Home Tekstovi Koliko nas košta Zakon o finansiranju lokalnih samouprava?

Koliko nas košta Zakon o finansiranju lokalnih samouprava?

by bifadmin

Sa stanovišta makroekonomske stabilnosti i efikasnosti upotrebe sredstava poreskih obveznika, prvi rezultati primene Zakona o finansiranju lokalnih samouprava su izrazito negativni. Izmene zakona su direktno uti­cale na povećanje ukupnog fiskalnog deficita u prvom kvartalu 2012. godine za 11-12 mlrd. dinara. Rezultati iz prvog kvartala potvrđuju procene koje su objavljene u Kvartalnom monitoru još pre stupanja na snagu Zakona, da će njegova promena doprineti povećanju fiskalnog deficit za oko 45 mlrd. dinara u 2012. godini, odnosno za oko 1,5% BDP pišu ekonomisti Milojko Arsić i Saša Ranđelović u nanovijem izdanju Kvartalnog monitora.

Rast fiskalnog deficita po osnovu decentralizaci­je, direktno je uticao na povećanje spoljnotrgovinskog deficita, a indirektno i na povećanje kursa i formiranje inflacionih pritisaka. Najveći deo dodatnih sredstva lokalne samouprave su upotrebile za povećanje tekuće potrošnje: subvencija, troškova za nabavku roba i usluga i povećanje zarada, dok je nivo javnih investicija realno opao. Lokalne subvencija su porasle za čak 55%, rashodi za nabavku roba i usluga su povećani za blizu 30%, dok su zarade realno porasle za 10%. Socijalna pomoć je re­alno povećana za 25%, ali nije sigurno koliko je ovako snažno povećanje socijalne pomoći dobro targetirano, a koliko je bilo u funkciji predizborne kampanje. Osim toga postoje indicije da se na lokalnom nivou javljaju novi oblici neproduktivnog trošenja sredstva, kao što je formiranja novih vanbudžetskih institucija, agencija i sl. dok se na nivou Republike priprema spajanje, redukova­nje ili ukidanje ovakvih institucija. Konačno, očekuje se da bi u slučaju zadržavanja postojećeg zakona došlo do skoro izvesnog povećanja broja zaposlenih na lokalnom nivou, iako je već sada višak zaposlenih na ovom nivou vlasti vrlo visok i iznosi 6-8 hiljada.

Gde je otišao novac?

Povećanjem učešća lokalnih zajednica u porezu na zara­de za 40% na račun Republike, a da pri tome na lokal­ne zajednice nisu prenete obaveza sa nivoa Republike, stvorilo je vertikalnu neravnotežu u javnim finansija­ma u Srbiji. Još pre stupanja na snagu izmena Zakona u Kvartalnom monitoru je procenjeno1 da će te izmene, pod ostalim nepromenjenim uslovima dovesti do rasta konsolidovanog fiskalnog deficita u 2012. za oko 1,5%

Takođe, ukazivano je da će fiskalno neodgovor­ne izmene Zakona o finansiranju lokalnih samouprava dovesti do smanjenja efikasnosti države, odnosno da će doći do povećanja neproduktivnog trošenja sredstva po­reskih obveznika. Suprotno tome, predlagači su tvrdili da će lokalne zajednice dodatne prihode iskoristiti za povećanje lokalnih javnih investicija.

katanac

Kao posledica primene Zakona o finansiranju lokalnih samouprava krajem 2011. i na početku 2012. godine su ostvarena izrazito divergentna kretanja realnih priho­da i rashoda po nivoima države. U Q4 2011. prihodi budžeta Republike realno su opali za 10,1% u odnosu na isti period prethodne godine, a blagi pad zabeležen je i kod prihoda Republičkog fonda zdravstvenog osi­guranja (RFZO), dok su prihodi lokalnih samouprava zabeležili blagi rast (0,3%). Divergentni trendovi su po­stali još izraženiji u Q1 2012, kada su prihodi budžeta Republike nastavili realno da opadaju u odnosu na isti period prethodne godine (za 4,2%), dok su prihodi lo­kalnih samouprava snažno realno rasli (čak za 26,1%) u odnosu na isti period prethodne godine. Pad prihoda centralne države posledica je pre svega prenosa značaj­nog dela prihoda od poreza na zarade na lokalni nivo, i u manjoj meri pada privredne aktivnosti. S druge stra­ne, rast prihoda lokalnog nivoa države posledica je pre svega dodatnih priliva po osnovu poreza na zarade, ali i rasta neporeskih prihoda što je pomalo paradoksalno.3 To ukazuje da lokalne zajednice nisu iskoristiledodat­ne prihode od poreza na zarade za ukidanje i značajnije smanjenje različitih neporeskih dažbina (tak sa, naknada i drugih kvazifiskalnih dažbina), iako je inicijalno to bio jedan od argumenata za preraspodelu prihoda od poreza na zarade

