Sve veći broj krupnih zapadnih kompanija prekida poslovanje sa ruskim preduzećima. Među njima su i tri najveće transportne kompanije na svetu.
U pitanju su kompanije za transport kontejnera sa robom: švajcarska MSC, danski Maersk i francuski CMA CGM, koje su navele da do daljnjeg suspenduju saradnju sa ruskom privredom, osim u slučaju prevoza osnovnih potrepština poput hrane i lekova.
Ovo bi moglo dodatno ubrzati egzodus stranih kompanija iz Rusije pošto će sada biti u problemu kako da organizuju prevoz svoje robe.
Boeing neće da održava avione, a Apple da prodaje telefone
Ruska privreda bi mogla da ostane bez transporta ne samo preko mora, već i vazdušnim putem. Boeing je suspendovao održavanje i tehničku podršku za ruske avio-kompanije a Airbus je prestao da šalje rezervne delove za ruske avione.
Američki tehnološki gigant Apple rekao je da je zaustavio prodaju iPhone-a i drugih proizvoda u Rusiji.
I Google, koji je u vlasništvu kompanije Alphabet Inc, je saopštio da je blokirao mobilne aplikacije povezane sa ruskim državnim izdavačem RT iz svojih funkcija vezanih za vesti, uključujući pretragu Google vesti. Ova kompanija je takođe zabranila RT-u i drugim ruskim kanalima da primaju novac za reklame na veb-sajtovima, u aplikacijama i video snimcima na Jutjubu.
Microsoft saopštio je da će ukloniti mobilne aplikacije RT-a iz svoje Windows App prodavnice i zabraniti oglase na medijima koje sponzoriše ruska država.
I holivudski studiji poput kompanija Disney, Warner Bros i Sony Pictures Entertainment suspendovali su emitovanje svojih novih sadržaja u Rusiji.
I proizvodne firme se povlače
Adidas je suspendovao svoje partnerstvo sa ruskom fudbalskom reprezentacijom, a ostali proizvođači sportske opreme su otišli i korak dalje.
Kompanija Nike je ukinula mogućnost kupovine njene robe preko svog sajta i aplikacije u toj zemlji jer ne može da garantuje da će ona biti dostavljena.
Puma je prekinula distribuciju svoje robe u skoro 100 prodavnica u Rusiji, a H&M, drugi najveći trgovac odećom na svetu, prekinuo je prodaju svojih proizvoda u toj zemlji.
Automobilska industrija se među prvima oglasila kada je započeta invazija na Ukrajinu. Mercedes-Benz već uveliko razmatra kako da se oslobodi svog udela od 15% u Kamazu, ruskom proizvođaču kamiona, autobusa i motora. Za sada je obustavio isporuku delova za proizvodnju ovih vozila.
Američki General Motors i švedski Volvo takođe više ne isporučuju vozila u Rusiju, a japanski Mitsubishi je obustavio i izvoz i proizvodnju na njenoj teritoriji, kao i Ford. Slično saopštenje stiglo je i od poznatog proizvođača motora – kompanije Harley-Davidson.
Ni britanski luksuzni brendovi kao što su Jaguar Land Rover i Aston Martin, kao ni japandska Honda, neće slati svoja vozila u Rusiju. Ovaj korak preduzeo je i BMW, s tim što je ta kompanija najavila da će zaustaviti i proizvodnju na ruskom tržištu.
Mazda će do daljnjeg suspendovati izvoz svojih autodelova u fabriku u Rusiji.
Udar na energetski sektor
U poslednjih nekoliko dana Rusija je na više energetskih frontova napadnuta. Deo zemalja je najavio puštanje nafte iz rezervi na tržište kako bi snizile cenu ovog energenta, ali još veći udar na ruski energetski sektor učinile su sankcije koje onemogućavaju normalnu kupovinu nafte od Rusije u Evropi.
Pored toga, BP izlazi iz ruskog naftnog giganta Rosneft-a u kojem ima udeo od 19,75%, a i Shell je najavio povlačenje iz svih poslova sa tom zemljom.
Exxon Mobil će takođe prekinuti svoje poslovanje u Rusiji vredno četiri milijarde dolara.
Izvor: NYPost, Sve o novcu, CNBC
Foto: Pixabay