Iako je prošle nedelje počeo da radi Centralni registar obaveznog socijalnog osiguranja, koji omogućava poslodavcima da prijave i odjave radnika podnose elektronskim putem odnosno bez odlaska na šalter, ova važna novina u borbi sa birokratijom nije uspela da startuje bez problema, prenosi Naled.
Stanje na terenu pokazalo je da institucije nadležne za taj posao i dalje nisu umrežene, a poslodavci i njihove računovođe suočavale su se i sa neverovatnim situacijama da saznaju da su im firme odjavljene ili da moraju ponovo da prijavljuju postojeće zaposlene.
Analiza NALED-a i Udruženja vlasnika računovodstvenih agencija otkrila je niz problema u prvim danima rada Centralnog registra. Iako je za prijavu radnika „iz fotelje“ neophodno da poslodavac ili računovođa poseduju elektronski sertifikat odnosno karticu elektronskog potpisa, pokazalo se da softver Centralnog registra ne prihvata kartice koje izdaje Privredna komora Srbije (izdate pre 31. avgusta 2012.). Iako sa tom karticom mogu da se završe svi poslovi sa drugim institucijama, pri izradi softvera za Centralni registar očigledno je napravljen propust.
Zbog onih koji nisu tehnološki opremljeni za nov način prijave radnika, ostavljen je tradicionalni način u Fondu PIO i RFZO. Međutim, i tu je došlo do velikog propusta jer na pojedinim šalterima softver za povezivanje sa Centralnim registrom nije bio dostupan službenicima tako da prva četiri dana prošle nedelje prijava radnika preko šaltera nije bila moguća.
Na šalterima se događalo i da poslodavci saznaju da ne mogu da overe zdravstvene knjižice jer softver pokazuje da im je firma odjavljena 2009. Nije pomoglo ni to što su imali sve dokaze da je njihov biznis i dalje aktivan. Takođe, registrovani su slučajevi da su, uprkos urednoj prijavi o promeni sedišta firme, dobijali informaciju da su im svi radnici odjavljeni u momentu promene sedišta i da sada moraju da podnesu prijave i za njih da bi se vratili u redovno zaposlene.
Pečat i dalje obavezan
Da sa primenom zakona ide teško u Srbiji pokazuje i ova procedura jer nadležne institucije i danas traže da sva dokumenta budu pečatirana iako pečat po zakonu više nije obavezan.
Duple prijave za svaki slučaj
U Novom Sadu računovođe su morale da doskoče komplikovanoj proceduri pravljenjem duplih prijava. To je, kako kažu, bilo neophodno jer su posle prijave u Fondu PIO morali da idu na šalter RFZO zbog zdravstvenih knjižica. Kako Fond PIO i RFZO još ne razmenjuju podatke, a Centralni registar nije toliko brz da ovim institucijama prosledi sve informacije o prijavljenom radniku, računovođe brže završe posao ako podnesu duplikat prijave.