Posle višenedeljnih konflikata nastalih usled prepolovljavanja otkupne cene maline, očekivalo se da će sličan problem izazvati i cena pšenice. No, Vlada Srbije je, na predlog Ministarstva poljoprivrede i zaštite životne sredine, utvrdila cenu od 18 dinara po kilogramu za interventni otkup merkantilne pšenice ovogodišnjeg roda.
Ispostavilo se da ovaj put poljoprivrednici nisu zakinuti baš toliko drastično kao u slučaju maline. Ipak, oni nisu zadovoljni otkupnom cenom. Južnobanatski poljoprivrednici smatraju da je trenutna cena pšenice na tržištu niska i da je neophodno da bude makar 20 dinara, a neki kažu i 22 dinara, jer je sve ispod toga neisplativo. S druge strane pšenica se prošle nedelje na Produktnoj berzi prodavala po prosečnoj ceni od 16,45 dinara po kilogramu bez PDV-a.
Često mediji pišu o “prljavim igrama” otkupljivača i distributera koji imaju za cilj nerealno spuštanje cena robe, međutim novinar Dimitrije Boarov podseća da oni nisu jedini koji mogu imati uticaj na konačnu cenu voća, povrća i žitarica. Jedan od faktora uticaja predstavlja i jak dinar, po pravilu najjači baš u mesecima kada se sklapa finansijski bilans godišnje proizvodnje pšenice i malina. Sezonsko jačanje dinara ne ide na ruku proizvođačima poljoprivrednih dobara, kao ni izvoznicima.
No, ako ništa drugo, bar ih je vreme poslužilo. Naime, visoke temperature ubrzale su zrenje žita sa, te je žetva krenula ranije a očekuje se, kako kažu stručnjaci, neočekivano dobar prinos ali malo lošiji kvalitet pšenice. No, ima i onih kojima su prinosi manji nego prošle godine te dok se ne završi žetva nećemo znati konačne rezultate iste.
I oko kvaliteta zrna poljoprivrednici ne mogu međusobno da se slože – neki tvrde da će on ove godine biti niži a drugi da je on sasvim dobar.
Jedino što im je svima zajedničko je tvrdnja da je cena pšenice suviše niska, i da sada više košta njena proizvodnja od prodajne cene.
Reč nedelje je naša stalna rubrika – svake nedelje uredništvo „Biznisa i Finansija“ bira reč za koju veruje da će obeležiti narednih sedam dana. Od petka do petka agencija Real Time Clipping prati pojavljivanje ove reči u ekonomskom i političkom kontekstu.