Home Posle 5 Program Beogradskog festivala igre

Program Beogradskog festivala igre

by bifadmin

Pod sloganom „Velika igra“ Beogradski festival igre (BFI) po četrnaesti put biće održan od ovog 24. marta do 11. aprila, i predstaviti publici izuzetan izbor naslova. Ukupno 15 kompanija iz 10 zemalja, sa preko 30 koreografskih postavki, biće predstavljeno u Beogradu i Novom Sadu. Festivalu prethodi revija filmova Dani igre u Kinoteci, brojne radionice, majstorski kursevi i izložbe, kao i gostovanje predstave „Brodski/Barišnjikov“ u režiji Alvisa Haramanisa i izvođenju slavnog Mihaila Barišnjikova.

Aktuelnost programa određuje visoku poziciju manifestacije na međunarodnoj mapi, dok visoki standardi i hrabro uvođenje novih plesnih formi, koreografskih rukopisa i estetike, istovremeno unapređuju očekivanja publike i diktiraju izazove kreiranja sadržaja.

Otkrivajući umetničku igru kroz njene vrhunske domete, BFI je pridobio brojnu publiku. Tako je od osnivanja predstavljeno preko 300 radova poznatih koreografa, dok poslednjih godina svako izdanje prati oko 22.000 gledalaca i 120 akreditovanih novinara iz zemlje i inostranstva. Istovremeno, festival pruža ogromnu podršku domaćim profesionalnim igračima, pedagozima, koreografima i predstavnicima svih umetničkih oblasti. Dragocene informacije i kontakti sa inostranim trupama, otvorile su vidike, mogućnost stipendiranja i angažmana mladim igračima, dok su uspešne komade na domaćoj sceni ostvarili upravo inostrani koreografi koje je festival predstavio.

Beogradski festival igre se razvijao zahvaljujući podršci Ministarstva kulture Srbije, ambasada i kulturnih centara zemalja učesnica, kao i Grada Beograda. Za afirmaciju umetničke igre i realizaciju programa u Vojvodini, značajna je kontinuirana saradnja sa Pokrajinskim sekretarijatom za kulturu.

Pet godina zaredom, Beogradski festival igre se realizuje u saradnji sa Delegacijom EU u Srbiji, a od svoje dvanaeste edicije pod pokroviteljstvom Ministarstva kulture Republike Srbije.

Kao glavni partner Beogradskog festivala igre, Vip mobile je uveo prepoznatljiv model ulaganja velikih kompanija u kulturu, dok zajednički kreiran slogan „Komunikacija u pokretu“, oslikava snagu desetogodišnje saradnje.

Dugogodišnju naklonost i važnu podršku realizaciji programa pruža i Societe Generale banka, koja je i ove godine pokrovitelj, u nastojanju da vrhunske umetničke domete učini dostupnim domaćoj publici, piše u saopštenju Festivala. Dragocena je i podrška brenda Nivea, dok su tradicionalni i novi prijatelji: kompanija Nestlé Adriatic, Fondacija Hemofarm, DDOR Novi Sad, HEINEKEN Srbija, Vahali Production Services, Telegroup, Tikkurila, Fashion & Friends, Planmeca, advokatska kancelarija Karanović & Nikolić, hotel Hyatt Regency Beograd, saobraćajno preduzeće Lasta, i drugi.

 

sdc-mala

 

Program festivala

11, 12 i 13 mart u 20h | Pozorište na Terazijama

Verovatno da ne postoji bolji uvod u festivalski program, od dolaska jednog od najslavnijih baletskih igrača svih vremena, Mihaila Barišnjikova. U centru Beograda, na Terazijama, zvezda kultnih filmova i serija po kojima je postao poznat najširoj publici, nastupiće tri večeri uzastopno u komadu inspirisanom poezijom nobelovca Brodskog. Postavka čuvenog litvanskog reditelja Alvisa Harmanisa jeste pozorišni komad koji slavi posebnost i izuzetnost velikih umetnika, pokušavajući da otkrije nesagledive moći ljudskog tela i intelekta.

 

24. mart u 20h | Sava Centar
25. mart u 20h | Srpsko narodno pozorište, Novi Sad
Svečano otvaranje Festivala dovodi po prvi put u naš region Balet BC iz Vankuvera. Dve koreografkinje, Kanađanka Kristal Pajt i Izraelka Šaron Ejal, već su imale priliku da izmame ovacije beogradske publike. Ove zrele, hrabre i zanimljive umetnice, odabrale su virtuozne igrače kanadske trupe, kako bi prikazale koncentrisanu snagu svoje umetničke vizije, i ujedno prvi put podelile scenu. Dva komada „obećavaju očaravajuću, preciznu, i ujedno duboko promišljenu igru“ (Toronto Star).

