Prodaja automobila u Sjedinjenim Američkim Državama u maju je smanjena 3,7 odsto u odnosu na isti mesec 2010., na 1,06 miliona, prvi put u poslednjh osam meseci, prenele su svetske privredne agencije.
To je direktna posledica proizvodnog šoka u Japanu posle razornog zemljotresa i gigantskog cunamija u martu u toj istočnoazijskoj zemlji posle čega je usledila nestašica novih vozila.
Tržište se povuklo posle mesecima dvocifrenih stopa rasta, na šta je uticao i skok goriva koji je povećao potražnju za energetski efikansim manjim automobila i čija se nestašica osetila posle prekida lanca snabdevanja posle prirodne katastrofe u Japanu 11. marta.
Analitičari procenjuju da bi prodaja kola ponovo mogla da poraste posle obnavljanja zaliha, bez obzira na uzdržanu potražnju i sumnje u snažniji oporavak privrede, prenele su agencije.
„I dalje mislimo, imajući u vodu stanje u privredi, da se može očekivati oporavak, ali predstoje mnogi izazovi,“ smatra Don Džonson, potpredsednik američke prodaje u najvećoj američkoj automobilskoj kompaniji „Dženeral motors“ (GM).
Računa se da je zbog prekida lanca snabdevanja auto-delovima u Japanu u maju proizvodnja umanjena za 100.000 do 150.000 vozila.
Od većih „igrača“, samo su „Krajsler“ i „Hjundai“ zabeležili rast prodaje u maju.
Isporuke GM smanjene su jedan odsto, a „Forda“ 0,3 procenata.
Japanska „Tojota“ doživela je najveće posrtanje, 33,4 odsto, čime se plasirala na četvrto mesto na američkom tržištu, iza „Krajslera“.
GM je prošlog meseca prodao preko 221.000 vozila, 0,5 odsto manje nego lane kada je isporučeno 222.000 kola, ne računajući četiri brenda kompanije koja se više ne prodaju, posle usvajanja plana restrukturisanja.
Grupa „Krajsler“ prodala je u maju 10 odsto kola više nego lane, 115.000 vozila, u čemu prednjači isporuka modela brenda „Džip“ od 55 procenata.
Dobar maj bio je dobar i za južnokorejski „Hjundai“ čija je prodaja skočila 21 odsto.
Japanske kompanije „Tojota“ i „Honda“ najteže su pogodnjene zemljotresom i njihova majska prodajau SAD smanjena je za 33, odnosno 23 odsto, u odnosu na isti mesec 2010. Prodaja „Nisana“ smanjena je 9,1 odsto.
Jedini azijski modeli koji su našli na listi deset najprodavanijih kola u SAD u maju bili su „Nisanov“ model „altima“ i „hjundai sonata.“ Prodaja „Hjundaija skočila je 20,7 odsto, a „Folksvagen“ je objavio rast od 24 odsto u maju, kada je kompanija obeležila povratak u SAD kao lokalni proizvođač otvaranjem fabrike u Čatanogi, u savednoj državi Tenesi.
Evropske autokompanije imale su generalno dobar rezultat, povećavši prodaju za 22,7 odsto, a u maju je porastao i njihov udeo u prodaji na SAD tržištu na 9,9 odsto, za 2,1 odsto više.
Posle rasta cene benzina i gasa, Evropske autokompanije uspele su da povećaju prodaju dizel vozila i energetski efikasnih automobila.
Izvor : Biznisnovine.com