U Srbiji se godišnje obavi oko 120.000 kupoprodaja nepokretnosti i ostavinskih postupaka, a ukidanje podnošenja poreskih prijava u ovim situacijama ukinuće dva šaltera i smanjiti troškove građanima i privredi za najmanje 6,5 miliona evra u naredne četiri godine, pokazuju procene projekta „Uvođenje jedinstvenog šaltera za registrovanje nekretnina u Srbiji“, koji uz podršku Fonda dobre uprave Vlade Ujedinjenog Kraljevstva sprovode NALED i PwC Srbija, a koji je i inicirao njihovo ukidanje.
Izmenama Zakona o porezima na imovinu, usvojenim prošle nedelje u Narodnoj skupštini, od 1. januara biće ukinuta obaveza podnošenja prijava za poreze na imovinu, prenos apsolutnih prava i nasleđe i poklon prilikom zaključenja ugovora o kupovini stana ili kuće ili sprovođenja ostavinske rasprave. To znači da građani i privreda više neće imati razlog da odlaze na šaltere poreskih organa da podnesu poreske prijave.
Britanska ambasada u Beogradu je kroz Fond za dobru upravu, podržala ukidanje obaveze podnošenja poreskih prijava, u okviru projekta podrške reformi oblasti kupoprodaje nepokretnosti i njihovog upisa u katastar sa oko milion evra, u cilju pružanja podrške suštinskim reformama koje čine život građana lakšim. Britanija na ovaj način podržava i očuvanje životne sredine, jer svaka od tih poreskih prijava sadrži dva do četiri lista, tako da će ukidanje značiti i eliminisanje upotrebe najmanje 400.000 listova papira godišnje.
Direktorka za regulatornu reformu u NALED-u, Jelena Bojović, istakla je da će javni beležnici unositi podatke o prometu nekretnine ili ostavini u svoj elektronski sistem, a da će podaci iz tog sistema biti dostupni Poreskoj upravi i lokalnim poreskim organima, koji će po službenoj dužnosti utvrditi visinu poreske obaveze.
– NALED i PwC Srbija su u prethodnih godinu dana sarađivali sa kabinetom premijerke, Ministarstvom pravde i Ministarstvom finansija, Kancelarijom za IT i eUpravu, Gradom Beogradom, javnim beležnicima, Republičkim geodetskim zavodom i Poreskom upravom, da se ukinu poreske prijave i povežu čak četiri IT sistema za razmenu podataka. Javni beležnici će od 1. januara slati podatke poreskim organima što za građane znači još manje šaltera u njihovim životima – rekla je Bojović.
U prvoj fazi reforme koja je započeta u julu 2018. ukinuta je obaveza odlaska u katastar jer javni beležnik šalje isprave za uknjižbu katastru po službenoj dužnosti putem sistema eŠalter. U drugoj fazi, od januara 2020. javni beležnik zamenjuje još dva šaltera – Poresku upravu i lokalnu poresku administraciju. Sve informacije o pojednostavljenoj proceduri nalaze se na sajtu upisnepokretnosti.rs.