Home TekstoviB&F PlusIntervjuiEkonomija Deloitte: Sektor robe široke potrošnje – Promena strukture potrošnje

Deloitte: Sektor robe široke potrošnje – Promena strukture potrošnje

by bifadmin

U narednom periodu u Srbiji se predviđa rast cena osnovnih životnih namirnica i energenata i stagnacija kupovne moći. Kompanije koje su primarno usmerene na proizvodnju i prodaju hrane i pića verovatno će imati nešto bolju budućnost od ostalih proizvođača i trgovaca, za koje će i dalje jedno od najbitnijih pitanja biti održavanje likvidnosti. Promene u vlasništvu Delta Maxi-ja i širenje maloprodajnih lanaca Mecator i IDEA obeležilo je početak godine.

Sektor robe široke potrošnje i ove godine dominira na Deloitte-ovoj CE Top 500 listi. Pet najvećih kompanija u sektoru robe široke potrošnje u Adrija regionu prema prihodima u 2010. godini su bile Agrokor (na 28.mestu u Centralnoj Evropi), zatim Mercator grupa (na 39. mestu), Delta holding (na 86. mestu), Konzum ( na 97. mestu) i Gorenje grupa koja je zauzela 114. mesto na listi.

Osnovna karakteristika sektora robe široke potrošnje u 2010. godini i u prvih osam meseci 2011. godine je da se uticaj finansijske krize i dalje oseća, ali sa smanjenim intenzitetom. Vodeće evropske ekonomije su tokom 2010. godine, i u prvih osam meseci 2011. godine, izašle iz recesije, ali će se pozitivni efekti navedenog izlaska iz recesije u našem regionu osetiti sa malim zakašnjenjem u odnosu na ostale evropske zemlje. Najznačajniji efekti finansijske krize u maloprodaji, odnosno sektoru široke potrošnje, ogledali su se u smanjenoj potrošnji, promeni strukture potrošnje, povećanim troškovima pozajmljivanja, inflaciji i nestabilnom kursu, što je u značajnoj meri uticalo na smanjenu likvidnost i hroničan nedostatak finansijskih sredstava.

Promet robe u trgovini na malo u Republici Srbiji, u periodu januar – decembar 2010. godine veći je za 7,2% u odnosu na 2009. godinu u tekućim cenama, a u stalnim cenama je manji za 0,9%.

Učešće privatnih robnih marki u Srbiji, i dalje zaostaje za učešćem robnih marki u zemljama Zapadne i Centralne Evrope. Navodno povećanje učešća privatnih robnih marki uglavnom je rezultat povećanja u osnovnim namirnicama, zamrznutoj hrani, mesnim prerađevinama i proizvodima lične higijene.

Tokom 2011. godine, došlo je do značajnih promena na tržištu, tačnije do kupovine udela u pojedinim trgovinskim lancima od strane investitora iz zemalja Evropske unije. To se posebno odnosi na preuzimanje Delta Maxija od strane belgijske Delhaize grupe, kao i prodaje Familija marketa slovenačkom Merkator S-u. Pored toga, tokom prve polovine 2011. godine, kćerka firma Agrokora u Srbiji, IDEA, je preuzela šest prodajnih objekata Tuš marketa u Srbiji.

Srednjoročno gledano, očekuje se da će sektor široke potrošnje u Srbiji rasti, za šta se kao glavni faktori najčešće smatraju privredni rast, povećanje raspoloživog prihoda i razvoj maloprodajne infrastrukture. Međutim, kratkoročno gledano u Srbiji se u narednom periodu ne očekuje povećanje kupovne moći. Pored rasta cena osnovnih životnih namernica, što ujedno predstavlja i globalni trend, očekuje se i porast cena energenata što će najverovatnije uticati na strukturu potrošnje. Pored toga, uticaj sive ekonomije, posebno one u sferi široke potrošnje, još uvek nije sveden na prihvatljiv nivo i ima značajan uticaj na poslovanje kompanija iz sektora robe široke potrošnje.

Međutim, i pored navedenih negativnih trendova koji se odnose na cene u ovom sektoru, kompanije koje su primarno usmerene na proizvodnju i prodaju hrane i pića verovatno će imati nešto bolju budućnost od ostalih proizvođača i trgovaca, za koje će najverovatnije i dalje jedno od najbitnijih pitanja biti održavanje likvidnosti, kako na kratak, tako i na duži rok. Jedno od očekivanja je da će učešće privatnih robnih marki u narednom periodu rasti i da će predstavljati jednu od oblasti na kojoj će se trgovci fokusirati na srednji rok.

Zoran Nešić, direktor, Deloitte

Pročitajte i ovo...