712
Svi domaći mediji, neki i po nekoliko puta, preneli su najave premijera Vučića s početka meseca o velikom ulaganju nemačkih privrednika u srpsku ekonomiju. Posle nedavne posete premijera Berlinu saznali smo da će nemačke kompanije omogućiti otvaranje novih 3.000 radnih mesta u Srbiji u narednih godinu i po dana.
Saradnja dve zemlje već je poprilično dobra. Srbija sa Nemačkom ostvaruje najveću trgovinsku razmenu, a nemački privrednici već su najveći ulagači u Srbiju od 2001. godine do danas, sa procenjenom 1,5 milijardom evra investiicja. U našoj zemlji već uspešno posluju giganti poput Siemens-a ili Bosch-a, ali i još oko 370 kompanija čiji su osnivači nemačka pravna lica. Oni su okupljeni oko Nemačko-srpskog privrednog udruženja (DSW) i Delegacije nemačke privrede u Srbiji (AHK), organizacija koje imaju za zadatak da pružaju podršku svojim članicama u njihovom tržišnom nastupu, ali i iznose konstruktivne predloge domaćim zakonodavcima.
I upravo tu je kvaka u čitavoj priči. Nemačke kompanije koje su navikle na jasnu i poslovno naklonjenu regulativu na većini tržišta na kojima nastupaju, u Srbiji se, baš kao i njihove kolege iz drugih stranih ali i domaćih kompanija, svakodnevno susreću sa problemima kao što su korupcija, spora papirologija i neefikasnost javne administracije… Poslednja godišnja anketa koju je AHK sprovela među nemačkim privrednicima u Srbiji pokazuje da 67% njih ocenjuje domaće privredno stanje kao nepovoljno. Srećom, njih 38% želi da poveća obim svog ulaganja u ovoj godini, nasuprot 16% koji planiraju uštede.
S obzirom na pojačanu bilateralnu saradnju dve zemlje, može se uskoro očekivati pomak po tom pitanju. Međutim, ono što najviše zanima javnost u poslednje vreme je sudbina „poslednjeg porodičnog zlata“, odnosno velike državne kompanije Telekom Srbija, čija prodaja je već neuspešno pokušavana i za koju se već nekoliko godina veruje da će biti u rukama Deustche Telekoma, ali i Elektroprivrede Srbije (EPS) za koju se sve glasnije priča da ima zainteresovanog kupca u vidu nemačkog energetskog giganta RVE.
Reč nedelje je naša stalna rubrika – svake nedelje uredništvo „Biznisa i Finansija“ bira reč za koju veruje da će obeležiti narednih sedam dana. Od petka do petka agencija Real Time Clipping prati pojavljivanje ove reči u ekonomskom i političkom kontekstu.