Pred porodičnim kompanijama u Srbiji, kao i onima u Evropi, predstoje veliki izazovi generacijske tranzicije, odnosno rešavanje pitanja upravljanja firmom.
Dok je u Srbiji čak 70 odsto firmi u “rukama” prvog vlasnika, u evropskim porodičnim firmama prva generacija upravlja samo u trećini kompanija.
Druga generacija nasledila je trećinu srpskih firmi, a treća generacija je na čelu samo 2,4 odsto preduzeća. Situacija u Evropi je dosta drugačija – druga ili treća generacija vlasnika vodi skoro polovinu kompanija, a 18 odsto ima na čelu četvrtu generaciju vlasnika, pokazalo je globalno istraživanje KPMG, koje je sprovedene u 23 evropske države u saradnji sa Zajednicom evropskih poslovnih preduzeća.
Većina porodičnih firmi (85%) se slaže da su eksterni rukovodioci potrebni za uspeh preduzeća, međutim, još uvek nisu spremni da se odreknu interne kontrole nad poslovanjem.
Uzimajući u obzir razlike u političkom i ekonomskom ambijentu, kao i istorijskim prilikama, ne začuđuje što su porodične firme u Evropi dugovečnije nego naša porodična preduzeća. Za razliku od Srbije gde najveći broj porodičnih firmi posluje manje od 20 godina, a čak trećina manje od decenije, polovina evropskih kompanija u vlasništvu porodica posluje više od 50 godina, a trećina je na tržištu od 20 do 50 godina.
U Evropi u kategoriju porodičnih preduzeća spadaju i kompanije koje imaju više od 1000 zaposlenih i godišnje prihode veće od 200 miliona evra. Takvih kompanija je oko 18 odsto. Između 250 i 1000 radnika ima 17 odsto porodičnih preduzeća u Evropi, a manje od 50 radnika ima samo četvrtina porodičnih evropskih firmi.
Istraživanje KPMG je pokazalo da porodična preduzeća sve više posluju na međunarodnim tržištima I da taj broj konstantno raste poslednjih godina. Samo pre četiri godine van nacionalnih granica je poslovalo 60 odsto porodičnih firmi, a taj broj je u 2016. porastao za 16 odsto.
Porodične firme ulažu u startap-ove, kompanije stare od jedne do pet godina ili stabilna preduzeća starija od 20 godina, a planiraju ulaganja u novu tehnologiju, zapošljavanje i obuku…
Uprkos slabom ekonomskom rastu i nestabilnostima unutar evropskog tržišta, porodična preduzeća u Evropi i nakon Brexit referenduma i dalje beleže pozitivne rezultate i optimistična su u prognozama za budućnost.
Istraživanje KPMG je urađeno na uzorku od 1000 kompanija u periodu od 1. maja do 30. juna 2016. godine.