Avio kompanije u Australiji izvoze na kinesko tržište koje se oporavlja od epidemije korone jastoge i plodove mora, a nazad vraćaju medicinsku opremu iz Kine. Suprotno drugim prevoznicima koji su „prizemili“ punički saobraćaj, „Katar ervejz“ se usredsredio na letove za evakuaciju stranih državljana. U SAD, do juče najveći konkurenti se udružuju i prevoze zajednički putnike jednim avionom. To, na žalost, još nije slučaj u Evropi. Ipak, najmorbidniju inovaciju uveo je nacionalni avio prevoznik iz Vijetnama. Svakom putniku koji na njihovom letu oboli od korone, nude iznos od 850 do 8.500 američkih dolara.
Avio kompanije u nedostatku putnika zbog pandemije sve više se okreću prevozu tereta, pribegavajući raznim recepturama. Jedna od najčešćih je da sedišta koja su ranije koristili putnici, sada oblažu specijalnim najlonima i pune teretnim pošiljkama. Najoriginalnija ideja u preusmeravanju aviona na kargo prevoz dolazi iz Australije, piše stručnjak za aviosaboraćaj Alen Šćurica na portalu tangosix.
Naime, australijski ribari sada više ne mogu preko redovnih linija kao ranije da isporučuju jastoge i druge plodove mora na tržišta širom sveta. Pre pandemije, kada su se ovi proizvodi prevozili u delu za avionski prtljag na redovnim linijama, tražnja za njima je značajno pala na globalnom tržištu. Sada se naglo otvorilo tržište u Kini, koja se približava kraju epidemije. Stoga su autsralijski ribari dobili ponude od nekoliko avio kompanija koje su nameravale da prostor za putnike prilagode za prevoz plodova mora.
Kinezima jastozi, Australiji medicinska oprema
Plan za jeftiniji prevoz je podržala i autsralijska vlada. Angažovala je ukupno 40 aviona nacionalne i najveće australijske avio kompanije „Kvantas“ i avioprevoznika „Virdžin Australija“ da prevoze plodove mora u vrednosti od preko 1,3 milijarde australijskih dolara. Avioni će u povratku prevoziti zdravstvene potrepštine iz Kine u Australiju, pa je i sam transport tovara u Kinu zato bitno jeftiniji. Dve australijske avio kompanije će, zahvaljujući tom poslu biti na dobitku od 67,4 miliona američkih dolara u trenutku koji je jedan od najtežih, ako ne i najteži u bližoj istoriji vazdušnog saobraćaja.
Dobru koordinaciju i maksimalno korišćenje resursa je napravila i „Er Srbija“, ocenjuje Šćurica, kada je pred kraj marta prevezla američke državljane iz Beograda do Los Anđelesa u organizaciji američke ambasade. U povratku je avion dopremio medicinsku opremu iz Sjedinjenih Država za Beograd, što je bio nejduži let u novijoj istoriji kompanije.
Evakuiši i zaradi
Neke avio kompanije, međutim, primenjuju sasvim suprotnu poslovnu logiku. „Katar ervejz“ je povećao kapacitete za dodatnih 10.000 sedišta za prevoz putnika, koristeći činjenicu da su konkurentske kompanije u regionu „prizemljile“ putnički saobraćaj. Katarska avio kompanija se usredsredila na evakuaciju državljana koje je pandemija zatekla u nekoj drugoj zemlji da se vrate u domovinu.
Zahvaljujući veoma dobroj saradnji sa ambasadama, „Katar ervejz“ je prošle nedelje leteo na 75 linija, a ove nedelje najvljuje letove na 57 destinacija. Kompanija ima popunjenih 80% kapaciteta u kabinama za putnički saobraćaj poslednjih nekoliko dana, tokom kojih je prevezla više od 100.000 putnika. Od tog broja, 72% čine putnici koji žele da se vrate u svoju zemlju, a nemaju osigurane letove za evakuaciju.
Udruživanje konkurencije u SAD, ali ne i u Evropi
Još jedna neočekivana posledica pandemije je ta da do juče najveći konkurenti sada sarađuju. Glavni avio prevoznici u SAD obratili su se ministarstvu saobraćaja da podrži konsolidaciju aviolinija, kako bi smanjili troškove tokom krize izazvane koronavirusom.
Američka država je odobrila 58 milijardi dolara avio kompanijama, uz uslov da ne otpuštaju radnike bar šest meseci, te da održe što više mogućih linija i frekvencija. Ali kako mnoge linije nisu održive u ovoj situaciji, uprkos državnoj pomoći, kompanije su donele do juče gotovo nezamilsivu odluku – da se udruže bez obzira što su žestoki konkurenti na tržištu.
Američki avio prevoznici su procenili kako je daleko racionalnije da na pojedinoj liniji leti samo jedan avion sa putnicima svih kompanija, umesto nekoliko gotovo praznih aviona. Iako se čeka odobrenje nadležnog ministarstva, avio kompanije su već dogovorile red letenja, ko će preuzeti koje linije i kako će deliti prihode sa tih letova.
Sličan dogovor je usledio i u Australiji, ali ne i Evropi, iako je jasno da je udruživanje u ovakvim uslovima najrarcionalniji potez da se kako-tako održi poslovanje evropskih avio prevoznika.
Dolari svakom putniku koji dobije koronavirus tokom leta!
Među nesvakidašnjim potezima da se preživi kriza, Šćurica navodi i primer kompanije „Er Azija“ koja je ponudila putnicima potpuno besplatne karte za određene destinacije, a one koje se plaćaju koštaju svega nekoliko dolara. Međutim, besplatne karte se nisu „primile“ na tržištu zaraženom strahom od epidemije, pa je na kraju „Er Azija“ morala da „prizemlji“ celu kompaniju.
Avio prevoznici odobravaju putnicima potpuni povraćaj novca za letove bez obzira na tarifu. No, „Viz er“ nudi stopostotno refundiranje cene, a ako putnik želi vaučer za letove unutar godinu dana umesto novca, dobiće 120% iznosa karte, odnosno 20% više nego što je platio.
Najmorbidniju marketinšku kampanju je preduzela vijetnamska avio kompanija „Vijetnam erljans“. Ovaj nacionalni avioprevoznik je najavio da će platiti od 850 do 8.500 američkih dolara svakom putniku koji dobije koronavirus na njihovom letu.
Izvor: https://tangosix.rs/