Svaka moda se brzo menja, pa i ona namenjena muškoj populaciji kada je reč o oblikovanju frizura, brkova i brada. „Sada su popularne brade i frizure potekle od crnačkih muzičara i sportista, ali pitanje je trenutka kada će se trend ponovo okrenuti“, kaže Jelena Milakov, vlasnica beogradske berbernice „Mr. Sweeney Todd“, u kojoj su više od polovine mušterija – strani turisti.
Od špicastih brkova zašiljenih voskom s početka dvadesetog veka, preko glatko izbrijanih lica po ugledu na holivudske posleratne zvezde, pa neobavezne „trodnevne neobrijanosti“ s početka novog milenijuma, sve do povratka pravih, velikih brada u poslednjoj deceniji, zahvaljujući i hipsterskoj kulturi „reinvencije starog“ – jedno je sigurno, svi ti muškarci koristili su usluge svojih omiljenih berbernica.
Danas, uticaj aktuelnih trendova doprineo je da se muški frizerski saloni, koji su i ranije, većinom, nudili i usluge brijanja i nege brade, „preimenuju“ u svoje starinske nazive – berbernice. „Kao posledica najnovije mode, u Beogradu se otvara sve veći broj modernih berbernica, i ima ih raznih – neki zaista nude kvalitetnu uslugu, dok drugi izgledaju kao ’kineske’ kopije amsterdamskih ’barber shop’-ova. Međutim, u pitanju je tradicionalni servis koji muškarcima, pored frizerskih usluga, nudi i kompletnu negu i oblikovanje brade, što zahteva dodatne veštine. Pošto mušterije traže najkvalitetniju uslugu, i ne žele da lutaju od jednog do drugog berberina ili frizera, vremenom opstanu samo najbolji. Tu ne pomaže nikakva reklama, već isključivo preporuke“, napominje Jelena Milakov, vlasnica berbernice „Mr. Sweeney Todd“ u centru Beograda.
Od usta do usta, pa preko mreže
Naša sagovornica je oduvek imala želju da otvori sopstveni salon, ali kako bi to i ostvarila, morala je prvo da radi za druge i na taj način stiče iskustvo, ali i stalne mušterije. Posle nekoliko godina „kaljenja“ po beogradskom Dorćolu, otisnula se van zemlje, i radila u Las Vegasu, kao i na prekookeanskim brodovima. Po povratku u Srbiju, ponovo je provela godinu dana po tuđim salonima, „vraćajući“ svoje stare klijente, a za to vreme je razvijala koncept sopstvene berbernice i tražila najpogodniji lokal u gradu gde će je otvoriti. U početku je znala samo da će se zvati po istoimenoj rok operi i filmu Tima Bartona, o berberinu-ubici koga tumači Džoni Dep. Možda zastrašujuća za neke, ali ova ideja se, na kraju, pokazala odličnom.
Salon „Mr. Sweeney Todd“ postoji već dve godine, i više od polovine njegovih mušterija su strani turisti, dok su ostali uglavnom „stalni gosti“, među kojima i javne ličnosti, poput košarkaša „Zvezde“ i „Partizana“. Pritom, njegova vlasnica kaže da još uvek ne koristi sve mogućnosti za promociju na modernim društvenim mrežama. „Najbolja je ona reklama koja ide od usta do usta, mada nas širenje tehnologije primorava da koristimo savremene kanale komunikacije. Primera radi, osim našeg zvaničnog sajta, stavila sam čiodicu koja obeležava našu lokaciju na Google Maps, što mi je veoma brzo ’pred vrata’ dovelo gomilu stranaca, koji su onda počeli da ostavljaju svoje onlajn komentare i preporuke“, objašnjava Milakov. Sada, lokalni hosteli i hoteli preporučuju njen salon svojim gostima, pa u njihovo ime često zakazuju termine za šišanje kose i brade.
U uređivanju salona i kreiranju celokupnog imidža cele firme, vlasnica „Mr. Sweeney Todd“-a je pretočila sopstvene ideje uz pomoć svoga momka, koji je grafički dizajner. Jedan prijatelj je iscrtao grafit nasred lokala, ubačeni su neki „vintidž“ detalji, i na kraju je maleni enterijer dobio današnji prepoznatljiv izgled.
Biznis „s bradom“
Profesionalni frizeri i berberi moraju stalno da prate modne zahteve, ali i puno da razgovaraju sa svojim klijentima, koji često ni sami ne znaju šta žele. Zbog toga, Jelena Milakov kaže da je vremenom postala „ortak“ sa svojim muškim klijentima i kolegama, i svojevrsni psiholog-amater. Jedino nakon puno postavljenih potpitanja ona može precizno da utvrdi šta mušterija ima na umu, mada se dešavaju i slučajevi kada mora da napravi kompromis između njegove zamisli i njene ideje. Na primer, ima ljudi koji dolaze sa fotografijom frizure koje žele da imaju, što ponekad predstavlja izazov ukoliko ne izgledaju baš „isto“ kao i model sa slike, a postoje i takozvane „ekscentrične“ mušterije, koje se u potpunosti prepuštaju njenim rukama.
Iz tog razloga, redovno ide na strukovne seminare, gde se upoznaje sa najnovijim trendovima, i prati sve modne revije i časopise. Prema njenim rečima, sada su među mladim muškarcima posebno tražene zahtevne frizure koje su originalno potekle od crnačkih sportista i hip-hopera.
„Puno ljudi me u poslednje vreme pita ’da li mi i šišamo’, jer misle da se bavimo samo bradama, tolika je potražnja za tom uslugom. A što se brade tiče, ona jednostavno nekome dobro stoji, a nekome ne, jedni njom pokušavaju da prikriju svoje nedostatke, kao što su podbradak ili mala usta, a drugima je to isključivo pitanje mode. Pojedine mušterije nam dolaze i skoro nam se pravdaju da ’nisu podlegli trendu, već imaju bradu duže od deset godina’, dok ima i onih kojima je potpuno svejedno šta svet misli. Sve je to potpuno isto kao sa frizurama, i u velikoj meri zavisi od ličnih želja i oblika glave“, smeje se Milakov.
Sama među muškarcima, mlada preuzetnica za sada uspešno pretače sve svoje poslovne ideje u praksu. Među planovima za bližu budućnost izdvaja želju da proširi sadašnju delatnost kroz koncept kafića-berbernice, kao i da započne prodaju losiona i krema za brade koje sama pravi od prirodnih sastojaka, s obzirom da je njihova potražnja sve veća.
Danas su aktuelne brade, ali pitanje je trenutka kada će ponovo u modi biti glatko obrijana muška lica. Kada je u pitanju promena trenda, i sve veća konkurencija, ova preduzetna frizerka dodaje da ima dovoljno prostora za sve njene kolege koje dobro rade. „Za berbernice će uvek biti posla, a na frizerima i berberima je da vešto uklapaju svoje kreacije sa potražnjom. S druge strane, što je konkurencija veća, ona je i lošija jer nema puno visokokvalitetnih frizera i berbera, pa to automatski znači više posla za nas, pošto onda moramo da radimo sve veći broj popravki za njihove nezadovoljne klijente“.