Do kraja decenije, trećina ukupne prodaje novih automobila na svetu biće električna vozila, pokazuje poslednje istraživanje konsultantske kompanije Deloitte.
U istraživanju pod nazivom „Električna vozila: postavljanje smera za 2030. godinu“ takođe piše da će u ovoj deceniji broj prodatih električnih vozila u jednoj godini dostići 31,1 milion u svetu, što je deset miliona više nego što je ranije predviđeno.
Uprkos poremećajima koje je izazvala pandemija Kovid-19, očekuje se da će ukupna prodaja električnih vozila u 2020. godini dostići 2,5 miliona širom sveta. Na osnovu složene godišnje stope rasta od 29%, istraživanje procenjuje da će prodaja dostići 11,2 miliona u 2025. godini i 31,1 milion do 2030. godine.
Uticaj podsticaja
Deloitte je identifikovao ključni faktor rasta prodaje električnih vozila u narednih deset godina kao promenu sentimenta potrošača, jer mnoge prepreke za prihvatanje električnih vozila postepeno nestaju.
Darko Stanisavić, direktor beogradske kancelarije Deloitte-a i glavni partner u Sektoru za finansijski konsalting, komentariše: „Visoke cene električnih vozila još uvek ograničavaju neke kupce, ali kako se njihov trošak sve više izjednačava s benzinskim i dizelskim ekvivalentima, broj potencijalnih kupaca trebalo bi da se poveća. Sve više modela novih električnih vozila, u kombinaciji s rastućim tržištem polovnih električnih vozila, znači da će električna vozila za mnoge postati pristupačniji izbor. Prevazilaženje zabrinutosti potrošača oko dometa vožnje i utisak nedostatka infrastrukture za punjenje biće važni faktori jer sve više vozača razmišlja o pogodnostima prelaska na električna vozila.“
Dodatni faktori koji bi mogli dovesti do rasta kupovine električnih vozila uključuju povoljno regulatorno okruženje, bilo da je reč o finansijskim podsticajima ili ciljevima smanjenja emisije izduvnih gasova, kao i raspon modela električnih vozila dostupnih na tržištu. Zatim, s obzirom da službeni automobili i vozni park i dalje predstavljaju većinu ukupne prodaje novih automobila, prelazak na električna vozila na korporativnom nivou dodatno će poboljšati globalni prelazak na električna vozila.
Mere ograničavanja kretanja kao odgovor na izbijanje pandemije Kovid-19 dovele su do velikih poremećaja u međunarodnim lancima snabdevanja i privremenog zatvaranja predstavništava.
Stanisavić ističe: „Iako je ukupna prodaja automobila opala u ovom periodu, električna vozila su pokazala otpornost u nekim regionima u poređenju sa ostatkom tržišta. Vrhunac prodaje benzinskih i dizelskih vozila je najverovatnije nastupio, iako relativno nezapaženo. Kako se ukupna godišnja prodaja automobila neće vratiti na nivo pre pandemije do 2024. godine, čak i ako se vrati rast prodaje na tržištu benzinskih i dizel vozila, verovatno će uskoro uslediti njihov pad tržišnog udela.“
Foto: paulbr75, Pixabay