Slično kao i kod prihoda, u ukupnim rashodima ostva­rena su divergentna kretanja i na strani rashoda. Dok su rashodi Republike u prvom kvartalu povećani za 10% realno, rashodi lokalnih zajednica su realno povećani za blizu 18%. Veliki deo realnog rasta rashoda i na nivou republike i na nivou lokalnih zajednice u prvom kvar­talu je bio privremen, tj. odnosio se na diskrecione ras­hode, a ne na trajno povećanje obaveza države i bio je neposredno vezan za predizbornu kampanju. Stoga se očekuju da će će nakon završetka kampanje Republika vratiti svoje rashoda u „normalne“ okvire jer jednostav­no nema sredstava da finansira realni rast potrošnje od 10% međugodišnje. Sasvim suprotno lokane zajednice će nastojati da svoje rashode trajno povećaju (zapošlja­vanjem novih radnika, formiranjem novih preduzeća i agencija), kako bi dodatne prihode od poreza na zarade pretvorili u trajna „prava“.

Uočava se da su lokalne samouprave najveći deo dodat­nih poreskih prihoda iskoristile za povećanje tekućih rashoda: zarada zaposlenih, rashoda za kupovinu roba i usluga, subvencija i rashoda za socijalnu pomoć. Rasho­di za zarade zaposlenih u lokalnim samoupravama već dva uzastopna kvartala beleže realan rast u odnosu na isti period prethodne godine, pri čemu se taj rast ubr­zava. Tako su u Q4. 2011. rashodi budžeta Republike za zaposlene i rashodi budžeta lokalnih samouprava po ovom osnovu realno rasti sličnom dinamikom, dok je u Q1 2012. realan rast rashoda za zaposlene na lokalnom nivou (10,5%) bio znatno veći nego u ostalim nivoima države (7,8% – budžet Republike, a 3,3% – RFZO). Rast rashoda na zarade zaposlenih u lokalnim samo­upravama predstavlja posledicu usvajanja Uredbe kra­jem 2011. kojom je izvršena korekcija koeficijenata za obračun zarada zaposlenih u lokalnim samoupravama, a što je bilo motivisano dodatnim prihodima, koji su lo­kalnim samoupravama postali raspoloživi nakon otpo­činjanja primene izmena Zakona o finansiranju lokalnih samouprava.

Slična kretanja zabeležena su i kod rashoda na kupo­vinu roba i usluga. Rashodi po ovom osnovu su u četvrtom kvartalu 2011. i prvom kvartalu 2012. znatno brže rasli na lokalnom nego na centralnom nivou. Tako su u četvrtom kvartalu 2011 rashodi za robe i usluge iz budžeta Republike i RFZO realno opali, a iz budžeta lokalnih samouprava umereno (za 4,7%) rasli u odnosu na isti period prethodne godine. U narednom kvartalu ovi rashodi su realno rasli na svim nivoima dr­žave, pri čemu je taj rast bio najveći na lokalnom nivou, gde su rashodi za robe i usluge realno porasli za 28,6% u odnosu na isti period prethodne godine, što je tri puta brže nego na centralnom nivou. Rast rashoda na ku­povinu roba i usluga na lokalnom nivou, zabeležen u prethodna dva kvartala, može predstavljati i posledicu izmirenja docnji od strane lokalnih zajednica po osnovu prethodno isporučenih dobara i usluga, što se ocenjuje kao neophodno i opravdano. Međutim, u tom slučaju bi trebalo očekivati usporavanje rasta ovih rashoda u narednim kvartalima. Ukoliko se pak njihov visok rast nastavi i u narednom periodu, to će ukazivati na to da su lokalne zajednice dodatne poreske prihode iskoristile za trajno povećanje tekuće potrošnje na nabavku roba i usluga, što se ocenjuje kao neopravdano.

