrebe u nabavkama, iako skoro polovina kompanija (48 odsto) tvrdi da obavljaja redovne interne revizije.
Dobre naznake u borbi protiv zloupotreba
Stručnjaci kompanije SAS naglašavaju da preduzeća u EMEA regionu moraju ulagati u bolje mehanizme otkrivanja prevara. Istraživanje SAS-a pokazuje da su ručne kontrole najpopularniji oblik praćenja procesa nabavke, koji se koristi za otkrivanje mogućih slučajeva prevare, za više od 44 odsto ispitanika. Skoro 30 odsto ručno potvrđuje zahteve za nabavke kako bi minimizirali greške ili prevare, a 28 odsto se oslanja na zaposlene da obaveste svoje nadređe o svim nepravilnostima. Druge tehnike otkrivanja koje se najčešće koriste uključuju detekciju na osnovu poslovnih pravila (skoro 30 odsto) i detekciju anomalija (više od 28 odsto).
Iako su navedene metode neefikasne, istraživanje pokazuje naznake da se situacija poboljšava – 28 odsto ispitanika je reklo da koriste analitiku podataka za praćenje eventualnih propusta i predviđanje mogućih slučajeva prevare. Osnovne prepreke korišćenju napredne analitike za sprečavanje prevara ili greške u nabavkama su: troškovi implementacije (32 odsto), nedostatak potrebnih veština (30 odsto) i preferencija ručne obrade (27 odsto). Slične prepreke sprečavaju kompanije da implementiraju AI ili automatizaciju kao preventivni alat za prevare ili greške u nabavkama.
Poverenje u mrežu dobavljača
Čak i ako organizacija ima veoma razvijene interne sisteme za borbu protiv prevara, predstavnici mreže dobavljača mogu počiniti finansijske zločine. Zbog toga preduzeća moraju više da se fokusiraju na kompanije sa kojima sarađuju. Samo 22 odsto ispitanika u istraživanju SAS-a prati mrežu dobavljača kvartalno, skoro 23 odsto čini to dva puta godišnje, a blizu 19 odsto obavlja kontrolu jednom godišnje.
SAS istraživanje je sprovedeno u 16 zemalja, uključujući: Veliku Britaniju, Francusku, Italiju, Španiju, Grčku, Poljsku, Tursku i Južnu Afriku. Ispitanici su predstavljali različite industrije poput informacionih tehnologija, inženjering i građevinarstvo, proizvodnju, obrazovanje, veleprodaju i maloprodaju.
SAS Adriatic region pokriva Albaniju, Bosnu i Hercegovinu, Crnu Goru, Hrvatsku, Makedoniju, Srbiju i Sloveniju. Osnovan je 1992. godine i posvećen je uspehu svojih korisnika u poslovanju rešenjima koja omogućavaju inovacije i unapređuju poslovanje.