 

26. mart u 20h | Sava centar (scena) 

U istoriji dugoj preko 30 godina, izuzetan Škotski plesni teatar prvi put gostuje u našem regionu, na 14. Beogradskom festivalu igre. Celovečernji komad “Jama” inspirisan je japanskim paganskim ritualima i posebno kreiran za ovu trupu od strane popularnog Damijena Žalea. Koreograf koji tokom poslednje decenije potpisuje neke od najcenjenijih produkcija svetske scene, uključujući i nagrađivane radove nastale u saradnji sa Akramom Kanom, Sidijem Larbijem Šerkauijem i Marinom Abramović, udružio je ovoga puta svoje ideje i energiju sa poznatim vizuelnim umetnikom Džimom Hodžisom, koji je osmislio scenografiju.

 

28. mart u 20h| Beogradsko dramsko pozorište

Joanis Mandafunis je započeo je svoju igračku, a zatim i koreografsku karijeru u trupi Vilijama Forsajta. Sledeći trend iscrpnog istraživanja koje prethodi koreografskom procesu, kreirao je brojne cenjene i nagrađivane postavke. Najnovijim naslovom, on odaje počast Osipu Mandeljštamu, pesniku ruske avangarde koji se borio za slobodu govora u režimu tiranije. Sprečen da objavljuje svoja dela i uništavan kao ljudsko biće, ovaj umetnik je posvetio život poeziji koja je postala svedočanstvo beskrajnog talenta i duhovne snage. Beogradsko izvođenje ovog komada, uključuje i našeg glumca Pavla Pekića.

 

29. mart u 20h| Sava Centar

Tokom tekuće pozorišne sezone, holandska trupa Introdans puni 45 godina. Jubilej obeležava spektakularni program pod naslovom “TUTTI”, u kome učestvuju oba ansambla ove kompanije, izvodeći tri premijerna naslova međunarodno proslavljenih umetnika. Flamansko-marokanski koreograf, Sidi Larbi Šerkauji, Italijan Mauro Bigonceti i Grk Dimitris Papajoanu daju svoj lični, posve individualni pečat umetnosti savremene igre. U ovom nezaboravnom programu, oni prikazuju istovremeno spokojnu lepotu i vrtlog strastvene, sirove igre, u izvođenju tehnički superiornih igrača.

 

30. mart u 20h| Beogradsko dramsko pozorište 

Trupa “Kinetički kolektiv” iz Ferare, pravo je osveženje u oblasti fizičkog teatra. U predstavi “10 minibaleta”, struje i oluje, ventilatori i dronovi, ptice i veliki žetei, postaju alegorije odnosa koreografije i igre, u istraživanju koje se odbija od repeticije do improvizacije, i od zapisa do izvodbe. Srž ovog traganja jeste sveska iz detinjstva Frančeske Penini, gde je ona zapisala desetak koreografija, izmišljenih, ali nikada predstavljenih.

 

31. mart u 20h| Pozorište Atelje 212

Nova produkcija Helene Valdman i njene berlinske trupe, inspirisana je vezom između nacionalnih granica i žudnje za zatvorenim zajednicama. Komad “Dobri pasoši, loši pasoši” postavljen je za trupu savremene igre i trupu novog cirkusa. Odvojene živim zidom, dve grupe žive sa dve strane linije. U suprotnosti sa protokom informacija, robe i novca, ljudima bez dobrog pasoša nije dozvoljen prelazak na drugu stranu, dok postoje pasoši koji uživaju dobru reputaciju i nosiocima garantuju slobodu kretanja. Na raskrsnici između pozorišta, igre i socioloških istraživanja, Valdmanova se bavi pojmom graničnog iskustva, koje nikada nije pozitivno.

 

1. april u 20h| Opera Madlenianum

Apsolutna zvezda finske savremene plesne scene, Tero Sarinen je kreirao komad “Preobraženo” na originalnu muziku poznatog kompozitora Ese-Peke Salonena, isključivo za muške igrače. Osim kinetičkog kvaliteta, muzika ga je inspirisala svojom neverovatnom elastičnošću koja vodi od brutalno agresivnog – u nežno. Upravo su note obezbedile provokativnu i multidimenzionalnu iskru koja otpočinje bavljenje brojnim emocijama i virtuoznošću čoveka koji igra. Neustrašivi pred ekstremima osećajnosti i heroizma, i svim onim što se nalazi između, osam igrača teže beskonačnosti izražajne moći ljudskog tela. Po rečima kritičara, ovaj komad je “pravi trijumf muškog umetničkog izraza”.

