Nesigurnost i finansijska zabrinutost prouzrokovana pandemijom COVID-19 i dalje utiču na mobilnost potrošača i globalni automobilski sektor. Deloitte već više od decenije ispituje ponašanje kupaca automobila i trendove koji se na njih odnose, a koji utiču na globalni ekosistem automobilske industrije.
Za ovogodišnji izveštaj pod nazivom „Globalno istraživanje stavova kupaca automobila u 2021. godini“, ispitano je 24.000 potrošača iz 23 države. Izveštajem je obuhvaćen niz problema koji su se odrazili na globalni automobilski sektor, uključujući uticaj pandemije na mišljenje potrošača, razvoj naprednih tehnologija i digitalne platforme za maloprodaju automobila.
Povećanje interesovanja potrošača za električna vozila
Pre nego što električni pogon u potpunosti zameni motore sa unutrašnjim sagorevanjem, potrebno je potrošačima garantovati kilometražu pokrivenu jednim punjenjem baterije, uspostaviti pouzdanu infrastrukturu za punjenje vozila i obezbediti pristupačnu električnu energiju. Iako pandemija i dalje doprinosi jačanju ovog stava, stroži propisi u pogledu emisije ugljenika u bližoj budućnosti smanjiće mogućnosti za tradicionalno upotrebu motora sa unutrašnjim sagorevanjem.
• Zbog potrebe za poznavanjem vozila i finansijske zabrinutosti zbog pandemije COVID-19, potrošači širom sveta zaziru od zamene motora sa unutrašnjim sagorevanjem drugom tehnologijom u narednom periodu. Samo jedna četvrtina (26%) američkih potrošača razmatra drugu vrstu motora za svoje sledeće vozilo, što je pad od 15% u odnosu na prošlu godinu.
• Najveći razlog za zabrinutost u SAD i Nemačkoj je kilometraža pokrivena jednim punjenjem baterije (28%), dok u Aziji potrošače najviše brine nepostojanje infrastrukture za punjenje (32% ispitanika u Republici Кoreji, 29% u Japanu i 26% ispitanika u Indiji).
• Dok većina potrošača u SAD (71%), Japanu (71%), Nemačkoj (64%) i Indiji (63%) namerava da svoja vozila puni kod kuće, više od polovine (51%) ispitanika u Кini namerava da koristi stanice za punjenje na radnom mestu ili na ulici.
• Čini se da se među potrošačima percepcija pametnih povezanih vozila polako poboljšava u Aziji: čak 83% kupaca u Кini tu tehnologiju smatra korisnom, dok je ta brojka upola manja u SAD (44%).
• Zbog povećane povezanosti, 64% američkih potrošača najviše brine mogućnost hakovanja. Njihovu zabrinutost dele i potrošači u Nemačkoj (64%), Republici Кoreji (64%) i Indiji (66%).
• Napredne karakteristike vozila koje pružaju veću sigurnost, kao što su sistemi za nadgledanje mrtvog ugla, najprivlačnije su američkim potrošačima (70%), dok se u Nemačkoj najvažnijom budućom opcijom vozila smatra ugrađeni navigacioni sistem (prema mišljenju 65% potrošača). Međutim, trošak je i dalje ograničavajući faktor za napredne automobilske tehnologije. Naime, 74% američkih potrošača nije spremno da plati više od 500 dolara za informativni i zabavni sadržaj.
Finansijske brige menjaju planove za buduću kupovinu vozila
Neprekidne finansijske brige utiču na kupovinu automobila širom sveta. Zbog pandemije COVID-19, potrošači na mnogim tržištima premišljaju se ne samo kada će kupiti svoje sledeće vozilo, već i koji tip automobila će to biti. S obzirom na to da sve veći broj potrošača brine cena novog vozila, u porastu je broj ljudi koji odlažu plaćanje rata kredita/lizinga, dok neki planiraju da kupe povoljniji automobil nego što su prvobitno nameravali.
• Jedan od deset Amerikanaca (10%) odlučio je da odloži plaćanje svojih rata u 2020. godini, ali taj procenat je veći (23%) među kupcima starosti između 18 i 34 godine.
• Iako velika većina američkih potrošača (84%) namerava da kupi slično vozilo u budućnosti, više od polovine kupaca u Indiji (57%) planira da izabere potpuno drugačiji segment vozila zbog pandemije.
• Vremenski planovi za kupovinu sledećih vozila vrlo su raznoliki, gde se 66% američkih potrošača pridržava početnog vremenskog plana, dok otprilike jedna trećina potrošača u Indiji (38%) i Republici Кoreji (32%) planira da odloži kupovinu novog vozila.
Planiranje budućih digitalnih auto servisa
Pandemija COVID-19 rezultirala je povećanjem broja virtuelnih transakcija, ali određene aspekte procesa kupovine je i dalje teško digitalizovati, što onda povećava želju potrošača za iskustvom kupovine licem u lice.
• Amerikanci i dalje radije biraju kupovinu licem u lice (71%). Međutim, kupci u Indiji deluju kao najotvoreniji za virtuelne transakcije u automobilskom sektoru, pa skoro jedna trećina potrošača (27%) navodi kako preferiraju potpuno virtuelno iskustvo kupovine.
• Ovlašćeni distributeri i dalje će ostati deo postupka virtuelne kupovine jer više od polovine (59%) američkih potrošača više voli da posluje sa ovlašćenim prodavcem.
• Mogućnost provere izgleda automobila i dalje je prepreka potpunom prelasku na virtuelnu prodaju prema mišljenju 75% američkih potrošača kao i 80% ispitanika u Japanu, i 76% ispitanika u Nemačkoj. Slično tome, više od polovine (59%) kupaca u Кini navelo je kako je mogućnost probne vožnje vozila prepreka potpunom prelasku na virtuelne transakcije, sa čim se slaže i 64% američkih ispitanika.
• Virtuelna transakcija koja izaziva veliko interesovanje kod potrošača širom sveta je virtuelni servis, gde se vozilo preuzima kod kuće ili na radnom mestu vlasnika kada je vozilu potreban servis. Potrošači u SAD (46%), Republici Кoreji (70%) i Japanu (67%) uveliko podržavaju dodatne pogodnosti, pod uslovom da su besplatne.
Foto: Pixabay