Ipak neto dobit prošle godine za skoro 30 odsto je manja nego prethodne, 2018. godine, kada je iznosila oko 12,2 miliona evra.

Istovremeno, i 2018. i 2019. godine Er Srbija je knjižila donacije od države u iznosu od 2,46 milijardi dinara odnosno oko 21 milion evra.

Subvencija znatno prevazilazi ostvarenu neto dobit

S obzirom da iznos subvencija znatno prevazilazi ostvarenu neto dobit pitanje je u kojoj meri ona zaista i postoji. Još ni u jednoj godini neto dobit Er Srbije nije nadmašila iznos godišnjih subvencija.

Kako se navodi u napomenama uz finansijski izveštaj državna pomoć koju obezbeđuje Republika Srbija je „definisana i treba da se obezbedi u vidu novčanih davanja, uz formalno preuzimanje od strane Republike Srbije nasleđenih finansijskih obaveza Društva na dan 31. decembar 2013. godine“.

Inače, na poziciji dugoročne obaveze navodi se da državna davanja iznose 7,4 milijardi dinara, pozivajući se na ugovor R. Srbije i Etihada iz 2013. godine kao i odluke Vlade tokom 2014. godine.

Kako se navodi u izveštaju Er Srbije prošle godine je prevezeno rekordnih 2,8 miliona putnika, a kapacitet za prevoz putnika, iskazan kao proizvod raspoloživog broja sedišta i ukupno pređenih kilometara (ASK) iznosi 4,45 milijardi, što predstavlja povećanje za 428 miliona, u odnosu na prethodnu godinu.

Posebno se ističe jako uspešna godina za čarter saobraćaj, pa je Er Srbijina firma „Aviolet“ obavio u 2019. godini 2.286 letova.

Iako je broj prevezenih putnika u odnosu na 2018. bio veći za skoro 13 odsto, prihodi od prodaje su povećani za svega tri odsto, na 32,7 milijardi dinara, dok su prihodi od prevoza putnika u redovnom saobraćaju porasli za nešto manje od dva odsto.

Stručnjaci ističu da bi Etihad rado izašao iz kompanije

U međuvremenu, tokom 2020. godine kompanija se našla na udaru pandemije korona virusa i zatvaranja ili ograničavanja letenja u skoro celom svetu.

Ipak, već tokom narednog meseca Er Srbiji stiže na naplatu kredit iz 2015. godine 56,5 miliona evra uvećan za godišnju kamatnu stopu od 6,96 odsto (koja je dodatno uvećana za 0,1725 odsto svakog tromesečja).

Povrh toga, u junu sledeće godine stiže na naplatu i drugi kredit od 63 miliona dolara uvećan za istu kamatu.

Oba kredita je 2015. odnosno 2016. Er Srbija uzela od Etihadovih firmi EA Partners (I i II) i pri tome platila proviziju od ukupno oko 7,8 miliona dolara.

U okviru mera za konsolidaciju poslovanja zbog korone „rukovodstvo je uputilo EA Partners I i EA Partners II predlog za obostrano prihvatljivo rešenje međusobnih odnosa kroz pregovore“.

Još pre dva meseca predsednik Srbije Aleksandar Vučić je izjavio da će se sa Etihadom pregovarati o učešću u pomoći kompaniji.

„Tražićemo da oni daju deo para za protekla četiri meseca, jer još uvek ne može da se leti kao ranije. Mi smo spremni da uđemo u Er Srbiju sa našim novcem, spremni smo da izvršimo dokapitalizaciju, ali nećemo odustati od dalje izgradnje kompanije“, rekao je on polovinom juna.

Stručnjaci ističu da bi Etihad rado izašao iz kompanije, ali i da bi gledao da naplati svoje vlasništvo, pa bi i otplata ovog kredita mogla biti deo pregovora.

Krajem 2018. godine Er Srbija je zaključila još jedan ugovor o kreditu sa Etihadom u vrednosti od 40 miliona dolara.

Kredit je u decembru ove godine otplaćen u potpunosti.

Kompanija smanjila i odložila kapitalna ulaganja kako bi sačuvala likvidnost

Prema finansijskim rashodima, prema povezanim licima kamata je iznosila oko 128 miliona dinara ili preko 1,2 milion dolara, što je kamatna stopa od oko tri odsto.

Pred kraj prošle godine Er Srbija je uzela i kredit od 20 miliona evra od Komercijalne banke po kamatnoj stopi od 3,75 odsto koji dospeva u decembru ove godine.

Zahvaljujući promenama u računovodstvenim standardima kojima je promenjen način knjiženja operativnog lizinga troškovi zakupa aviona su prebačeni u troškove amortizacije.

„Ovo je uticalo na značajan rast EBITDA bez bilo kakve prateće promene ekonomskih okolnosti“, navodi se u napomenama revizora uz finansijski izveštaj.

Za razliku od prethodnih godina, ovog puta će bar budžet videti neke koristi od poslovanja Er Srbije (ukoliko zbog krize ne bude oslobođena plaćanja poreza).

Naime, od dobiti pre poreza koja je iznosila 1,3 milijarde dinara kompanija će morati da plati 176 miliona dinara poreza na dobit, što je efektivna poreska stopa od 13,57 odsto (zakonski propisana je 15 odsto).

Recimo, prethodno je za dobit pre poreza od skoro 1,5 milijardi dinara, razrezano svega 22 miliona dinara ili tek 1,51 odsto ostvarenog profita, a sve zahvaljujući poreskim kreditima koje je nagomilala kompanija dok je pravila gubitke.

Prema izveštaju rukovodstva preduzeća, Er Srbija je u januaru i februaru beležila rast broja prevezenih putnika za 27 odsto (u odnosu na isti period prošle godine), ali je od marta krenula redukcija saobraćaja dok nije i zvanično zatvoren redovni saobraćaj.

Od tada su obavili 89 letova.

U izveštaju se navodi da je kompanija racionalizovala broj aviona u floti i ispregovarala sa najmodavcima određene olakšice i odlaganja uključujući i dogovore kao što su varijabilne naplate po izletenom satu umesto fiksnih iznosa zakupa.

Takođe je kompanija smanjila i odložila kapitalna ulaganja kako bi sačuvala likvidnost.

Izvor: Danas