 

2. april u 21h i 3. april u 20h| Pozorište na Terazijama
4. april u 20h| Srpsko narodno pozorište, Novi Sad 

Prvo gostovanje njujorške trupe Balet Hispaniko, koja neguje novi izraz američke savremene igre, donosi premijerne i kultne komade tri koreografa. Anabel Lopez Očoa, Ramon Olje i Pedro Ruiz osmislili su i kreirali neponovljivo veče u kome se može otkriti strast flamenka, doživeti jedinstvena filozofija romskog naroda, i uroniti u neopisivu atmosferu noćnih klubova Havane, 60ih godina prošlog veka. Vašington Post navodi da su igrači ove trupe “tehnički najpotkovaniji i najmuzikalniji igrači koje ćete pronaći u sferi savremene igre, i jednostavno – prelepi za gledanje!”.

 

4. april u 20h|Opera Madlenianum

Gostovanje Baleta Hrvatskog narodnog kazališta u Beogradu, posle dugog vremena, svakako će biti dobra prilika da pogledamo novu produkciju trupe koja obeležava 140 godina svog postojanja. Dve hrvatske koreografkinje, Maša Kolar i Marjana Krajač, donose jedno senzacionalno viđenje Ravelovog “Bolera” i poemu o nepoznatom, “tamnom pejzažu”.

 

5. april u 20h|Beogradsko dramsko pozorište Koreografi Vilijam Forsajt i Mateo Ferđon prihvatili su zanimljiv izazov kreiranja za iskusne i slavne igrače, koji su od nedavno članovi nove berlinske trupe Dance On. Projekat, podržan od strane programa Kreativna Evropa, ima za cilj da izgradi neobičan most između umetnika koji su do nedavno nosili repertoar velikih baletskih trupa, i sasvim mladih generacija koje tek stupaju na scenu.

 

7. april u 20h|Sava centar

“Betroffenheit” je nešto poput živog filma u izvođenju vankuverske trupe Kidd Pivot, koja je pre par godina ostavila bez daha beogradsku publiku. Ujedno, možda i jedna od najneverovatnijih pozorišnih postavki koje se trenutno igraju u svetu! Trauma, stanje šoka i zbunjenosti preplavi ljude u susret katastrofi. To je vanvremenski, granični prostor, kome se iznova vraćamo, u borbi da steknemo i održimo razmak, i gde reakcija na užas traje dugo nakon što se sve umirilo. Krizni štab održava hitnu situaciju živom i prisutnom, dok istovremeno mirni glas poziva da se suočimo sa prošlošću… Stalno ometanje, u vidu “šou programa”, zapravo nudi zadovoljstvo za kojim toliko žudimo. “Kristal Pajt je autor filmskih slika retke posebnosti” (The Australian)
8 i 9. april u 20h | Pozorište na Terazijama

Ovacije koje su pre par godina ispratile hip hop igrača, boksera i koreografa Murada Merzukija iz Beograda, najbolja su najava za trupu Kafig. Ovoga puta oni donose komad “Piksel”, u kome igrači nastupaju u prostoru sačinjenom od iluzija na 3D dekoru. Energična muzika otkriva telesnu poeziju usred sintetičkog pejzaža nastalog od digitalnih projekcija. Svaki umetnik je razigrano uronjen u nepoznati prostor, podeljene svesti, oslanjajući se na hip-hop virtuoznost, kombinujući poeziju i snove, kako bi se stvorila predstava na raskršću mnogih umetnosti i savremene tehnike. “Zapanjujuće zadovoljstvo! Neka vrsta kidnapovanja emocija, sa jedinim mogućim ishodom: prepuštanjem!” (Le Monde)

 

10. april u 17h i 20h | Pozorište Atelje 212

Rad britanskog umetnika Akrama Kana, dobro je poznat publici Beogradskog festivala igre. “Chotto Desh“, što u prevodu znači “mala domovina“, je komad koji se oslanja na Kanov jedinstveni kvalitet pripovedanja o raskršću svetova, kreiran kao ubedljiva priča o snovima i uspomenama mladog čoveka na putu od Bangladeša do Britanije. Koristeći posebnu mešavinu igre, teksta, slika i zvuka, ovaj komad slavi otpornost ljudskog duha u modernom svetu, obećavajući magično, očaravajuće i dirljivo pozorišno iskustvo za celu familiju.

 

11. april u 21h | Jugoslovensko dramsko pozorište

Šaron Ejal je na prethodnom Beogradskom festivalu igre osvojila Nagradu Jovan Ćirilov – za korak više. Zato se vraća sa svojom trupom L-E-V iz Tel Aviva, i novim delom za koji je insipraciju pronašla u tekstu „OKP“, Nila Hilborna. Opsesivno-kompulzivni poremećaj (OKP), vrsta neuroze koja u navratima postavlja izazove u ljubavi i životu. Moćni komad, odigran u ritmu pulsirajuće tehno muzike koju je osmislio di-džej Ori Lihtik, govori o ljubavi koja izostaje, ili o ljubavnicima koji jedno drugome nedostaju, nudeći završetak festivala u neuhvatljivom ritmu.

Pročitajte i ovo...