Opravdane su sumnje domaćih kupaca da su aparati programirani tako da se pokvare u određenom trenutku, ali to nije lako dokazati. Pošto se u EU pripremaju ozbiljna istraživanja i veštačenja u toj oblasti, Srbija će moći da se osloni na tu praksu. Za sada kod nas kao opšti garantni rok važi period od dve godine, kažu u Nacionalnoj organizaciji potrošača.
Kupci bele tehnike i električnih uređaja koji su potrošni materijal – rasveta, frižideri, televizijski ekrani, mašine za veš i sudove u zemljama Evropske unije, zahvaljujući propisima koji važe na tom području, mogu da računaju na to da će im proizvođači obezbediti rezervne delove i pravo na popravku za kućne aparate 10 godina od dana proizvodnje.
Iako u Srbiji ovakav propis za trgovce, odnosno proizvođače, sada ne postoji, nekad je bio sastavni deo Zakona o uslovima za obavljanje prometa robe i vršenje usluga. On je ukinut 2010. godine i od tada ih nijedan pravni akt ne obavezuje da obezbede rezervne delove. Ipak, kako kažu oni koji se bave zaštitom potrošača, budući da bi pravila koja važe u EU trebalo da postanu i deo našeg zakonodavstva, primena ovih pravila bio bi dobar korak.
Opravdane sumnje domaćih potrošača
Na to ukazuje i Nikica Jovanović iz Nacionalne organizacije potrošača Srbije, koja kaže da Srbija, svakako, ide u korak s EU i da se trudi da svoje propise usaglasi s pravilima koja tamo važe.
„Posle dugog niza godina, potrošači u EU su se izborili za ovakvu situaciju na tržištu, koja bi trebalo da bude potpuno uobičajena i normalna“, kaže Jovanović i dodaje: „Kod nas sada nije tako i nakon isteka garantnog perioda i kvara uređaja, ne može da se nabavi rezervni deo“.
Ona ističe i da je jedna od čestih sumnji potrošača u Srbiji – da su aparati programirani da se pokvare u određenom trenutku, ali da to nije lako dokazati. Po njenim rečima, na nivou EU očekuju se ozbiljna istraživanja i veštačenja u toj oblasti, što znači da će i Srbija moći da se nasloni na tu praksu. Za sada kod nas kao opšti garantni rok važi period od dve godine.
„Obaveza trgovca je da kupca obavesti o tome kakva je situacija s rezervnim delovima u toku trajanja garancije i nakon isteka garantnog perioda. Međutim, očekujemo nov Zakon o zaštiti potrošača i nadamo se da će ovo biti prepoznato kao potreba da se uvrsti u naše zakonodavstvo“, rekla je Jovanović.
Šta se nudi kao komercijalna garancija?
Pravni savetnik u Udruženju za zaštitu potrošača Vojvodine Marko Dragić ukazuje da u Srbiji ne važe pravila o obaveznosti obezbeđenja rezervnih delova u periodu od 10 godina, i da se ne može reći da li će i kada ta obaveza biti poštovana.
„Za sada ova mogućnost nije deo Zakona o zaštiti otrošača, a u prethodnim izmenama nije bilo predloženo da se uvrsti u taj dokumnet. Sada se sve više pažnje poklanja jačanju kvaliteta bele tehnike na tržištu, kako bi se obezbedilo što duže trajanje proizvoda“, kaže Dragić.
On ukazuje i da su prigovori potrošača u vezi sa nedostatkom rezervnih delove za belu tehniku retki.
„Kod nas važi zakonska garancija od dve godine, ali se odobrava i za duži period kao komercijalna garanicija i može je odobriti prodavac ili proizvođač. Potrošači prilikom kupovine treba dobro da se informišu šta im se nakon isteka zakonske garancija nudi kao komercijalna garancija. Ipak, treba reći i da je praksa da se prava koja se obezbeđuju zakonskom garancijom primenjuju i na komercijalnu“, kaže Dragić.
Roba nije svugde istog kvaliteta
Dobro je poznato da proizvodi istih prozvođača nisu istog kvaliteta na svim tržištima– od čokolade i hemijskih proizvoda do bele tehnike. Po mišljenju Nikice Jovanović, sumnja da se u našu zemlju uvoze nekvalitetniji uređaji u odnosu na neka druga tržišta je opravdana.
„U zemljama EU urađena su istraživanje u kojima se videlo da nemaju sve zemlje članice robu istog kvaliteta. To je i razlog da se opravdano pitamo gde smo tu mi. Nemamo istraživanja o tome, a bilo bi zaista značajno da se to uradi“, kaže Nikica Jovanović.
Izvor: Dnevnik.rs
Foto: xusenru, Pixabay