Proizvodnja autodelova je veoma prosperitetna industrija u Srbiji, o čemu svedoči i odluka Grupacije I.G. Bauerhin GmbH da nakon decenije uspešnog poslovanja u svom pogonu u Inđiji, uloži dva miliona evra u razvoj nove linije za proizvodnju motora ventilatora za hlađenje sedišta u različitim verzijama. Srbija može dodatno da razvija ovu privrednu granu, uz poboljšanje infrastrukture, poslovnog ambijenta, administracije i potencijala u stručnim kadrovima, poručuje Dalibor Berić, generalni direktor kompanije IGB AUTOMOTIVE COMP DOO INĐIJA iz Inđije.
BIF: U septembru ste proslavili deceniju poslovanja u Srbiji. Zašto ste se 2007. opredelili baš za Inđiju, imajući u vidu da je proizvodnja autodelova veoma razvijen posao i u zemljama EU?
Dalibor Berić: Odluka matične kompanije o investiranju i započinjanju aktivnosti u Srbiji pokazala se kao jedna od najznačajnijih za poslovanje grupacije I.G. Bauerhin GmbH u Evropi. U Inđiji smo tokom prethodnih deset godina razvili proizvodnu jedinicu koja je prva po veličini, broju zaposlenih i ostvarenoj realizaciji u Bauerhin grupi i koja istovremeno predstavlja snažan oslonac daljem razvoju lokalne zajednice. Jedna je od najznačajnijih grinfild investicija u Srbiji i odličan je primer uspešnog i produktivnog poslovanja, ne samo na lokalnom, već i na regionalnom nivou.
Imamo približno 2.300 zaposlenih, što nas svrstava među kompanije sa najvećim brojem zaposlenih u Srbiji, od kojih više od 90% čine žene. U Inđiji proizvodimo 24 miliona proizvoda godišnje: grejače za sedišta, grejače za volane, senzore za okupiranost sedišta automobila, kablove za grejače sedišta automobila i električne kontrolne jedinice automobila. Uspeh koji smo postigli ne ogleda se samo u razvoju proizvodnog pogona i proizvoda, već i u naprednim rešenjima u oblasti poslovanja, koja se značajno razlikuju po nivou odgovornosti i kvaliteta u odnosu na slične proizvođače.
BIF: Koliko od proizvodnje ide u izvoz i koji proizvođači automobila koriste delove proizvedene u Srbiji?
Dalibor Berić: Celokupna proizvodnja je namenjena izvozu, a kupci su najpoznatiji proizvođači automobila na svetu kao što su: Mercedes, Audi, BMW, VW, Opel, Renault, Porsche, Rolls-Royce, Ford, Volvo itd. Proizvodi Grupacije I.G. Bauerhin GmbH prisutni su skoro na svim kontinentima – čine približno 30% svetskog i oko 40% evropskog tržišta. Delotvoran sistem obuka i definisani sistem napredovanja unutar kompanije omogućava nam da efikasno i na vreme postignemo planirane ciljeve i pružimo očekivani kvalitet proizvoda prema najnovijim standardima autoindustrije IATF 16949, ali i prema standardima ISO 140001 i OHSAS 18001. Svaka proizvodna jedinica ima svoje tržište, tako da su grejači i senzori za sedište napravljeni u Srbiji u skladu sa očekivanjima veoma zahtevnih evropskih kupaca.
BiF: Šta je presudno da bi strani investitor u ovom segmentu industrije planirao dugoročno da ostane, uprkos mogućnostima da, možda, na nekoj drugoj destinaciji pronađe jeftinije radnike?
Dalibor Berić: Iako je Srbija poslednjih godina dobra destinacija na investicionoj mapi stranih kompanija, podaci ukazuju na još veoma mali procenat „greenfield“ investicija poput naše. Dugoročno vezivanje za određenu destinaciju podrazumeva niz neophodnih uslova – lokaciju, dobru infrastrukturu, kvalitetnu radnu snagu, saradnju sa državnim institucijama, saradnju sa lokalnom samoupravom. Naša kompanija ima odličnu saradnju sa svim lokalnim i državnim institucijama i veoma često smo domaćini budućim investitorima koji žele da ulažu u Srbiji, kako bi bili u prilici da vide dobar primer investicije.
