Da je moguće umesto jedne administrativne procedure uvesti pet istih i umesto jedne takse naplatiti pet pokazale su izmene Zakona o pravnoj zaštiti industrijskog dizajna iz maja ove godine. Tim izmenama dosadašnje trajanje prava na industrijski dizajn skraćeno je sa 25 na samo pet godina i ostavljena je mogućnost da se produži još četiri puta uz plaćanje dodatne takse za svako produženje.
Kako većina onih koji štite industrijski dizajn želi to da učini na maksimalni rok, jasno je da su dobili komplikovaniju i skuplju proceduru. Uvidom u nacionalnu bazu, može se primeniti da najmanje polovinu industrijskog dizajna svake godine zaštite pojedinci odnosno preduzetnici. Iako je tačno da je ova izmena praktično prepisana iz direktive Evropske unije, činjenica je da ni prethodno rešenje nije bilo u koliziji sa evropskim zakonodavstvom, ocenjuje NALED u Izveštaju o statusu regulatorne reforme za II kvartal.
„NALED svake godine objavljuje Sivu knjigu sa popisom 100 komplikovanih birokratskih procedura i konkretnim predlozima resornim ministarstvima i drugim institucijama kako da ih pojednostave. Nastojimo da motivišemo donosioce odluka da intenziviraju napore na implementaciji tih predloga jer je procena da su troškovi administracije u Srbiji dvostruko veći nego u razvijenim zemljama i da se opterećenje privrede meri iznosom od oko 4% BDP ili 1,3 milijardi evra“, kaže član Upravnog odbora NALED-a i generalni direktor kompanije SAP West Balkans Vojislav Genić.
Od stotinu problema evidentiranih u Sivoj knjizi 7, potpuno je rešeno 10 i delimično 17 dok je na čekanju još 58 starih predloga, uz 15 novih. Koliko se sporo radi na smanjenju birokratije svedoči i podatak da je jedna veoma korisna reforma poput objedinjene uplate poreza sprovedena tek nedavno iako se našla još u prvom izdanju Sive knjige iz 2008.
Pored usvajanja preporuka privrede i lokalnih samouprava objedinjenih u Sivoj knjizi, NALED predlaže i formiranje registra procedura. Jedan ovakav elektronski servis olakšao bi građanima i privredi susret s administracijom. Na jednom mestu imali bi uvid i jasne smernice koju dokumentaciju je potrebno da pripreme, kome da se obrate, kako da podnesu zahtev, koliko će ih to koštati i u kom roku mogu da očekuju rešavanje zahteva.