Osim rashoda na robe i usluge, u prvom kvartalu ove godine je zabeležen i sna­žan realan rast rashoda na subvencije i na socijalnu po­moć i transfere iz budžeta lokalnih samouprava. Rast rashoda na subvencije (lokalnim javnim preduzećima) se ocenjuje kao neopravdan i nepoželjan iz perspekti­ve ekonomske efikasnosti, budući da su ovi rashodi već izrazito visoki, te da nisu uslovljeni sprovođenjem pro­grama unapređenja poslovnih performansi ovih predu­zeća. S druge strane, raspodela dodatnih poreskih pri­hoda na socijalnu zaštitu se ocenjuje kao poželjna, ali se procenjuje da se uglavnom radi o predizbornim, nese­lektivnim davanjima umesto o dobro targetiranim tran­sferima. Istovremeno, podaci pokazuju da su kapitalni rashodi lokalnog nivoa države nakon umerenog rasta u Q4 zabeležili veći realan pad u prvom kvartalu 2012. godine, dok su kapitalni rashodi iz budžeta Republike u prvom kvartalu snažno rasli (što predstavlja posledicu odlaganja izmirenja oba­veza iz četvrtog kvartala 2011. u naredni kvartal).

Zakon doprineo rastu deficita

Na osnovu prethodnog zaključuje se da je primena no­vog načina raspodele prihoda od poreza na zarade u znatnoj meri doprinela nastanku visokog konsolidova­nog fiskalnog deficita u prethodna dva kvartala, budući da je omogućila povećanje tekuće javne potrošnje na lo­kalnom nivou, a da pri tome nisu smanjene obaveze ne nivou Republike. Direktan efekat preraspodele poreza na zarade na povećanje fiskalnog deficita iznosi 11-12 mlrd. dinara kvartalno, odnosno oko 45 mlrd. dinara godišnje. Pod pretpostavkom da se vertikalna raspodela prihoda vrati na održiv nivo koji je postojao u periodu 2006-2008. godina, a koji podrazumeva transfer Re­publike lokalnim zajednicama u iznosu od 1,7% BDP fiskalni deficit bi se smanjio za oko 30 mlrd. na nivou godine. Osim toga povećanje prihoda lokalnih zajedni­ca, a da pri tome nisu dobile značajne dodatne obaveze ima za posledicu rast neproduktivnih trošenja na plate, subvencije, kupovinu roba i usluga. Šta više, može se očekivati ubrzavanje ovog procesa kroz rast zaposlenosti na lokalnom nivou, osnivanje nepotrebnih agencija i dr., kao i realizacije investicija koje nisu prioritetne. U svetu ograničenih resursa, u kome je neophodno stalno birati prioritete, izvesno je da je za napredak privrede i rast za­poslenosti važnije da se modernizuju postojeće ključne pruge i izgradi mreža autoputeva, jer će to stvoriti nova radna mesta u industriji i proizvodnim delatnostima, umesto da se po opštinama prave akva parkovi, sportske hale i dr.

Lek, povratak na staro

Stoga se predlaže da se raspodela prihoda od poreza na dohodak između Republike i lokalnih zajednica vrati na stanje od pre izmena Zakona o finansiranju lokal­nih zajednica, a da Republika poveća transfere lokalnim zajednicama na 1,7% BDP odnosno za oko 15 mlrd. godišnje. To znači da bi Republika ostvarivala 60% prihoda od poreza na zarade, dok bi lokalne zajednice dobijale 40% prihoda od poreza na zarade, ali i dodatne transfere od oko 15 mlrd. dinara. Alternativno, moguće je da se učešće Republike u porezu na zarade poveća na 50%, da Republika isplaćuje transfere i iznosu od 1,7% BDP, a da se na lokalne zajednice prenesu još neke oba­veze iz oblasti socijalne zaštite u iznosu od 5-6 mlrd. di­nara – pod uslovom da obaveze za održavanje lokalnih puteva iznose 2-3 mlrd. dinara.

Takođe, važno je da se preraspodela sredstva od poreza na zarade od lokalnih samouprava, ka Republici ostva­ri u što kraćem roku, kako lokalne zajednice ne bi pri­vremeno povećanje rashoda pretvorile u trajno. Naime, mnogo će se teže ostvariti preraspodela nakon što lo­kalne samouprave, zaposle nove radnike, formiraju nova preduzeća, agencije i dr.

Izvor: FREN: Kvartalni monitor br. 28 

Pročitajte i ovo...