BiF: Prema ocenama ekonomskih stručnjaka proizvodnja autodelova je postala jedna od najkonkurentnijih industrijskih grana u Srbiji u pogledu ulaganja i izvoznog potencijala. Šta je pokazalo vaše poslovno iskustvo?
Dalibor Berić: Naše dosadašnje iskustvo govori da Srbija može dodatno da razvija ovu granu, a najznačajniji preduslovi su bolja infrastruktura u svim opštinama, transparentniji i jednostavniji poreski i fiskalni sistem, efikasnija i jednostavnija javna administracija, kao i više potencijala u stručnim kadrovima, što se rešava dualnim obrazovanjem na svim nivoima.
BiF: Koji obrazovni profili su najpotrebniji vašoj kompaniji i kako ih obezbeđujete?
Dalibor Berić: Do sada nismo imali nekih većih problema sa kadrom, kako sa zaposlenima u proizvodnji, tako i sa inženjerima različitih struka u svim odeljenjima naše kompanije. Već dugi niz godina sarađujemo sa srednjom Mašinskom školom iz Inđije, kao i sa Fakultetom tehničkih nauka iz Novog Sada, tako što obezbeđujemo stručnu praksu za njihove najbolje đake i studente, koji nakon završetka školovanja najčešće i ostaju kod nas. Ali mora se napomenuti da dolaskom svakog novog investitora, broj stručnih i raspoloživih kadrova je sve manji i jedini način da Srbija bude konkurentna jeste – kao što sam već istakao – dualno obrazovanje na svim nivoima.
BiF: Početkom ove godine otvorili ste novi proizvodni pogon od 7.800 kvadratnih metara u koji ste uložili 4,5 miliona evra. S kojim ciljevima je novi pogon otvoren i za koje vreme očekujete povraćaj investicije?
Dalibor Berić: Novi proizvodni pogon je otvoren radi implementacije novih tehnologija, novih proizvoda i povećanja postojećih proizvodnih kapaciteta, koji su se direktno odrazili na povećanje broja zaposlenih i to ne samo u proizvodnom sektoru, nego i u razvojnom sektoru gde će se povećati i broj inženjera naše kompanije. Prema definisanom poslovnom planu povraćaj investicije očekujemo za pet godina, mada u automobilskoj industriji, koja je veoma dinamična, taj period može biti promenljiv.
BiF: Da li u svom poslovanju sarađujete i sa domaćim dobavljačima i u kojim segmentima?
Dalibor Berić: Od samog početka poslovanja trudili smo se, a i danas insistiramo na tome, da kad god smo u prilici sarađujemo sa domaćim dobavljačima. Većina njih je uz nas već deset godina, što u velikoj meri olakšava poslovanje. Istovremeno to je i korist za lokalnu zajednicu u kojoj poslujemo, jer na taj način veći deo taksi, poreza i finansijskih obaveza ostaje u lokalnom budžetu. Povrh toga, sve naše objekte u Srbiji izgradile su lokalne kompanije.
BiF: Da li razvoj proizvodnje autodelova može uticati na pokretanje rasta i nekih drugih delatnosti i kojih?
Dalibor Berić: Ova industrija inicira i razvoj proizvodnje svih potrebnih repromaterijala. To daje šansu domaćim dobavljačima da razviju svoje proizvode prema definisanom sistemu kvaliteta u automobilskoj industriji.
BiF: Da li planirate uvođenje novih proizvoda, za koje vreme i šta su osnovni motivi da se opredelite baš za takvo širenje asortimana?
Dalibor Berić: Trenutno se u Grupaciji I.G. Bauerhin GmbH intenzivno radi na razvoju i industrijalizaciji motora ventilatora za hlađenje sedišta. Sa novom investicijom vrednom dva miliona evra u najmodernije mašine i postrojenja, napravićemo liniju za proizvodnju motora ventilatora za hlađenje sedišta u različitim verzijama. Proizvodno postrojenje u prvoj fazi izgradnje imaće kapacitet od milion ovih motora godišnje.
Odluka da se u Inđiji krene sa novim programom je još jedan znak poverenja u buduću održivost kompanije na ovoj lokaciji. Menadžment Grupacije I.G. Bauerhin GmbH je takvu odluku doneo pre svega zbog učinka zaposlenih, marljivog rada, odlične timske saradnje i visokog kvaliteta prizvoda, što nam je omogućilo i visoku konkuretnost na veoma zahtevnom i ozbiljnom tržištu.