Home Tekstovi Društvene mreže i marketing MSP: U desnom ćošku

Društvene mreže i marketing MSP: U desnom ćošku

by bifadmin

Oglašavanje na društvenim mrežama u svetu beleži dvocifreni rast ali sa veoma niske osnove a Gugl, Fejsbuk i Tviter zauzimaju različite pozicije s obzirom na to da li prihodi oglašavanja stižu sa stacionarnih platformi ili mobilnih uređaja. U Srbiji, činjenica da se broj stanovnika iznad 16 godina koji koriste Internet i imaju aktivan Fejsbuk nalog skoro poklapa, otvara marketinšku nišu u kojoj manja i srednja preduzeća nalaze interes za oglašavanje svojih proizvoda.

Prema procenama Dragana Varagića, savetnika za poslovnu primenu interneta, vrednost tržišta internet oglašavanja u Srbiji se kreće između 15 i 20 miliona evra, što je veliki skok u odnosu na situaciju od pre tri godine kada je onlajn oglašavanje vredelo svega četiri do pet miliona evra.

Najveći udeo čini oglašavanje na banerima, (oko 40 odsto kompletnog onlajn oglašavanja), dok mali oglasi uzimaju oko 20 do 25 odsto tržišta. Oglašavanje na Guglu i Fejsbuku čini 30 do 35 odsto reklamiranja u Srbiji.

fejs posao

„Mi smo, kao nacija, manijaci za Fejsbukom. Iako mnogi misle da je Fejsbuk rezervisan samo za zabavu, mi smo u njemu videli odličan alat za oglašavanje, “ kaže Velibor Antić, direktor onlajn sektora kompanije Trident Media Grupa.

Na globalnom nivou, Fejsbuk, prema podacima “eMarketer”, jedne od narelevantnijih publikacija koja procenjuje kretanja na globalnom on line tržištu, ostvaruje više od 60% svojih prihoda od prodaje oglasa na svom “marketplejsu”, koji se pojavljuju u desnoj margini na stacionarnim kompjuterima. Posle velikog udarca za Fejsbuk, nastalog pošto je jedna od velikih oglašivača Dženeral Motors odlučio da se povuče iz marketinških kampanja na ovoj društvenoj mreži (jer se “lajkovi” nisu transferisali u opipljiv porast prodaje), “eMarketer” je sproveo veliko istraživanje među marketinškim stručnjacima, analitičarima i zaključio da frustracije zbog malog efekta oglašavanja na ovoj društvenoj platformi nastaju zbog nerazumevanja principa na kojima ona funkcioniše. Kad se targetiranje potrošača i ponuda dobro upare, takvo oglašavanje može biti veoma efikasno. Korišćenje dodatnih oruđa koje im je obezbedio Fejsbuk pomoglo je nekolicini start ap agencija za digitalni marketing da postignu značajan uspeh, koji su potom sledile i druge kompanije, konstatuje se u jednom od “eMarketer” izveštaja od juna ove godine. Istine radi, “eMarketer” je u septembru korigovao svoju procenu prihoda Fejsbuka za 2012. godinu na pet milijardi (4,2 milijarde od oglašavanja, drugih plaćanja i izvora prihoda), što je za milijardu dolara manje od njihove prethodne prognoze iz februara 2011. Ipak, isti izvor je procenio rast prihoda Fejsbuka od oglašavanja za 34% u ovoj u odnosu na prošlu godinu i za 29% u 2013.

Na sličnom principu kombinovanja napredne tehnološke platforme, spregnute sa najpopularnijom društvenom mrežom na svetu, koju pominje “eMarketer”, radi i “prima Facebook”, sistem koji su razvili agencija Prima Media iz Beograda, u okviru Trident media grupe, i izraelska kompanija “Maple”. U prvom koraku, stručnjaci prima Media-e sa korisnikom biraju upečatljivu sliku, naslov i kratak propratni tekst oglasa. Zatim se prave varijacije, ponekad na stotine, puštaju se u etar, kako bi se tokom 24 časa dobilo “top 5” kreativa, dakle pet kombinacija tri osnovna segmenta sa najviše klikova.

“Mala i srednja preduzeća žele da se oglašavaju na Internetu, ali ne znaju kako. Mi kao agencija možemo da dovedemo gladnog čoveka u pekaru, a da li će uspeti da mu prodaju svoj proizvod, to je isključivo na našim klijentima” – kaže za B&F Uroš Ignjačević, generalni direktor Trident Media Grupe.

Trident Media Group kao i mnogi drugi ne naplaćuje oglašivačima postavljanje reklame, već samo broj klikova. “To umnogome smanjuje rizik od neuspeha, daje sigurnost, što je mikro i malim preduzećima možda jedna od najbitnijih stavki kada je marketing u pitanju“, tvrdi Antić. Klijenti Tridenta su najrazličitijih profila – od maloprodaje obuće, farmaceutskih kuća, salona lepote, preko privatne medicinske prakse, industrija nameštaja, maloprodaje računarske opreme do škola jezika, restorana i kafića, industrija kafe, roba široke potrošnje… Po strukturi oko 60% klijenata čine velika preduzeća, a 40% mala.

Klijenti koji imaju svoju FB stranicu za cilj postavljaju najčešće povećanje broja fanova na stranici, što im omogućava dugoročnu komunikaciju sa potencijalnim korisnicima, klijentima ili kupcima. Sa druge strane, klijenti koji nemaju svoju FB stranicu, nisu u mogućnosti da grade FB zajednicu pa za cilj najčešće postavljaju povećanje broja poseta na sajtu i direktniju prodaju, ukoliko imaju stranicu na sajtu koja ističe artikle ili usluge na akciji, kažu u Tridentu.

Dušan Ilić

Biznis Top 2011/12

Pročitajte i ovo...