Bila je ovo duga i nemirna godina. S kosovskim taksama smo u nju ušli, s kosovskim taksama iz nje izlazimo.
Druge probleme smo lakše rešavali, svaki put novcem vas i nas građana Srbije: bankama za švajcarce 100 miliona, Kopernikusu za Prvu i O2 200 miliona, taksistima za Kar go 140 miliona. Lako je tuđim novcem drugove čašćavati. Ali ima i lakših stvari. Recimo ostati direktor javnog preduzeća nakon što je tvoj auto ubio ženu na naplatnoj rampi.
Kao u slučaju Zorana Babića i Stanike Gligorijević. I to se desilo u ovoj godini.
A desilo se i da država ne sme da sruši jednu kafanu; da se svetskoj firmi brani da nešto radi besplatno da bismo domaćoj firmi platili da uradi to isto i da kad predsednik kaže kupite 10 tona zlata, NBS ode i kupi 10 tona zlata. Sve se to stvarno desilo.
Kako je u očima novinara ekonomske redakcije Danasa još izgledala ova godina koju ostavljamo za nama, pročitajte u narednim redovima. Pa da svi zajedno dočekamo lepšu i srećniju 2020.
Januar
Iako u Novu godinu nisu ušli sa povećanjem penzije, penzionere je prvih dana 2019, ipak, dočekala jedna ohrabrujuća vest – sud u Bačkoj Palanci presudio je u korist jednog penzionera koji je tužio PIO fond tražeći da mu država vrati umanjenje penzije, uz zateznu kamatu. U januaru je Zorana Mihajlović najavila završetak Koridora 10 do sredine godine, a otvorena je fabrika Aptiv Pakard u Leskovcu.
Telekom je potrošio 310 miliona evra na kupovinu kablovskih operatera – pošto je posle Kopernikusa kupio i Radijus vektor i Avcom, a novi vlasnik RTB Bora kineski Ziđin je otplatio zaostali dug kombinata bakra.
Vlada je formirala tim za praćenje ekonomskih migracija u državi iz koje je prema podacima OECD-a poslednjih 11 godina pola miliona ljudi otišlo.
U januaru je prema podacima Batuta, više od 70.000 pacijenata čekalo na operaciju, a prosek čekanja na operaciju kuka ili ramena bio je čak 387 dana.
Februar
Iz državnog vrha stižu vesti da je suficit u januaru bio 200 miliona evra. Prvog dana februara saopšteno je da se na godinu dana ukida železnički prevoz od Beograda do Novog Sada. Iz sektora nekretnina stižu vesti – u jednoj se podseća da su probijeni rokovi za izgradnju jeftinih stanova, u drugoj da se u Beogradu 82 odsto stanova proda za gotov novac.
I u februaru se nastavila priča o penzioneru iz Bačke Palanke koji je dobio spor protiv PIO fond i to tako što je Viši sud iz Novog Sada tu odluku preinačio. NBS je saopštila da će privredni rast u 2019. biti 3,5 odsto, a istog dana objavili smo i vest da pola miliona ljudi u Srbiji živi na ivici siromaštva.
Nekako uporedo sa tim pojavila se i vest da su plate medicinskih sestara 30 odsto manje nego 2009. Objavljeno je da je decembarska plata 443 evra, a da se sedište Aerodroma Srbije seli u Niš.
Mart
Novinari Danasa su 13. marta, oko mesec i po mesec nakon teške saobraćajne nesreće na naplatnoj rampi u Doljevcu u kojoj je poginula Stanika Gligorijević, a povređen direktor Koridora Srbije Zoran Babić, otkrili da se Babić iako je dao neopozivu ostavku na funkciju ovom javnom preduzeću i dalje vodi kao v. d. direktora. Ovakva situacija ostala je do kraja godine.
Opet Fiskalni savet. Ovog puta analizirali su funkcionisanje javnog prevoza u Beogradu koje je koštalo poreske obveznike 150 miliona evra.
Vest da Folksvagen traži lokaciju za novu fabriku delovala je na Balkan kao mamac bačen u ribnjak. Odjednom se pojavljuju Srbija, Bugarska, Makedonija, posle i Hrvatska sa ponudama i obećanjima. Od početka je jasno da je najveći favorit Turska, što se kasnije i pokazalo tačnim.
Dužnici za kredite u švajcarskim francima okupirali su ulaz u Vrhovni kasacioni sud tražeći da sud donese odluku da li su krediti u švajcarcima zakoniti ili ne. Nakon nekoliko dana protestovanja, pojavljuje se „deus ex machina“, glavom i bradom predsednik Vučić i rešava stvar. Daje obećanja, protest se obustavlja, dužnici se razilaze kućama.
Mart je obeležio i jedan duel: Udruženje CarGo protiv potpredsednice Vlade i ministarke saobraćaja Zorane Mihajlović i taksista, ili obrnuto. Protesti taksista protiv CarGoa i protesti CarGoa protiv Mihajlović trajaće bezmalo ostatak godine. Pred kraj marta taksisti blokiraju ulice glavnog grada tražeći država da uradi nešto.
