Home VestiEkonomija Da li banke prave “crne liste” za svoje klijente

Da li banke prave “crne liste” za svoje klijente

by bifadmin

Žitelji Srbije koji su tužili banke zbog naplaćivanja troškova obrade kredita tvrde da ih njihove filijale sada kažnjavaju zbog toga.

Naime, pojedini klijenti kažu da su u svojim bankama odbijeni za pozajmice, iako ispunjavaju sve uslove da dobiju kredit, ali i dozvoljeni minus, čekove… Smatraju da su stavljeni na osvetničke “crne liste”.

U Narodnoj banci Srbije kažu da se podaci o sporovima koje su klijenti pokrenuli protiv banka ne razmenjuju preko Kreditnog biroa. Ipak, jednako kao i u Udruženju banaka Srbije, poručuju da je svaka finansijska ustanova u skladu sa Zakonom o bankama slobodna u izboru klijenata i odluke da odobri pozajmicu ili ne, štiteći svoje finanasijske interese.

Advokat Marko Rajaković koji zastupa oko 1.500 ljudi pred sudovima protiv banaka zbog naplate obrade kredita, kaže da svakodnevno dobija pritužbe ljudi na banke koje se svete zbog tužbi.

– To što sada rade banke je ponovo protivzakonito – smatra Rajaković.

– Svi koji ispunjavaju uslove za kredit, dozvoljeni minus, ili drugu uslugu i ako to potvrdi Kreditni biro, moraju i da dobiju. Iako im to ne daju napismeno, bankari im nezvanično objasne da su odbijeni jer su tužili banku.

Odbijen zbog tužbe

Čačanin Rade Zoćović je bio pri kraju procesa za dobijanje kredita, kada su ga na kraju odbili i otvoreno rekli da je to stav menadžmenta banke zbog ranije tužbe.

– Prvo su mi rekli da nije problem da dobijem kredit, uzeli su mi novac za Kreditni biro i kazali da će mi sutradan javiti kada mogu da dođem da završimo svu dokumentaciju – kaže naš sagovoronik.

– Bio sam zato šokiran pošto su me pozvali da, ipak, ne mogu da dobijem kredit, jer sam tužio banku. Morao sam da promenim banku i da u drugoj ustanovi podignem zajam.

Udruženje banaka Srbije tvrdi da ne postoji jedinstven stav banaka o tome kome će odobriti kredit, niti pojedinačne banke razmenjuju podatke o klijentima koji vode sporove protiv banaka. Podvlače da se uvek radi o individualnoj odluci banke za pojedinog klijenta.

– Odluka o odobravanju kredita jeste u nadležnosti svake pojedinačne banke – kažu u UBS.

– Ta odluka se zasniva na njenoj poslovnoj politici, kao i na proceni rizika, i podacima o ažurnosti odnosno urednosti podnosioca zahteva za kredit. Ugovorni odnos banke i klijenta stvar je uzajamnog poverenja.

Pravni rizik

Zakonom o bankama i drugim propisima definisani su brojni rizici kojima je banka izložena u svom poslovanju, među kojima je i pravni rizik, i propisane obaveze – kažu u NBS.

– Svim propisima je zajednički cilj da obezbede finansijsko zdravlje banke. Sasvim je razumljivo da banka prilikom uspostavljanja novog ugovornog odnosa s klijentom sa kojim je u sporu, a na osnovu podataka koje poseduje, procenjuje pravni rizik kojem će biti izložena u slučaju uspostavljanja tog odnosa. Takvu procenu banka može da vrši samo na osnovu podataka o tom klijentu koje je prikupila u skladu sa zakonom.

Iz Narodne banke Srbije potvrđuju da banke trenutno razmenjuju samo podatke o kreditnoj istoriji svojih klijenata u okviru Kreditnog biroa – elektronske baze koja je uspostavljena ugovorom između banaka u okviru Udruženja banaka Srbije.

– U toj bazi se može videti podatak da je banka tužila klijenta radi naplate određenog potraživanja, ali ne postoji zakonski niti bilo koji drugi osnov za razmenu podataka između banaka o klijentima koji su tužili banke – kažu u NBS.

– S druge strane, banka je akcionarsko društvo čiji je cilj sticanje dobiti u korist svojih akcionara. Pritom, dok su u slučaju drugih privrednih subjekata riziku poslovanja izloženi samo njihovi vlasnici, banka pozajmljuje ne samo svoja sredstva već i sredstva koja prikuplja iz depozita. Zato se za banke, za razliku od drugih privrednih društava, propisuju dodatni, stroži zahtevi i posebna ograničenja u poslovanju.

Izvor: Novosti

Foto: Pixabay

 

Pročitajte i ovo...

Ostavite komentar