Beogradska gradska uprava priprema kampanju kako bi se na proleće povećala naplata karata za korišćenje usluge javnog prevoza. U upravi Grada traže i načine da definišu obavezu poslodavaca da zaposlenima „pune“ karticu za prevoz, ili da umesto toga gradu plaćaju ekološku taksu.
Kako Novosti saznaju, Grad je radi poboljšanja naplate karata tražio od Vlade da se izmeni Zakon o radu. Da u zakonu, umesto formulacije da zaposleni imaju pravo na naknadu za prevoz, stoji „nadoknada za javni prevoz“. Tako bi kompanije bile u obavezi da radnicima uplaćuju mesečne karte, a ne novac. Druga opcija je da ostane mogućnost da firme same odlučuju hoće li uplaćivati tu nadoknadu zaposlenima na račun ili će kupovati kartice za prevoz, uz obavezu da, ako se odluče za prvu opciju, Gradu uplate ekološku taksu u istom iznosu. Tako bi, na primer, umesto da uplate mesečni kartu jednom zaposlenom za prvu i drugu zonu po ceni od 3.275 dinara, tu sumu morali da uplate za tog zaposlenog na račun ekološke takse.
Od ekološke takse, Grad će kupovati električna ili vozila koja idu na gas, kako bi se smanjilo zagađenje vazduha.
Izbor novog partnera za naplatu karata
Kako je zamenik gradonačelnika Goran Vesić naveo, najavljujući raspisivanje međunarodnog tendera za izbor novog partnera za naplatu karata (dosad je taj posao obavljao „Bus plus“ sistem, odnosno firma „Apeks“), zbog neplaćanja karata Grad godišnje „izgubi“ 100 autobusa.
– Kada bi građani plaćali uslugu, mogli bismo od sopstvenih sredstava godišnje da kupimo 100 novih vozila. Javni prevoz subvencionišemo iz budžeta, a taj novac smo mogli da iskoristimo da negde izgradimo vrtić, školu, kanalizaciju. I građani morađu da shvate da iako prevoz ne plaćaju, na kraju ga ipak „plate“ jer ostanu bez drugih stvari. Zato ćemo krenuti u kampanju za povećanje naplate prevoza, čim izaberemo novog partnera. Verujem da će sa više kontrolora na ulicama, više validatora u vozilima, novim merama i novom karticom više građana plaćati prevoz. Nije normalno da se dve trećine gradskog prevoza subvencioniše. Nigde u svetu on nije profitabilan i to niko ne očekuje, ali naplatu karata moramo da povećamo – bio je jasan Vesić.
Zamenik gradonačelnika kaže i da je povećanje kvaliteta usluge način da se naplata poveća, odnosno da se izađe iz „tog začaranog kruga kad sugrađani kažu da će plaćati prevoz kad on bude bolji“. Rekao je da bolji dani za javni prevoz dolaze, da će grad sledeće godine kupiti 10 električnih autobusa i 100 zglobnih autobusa na gas, kao i da će se u narednih pet godina kupiti 500 takvih vozila.
Nova partnerstva
Kako bi novi autobusi na gas imali gde da se pune, gasne stanice u gradu moraju da budu izgrađene na nekoliko mesta. Zato će Grad naredne godine raspisivanjem tendera izabrati partnera za njihovu izgradnju. Ujedno, i rečni prevoz svrstan je u javni, pa će grad u 2021. Takođe raspisati tender za javnog partnera koji bi uložio u posao kupovine plovila, izgradnju pristana i svega što taj vid prevoza prati.
Izvor: Novosti
Foto: Pixabay