U prvom kvartalu 2011. godine se nije značajno uvećao broj sprovedenih preporuka Jedinice za sprovođenje SRP (Giljotine propisa), a u poslednje tri godine sprovedeno je tek 12% preporuka identifikovanih u NALED-ovoj Sivoj knjizi.
Prema analizi sprovedenoj za potrebe Sive knjige III, do kraja 2010. godine u potpunosti je bilo sprovedeno samo 6, a delimično sprovedeno (ili je sprovođenje u toku) još 10 od ukupno 75 preporuka Sive knjige. Tokom prvog kvartala ipak je zabeležen izvestan pomak, pre svega zbog bolje komunikacije između APR-a i Poreske uprave, tako da je rešen problem prilikom gašenja privrednog subjekta jer APR sada automatski obaveštava i Poresku upravu, a takođe više nije potrebno nakon dobijanja samog PIB-a ići u Poresku upravu i podneti ostale dokumente i podići samo rešenje o dodeli PIB-a. Ukupan broj rešenih problema povećan je za 3, dok je broj preporuka čije je sprovođenje u toku ili su delimično rešene povećan za 5.
Od preporuka čije je sprovođenje u toku, svakako da će najznačajnije uštede biti ostvarene po osnovu jednostavnije komunikacije korisnika sa Poreskom upravom. Poreska uprava je najavila da de svi poreski obveznici do kraja ove godine moći da elektronski prijavljuju i plaćaju poreze, kontrolišu stanje na svom poreskom računu i uplatu doprinosa, kao i da dobiju potvrdu da su izmirili svoje poreske obaveze.
Ipak, regulatorna tela još uvek nisu započela aktivnosti u vezi sa 51 preporukom. U poslednje 3 godine, sprovedeno je dakle tek 12% preporuka identifikovanih u NALED-ovoj Sivoj knjizi.
Što se tiče sveobuhvatne reforme propisa, od 196 preporuka za stavljanje van snage suvišnih propisa, sprovedeno je 192 preporuke i stavljeno je van snage 15 uredbi, 11 odluka i 166 ostalih podzakonskih akata.
Od 340 preporuka za izmenu propisa koji nepotrebno komplikuju poslovanje odustalo se od 36 preporuka. Od preostale 304 preporuke do sada je u praksi sprovedeno 30.6 % tj. 93 preporuke, dok je u postupku sprovođenja još 137 preporuka, od kojih je najveći broj u formi predloga zakonskih akata i očekuje se njihovo skoro usvajanje u Skupštini. Dakle izvesno je da će rezultat SRP-a u najskorije vreme biti 67% implementiranih preporuka za izmenu propisa. Pozitivno je to što upravo te preporuke, po proračunima Jedinice za sprovođenje SRP, nose preko 80 % od obračunatih ušteda.
U ovom kvartalu je aktuelno sprovođenje preporuka kroz usvajanje novog Zakona o privrednim društvima i izmene Zakona o finansijskom lizingu i Zakona o prevozu u drumskom saobraćaju:
1. Nacrt Zakona o privrednim društvima Vlada je usvojila, a očekuje se da će i Skupština najverovatnije u toku drugog kvartala ove godine. Ovaj zakon će privredi doneti: onemogućavanje izbegavanja prijema pismena, otklanjanje dilema u pogledu ovlašćenja zastupnika društva, eliminisanje ograničenja u pogledu organa koje društvo može da ima, omogućavanje brze smene zastupnika društva, pojednostavljenje sazivanja skupštine društva. Ukida se obaveza posedovanja pečata, kao prevaziđenog formalizma koji stvara dodatnu pravnu nesigurnost. Takođe, s jedne strane se povećava odgovornost poslovodnih organa akcionarskih društava prema društvu, akcionarima i poveriocima, ali s druge se sužava mogućnost akcionara da zloupotrebljavaju svoja prava, uključujudi i pravo na informisanost. Povećava se dostupnost informacija o statusnim pitanjima uz najmanje troškove, njihovim objavljivanjem na internet stranici APR-a.
2.Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o finansijskom lizingu, koji bi Skupština trebalo uskoro da usvoji, omogućiće kupovinu nepokretnosti na finansijski lizing. Na taj način će se i u Srbiji, doduše mnogo kasnije nego u drugim evropskim zemljama, omogućiti ovaj kreditu alternativni način finansiranja pribavljanja nepokretnosti. Uslov za njegovo stavljanje u funkciju je i usvajanje izmene poreskih propisa, kojim bi se ukinuo PDV na lizing ratu (jer se PDV ne plaća ni na ratu stambenog kredita), a treba na adekvatan način regulisati i plaćanje poreza na prenos apsolutnih prava i poreza na imovinu tokom trajanja ugovora.
3. Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o prevozu u drumskom saobraćaju je podnet Skupštini na usvajanje još 21.01.2011. godine, a kada bude usvojen omogućiće ukidanje nepotrebnih administrativnih obaveza koje su stvarale velike troškove. Ukinuće se obaveza „pro forme“ potpisivanja kontrole tehničke ispravnosti vozila u putnom nalogu, obzirom da Zakonom o bezbednosti saobraćaja na putevima propisuje obavezu obavljanja prevoza u drumskom saobraćaju ispravnim motornim vozilima. Takođe, biće ukinuta i obaveza privrednih subjekata da u svojim putničkim automobilima drže putni nalog overen od strane ovlašćenog lica, ne stariji od sedam dana. Više neće postojati ni obaveza pravnih lica da na svojim putničkim vozilima ispisuju svoje poslovno ime. Činjenica je da veliki broj pravnih lica ovu obavezu nije sprovodio u praksi, ali je to stvaralo pravnu nesigurnost u pogledu tretiranja takvog prekršaja od strane nadležnih organa, kao i pogodne uslove za koruptivno ponašanje u tim organima.