April
Država raspisuje tender za avio-linije od javnog interesa. Upućeni ističu da je ovo namenjeno Er Srbiji kao još jedan vid subvencionisanja. U aprilu su zamenik gradonačelnika Beograda Goran Vesić i Ministarstvo finansija dali originalan doprinos komplikovanju poreskog sistema i unošenju neizvesnosti u poslovanje. Na zahtev Vesića Ministarstvo donosi mišljenje po kome firme treba da kupuju mesečnu markicu zaposlenima umesto da im isplaćuju novac.
Ministarstvo rada raspisalo tender za uzimanje 110 vozila u najam za 1,8 miliona evra, što je skuplje nego da su kupili automobile. Nakon pisanja Danasa, tender je povučen.
Obećanje-ispunjenje. Država donosi leks specijalis za dužnike u švajcarcima prema kom se dužnicima otpisuju značajni delovi duga. Ovo je malo koštalo banke, a malo više državu – 10 milijardi dinara.
Projekat gondole na Kalemegdanu se zasniva na ekonomskoj studiji izvodljivosti prema kojoj će svakog dana u godini biti prodato 2.000 karata. Što je mnogo, mnogo je. Krajem meseca, u projekat izgradnje beogradskog metroa uvedena je kineska kompanija.
Maj
Prvih dana maja RZS izbacuje fleš procenu rasta BDP-a u prvom tromesečju – 2,3 odsto u odnosu na isti period 2018. Oni bliski vlasti krive usporavanje evrozone, kosovske takse, remonte u NIS-u. Oni drugi ukazuju da ima nešto i do privrednog ambijenta i lošeg upravljanja javnim preduzećima.
Opet Ministarstvo rada u nabavci vozila, ovog puta sanitetskih. Naručuju pet vozila za centre za socijalni rad, dok im istovremeno četiri vozila iz donacija stoje pola godine parkirana ispred Palate Srbija. Kao što su neki i najavljivali, sve subvencionisane avio-linije iz Niša dobija Er Srbija.
Radnici PKB-a, njih 300, ostaju bez posla nakon što je ovaj kombinat kupila arapska Al Dahra.
Veliki događaj se desio 19. maja – pušten u saobraćaj južni krak Koridora 10. Grdelička klisura je savladana, brda su ukroćena. To je trajalo šest godina i koštalo oko 400 miliona evra. Još malo se pričalo o tome ko je kriv zbog probijanja rokova i cene, ko je i zašto menjao projekte, ali ostalo je na tome.
Predsednik Srbije dao zadatak guverneru centralne banke da kupi zlato. Kaže „moja ideja koju sam proverio sa stručnjacima“. Naređenje – izvršenje, guvernerka se zahvalila predsedniku i bacila na posao. Centralna banka je nezavisna.
Jun
Srbija će u narednih četiri-pet godina uložiti između pet i deset milijardi evra u infrastrukturu, najavio je Aleksandar Vučić. U šta će biti uložen novac, ne zna se. Koliko tačno, ne zna se. Metro gore-dole, ali investicioni ciklus je najavljen.
Ruski inspektori zabranili su uvoz svinjskog mesa iz Srbije jer su tokom kontrole utvrdili „ozbiljne nepravilnosti“ u lancima proizvodnje četiri fabrike – Big Bula, Matijevića, Zlatiborca i Karneksa. Istovremeno, ministar poljoprivrede Branislav Nedimović najavio je da će do kraja godine početi izvoz svinjetine u Kinu. Još nema informacija da li su pošiljke krenule.
Holding Moji brendovi prodao je čuvenu srpsku fabriku vode Knjaz Miloš konzorcijumu Pepsi kole i češkog KMV-a.
Bivši većinski vlasnik ATP Vojvodine uhapšen je po nalogu Višeg suda u Beogradu jer se zbog bolesti nije pojavio na ročištu. Pušten je nakon 12 dana štrajka glađu.
Iseljavanje mladih školovanih kadrova Srbiju godišnje košta do dve milijarde evra, zaključak je istraživanja objavljenog u junu.
Jul
Eurostat objavio podatke prema kojima su plate u Srbiji tri puta manje, a hrana 20 odsto jeftinija od proseka u EU. Objavljeno je da je profit Fijata u Srbiji bio 1,5 milijardi dinara, a subvencije 2,75 milijardi. Poklanjanje novca poreskih obveznika se nastavilo, pa se među dobitnicima opet našao i Srbijagas, kome je država otpisala 1,2 milijarde evra duga za neizmirene bankarske garancije. EPS je napravio gubitak od 11 miliona evra, proizvodnja struje za 13 odsto ispod planirane.
„Mi ostajemo posvećeni uvođenju platnih razreda“, izjavila je premijerka Ana Brnabić najavljujući još jedno pomeranje roka za primenu tog modela.
Banke u Srbiji upisale su profit od 600 miliona evra, samo dve poslovale sa gubitkom, kazuju podaci iz objavljenih završnih računa u finansijskom sektoru.
Avgust
Predsednik Srbije još jednom obećao da će prosečna plata do kraja godine dostići 500 evra. U međuvremenu, gradilište Beograda na vodi počelo je da se širi i na deo parkinga Beogradskog sajma, pošto je već zauzelo kultnu železničku stanicu, Lastinu autobusku stanicu i deo BAS-a.
Neposredno pred kraj monitoringa i najave da će vakcine protiv svinjske kuge biti završene, pojavila se nova opasnost – afrička kuga svinja čija je smrtnost stopostotna.
U svečanoj atmosferi i u prisustvu državnog vrha otvorena deonica auto-puta LJig – Preljina. Najavljena i deonica od Novog Beograda do Surčina, po ceni od devet miliona evra za kilometar. Skup projekat pravda se troškovima izgradnje – staze za bicikle.
Lokalni trgovac nekretninama iz sela Vučak kod Smedereva postao je vlasnik Večernjih novosti. On je do srpskog brenda došao za oko 300 miliona dinara ili nešto manje od 2,5 miliona evra. Kada je i gde raspisan konkurs, do danas nije razjašnjeno.
Septembar
Objavljeno da se u prvoj polovini godine prodavalo dva odsto manje stanova nego prethodne, ali da je tržište poraslo za 13 odsto. Znači, cene su skočile.
Vlada je u septembru povećala minimalac za 11,1 odsto, koji važi od sutra, to jest od 1. januara 2020. godine i sada iznosi 30.022 dinara.
Ponovo se pričalo o metrou, a Mihajlovićeva objavila da će u izgradnji učestvovati i republika, to jest da će se graditi novcem svih građana Srbije.
Oktobar
Oktobar je – prigodno – počeo otvaranjem vetroparka. Vetropark „Čibuk 1“, najveći na Balkanu, koštao je 300 miliona evra, a moći će da snabdeva strujom 113.000 domaćinstava.
Industrija motora Rakovica u stečaju prodata je za 9,16 miliona evra konzorcijumu koji čine Institut za izgradnju grada i akcionarsko društvo „Hempro“ iz Beograda. Predsednik Vučić vrlo svečano i važno dočekao voz iz Kine koji je prevozio materijal za gradnju brze pruge.
Konačno je potpisan sporazum o slobodnoj trgovini između Srbije i Evroazijske ekonomske unije. Rajaneru zabranjeno da leti iz Niša za Frankfurt, zato što na toj ruti već leti Er Srbija, kojoj za tu uslugu Vlada Srbije plaća.
Dogovoreno spajanje Fijata i Pežoa. Početkom novembra objavljena je vest da će dva giganta spojiti u jednu firmu sa prihodima od 170 milijardi evra i prodajom od 8,7 miliona vozila godišnje. Time će sada italijansko-američko-francuski proizvođač preteći DŽeneral motors i alijansu Hjundai-Kia na svetskoj auto-lestvici.
Novembar
U novembru je predstavljen budžet za 2020. sa više novca za MUP, plate i infrastrukturu, a manje za vojsku i PIO fond. Najavljen je i novi NIP uz obećanje da će u kanalizaciju širom Srbije biti uloženo ulaganja tri milijarde evra. U decembru će se pokazati da to nije tako.
Posle najave većih plata i penzija, stigla i vest da poskupljuju struja, voda, infostan, odnošenje smeća i TV pretplata.
Nominalna vlasnica divlje kafane na Pančićevom vrhu počela uklanjanje objekta – veoma, veoma polako.
Prošlo godinu dana od uvođenja kosovskih taksi. Ceh, zvanično, oko 400 miliona evra. Nezvanično, ipak manje.
Decembar
Kontrolori leta u SMATSA saopštili da zbog loših uslova rada bezbednost putnika u avionima može biti ugrožena. Inspekcija reagovala, epilog nepoznat. Poštari štrajkom izdejstvovali veliko povećanje zarada.
Završeno postavljanje cevi za Turski tok kroz Srbiju, ali gasa još nema na vidiku jer se čeka da Bugarska uradi svoj deo posla. Objavljeno da će BDP u 2019. biti 3,6 odsto, najviše zahvaljujući radovima baš na Turskom toku.
Rejting agencije podigle status Srbije na jedan nivo ispod investicionog rejtinga. Na tenderu za Komercijalnu banku najbolju ponudu dala slovenačka NLB grupa, s kojom je država krenula u pregovore o prodaji.
Svi takmičari na tenderu spustili svoje ponude kad su videli tačno stanje banke. Svetska banka objavila da Srbija može do rasta BDP-a od sedam odsto godišnje. Taj rezultat u kontinuitetu niko nikad u Evropi nije imao.
Firmi Kip lajt se opet posrećilo. Dobila tender za zamenu sijalica u Leskovcu po ceni od 66,5 evra po sijalici. Leskovčani po ovoj ceni menjaju 13.451 sijalicu.
Konačno predstavljen NIP. Na kraju za kanalizaciju ostalo samo milijardu evra, tri puta manje nego što je ranije najavljivano.
Godina je završena, a kafana na Pančićevom vrhu i dalje stoji, uprkos obećanju dva potpredsednika vlade, oba resorna ministra, da će do kraja 2019. biti srušena do poslednje cigle. Nebojša Stefanović i Zorana Mihajlović opušteni.
Izvor Danas