Iako naša država redovno promoviše i subvencioniše kupovinu električnih automobila, domaće tržište i infrastruktura u ovoj oblasti još nisu dovoljno razvijeni, pokazalo je istraživanje Blica.
“Tržište Srbije nije prilagođeno za e-automobile. Ti kreneš u Grčku sa električnim autom i negde na našem autoputu ostaneš bez struje. Ako nemaš sreće da si u blizini nekog od retkih brzih punjača, i u slučaju da kod sebe imaš svoj, moraš da platiš hotel da bi sačekao 10 sati da se napuni, što ćemo se složiti uopšte nije praktično”, kažu za „Blic“ iz jedne autokuće u Srbiji koja između ostalog i sama prodaje električne automobile.
Punjači u Srbiji
Kada uporedimo sa evropskim tržištem, na kom na svakih 100 kilometara puta ima 5 ultra brzih punjača (računajući samo javne, ne i privatne punjače), a da bi tamošnja potražnja bila u potpunosti zadovoljena u planu je izgradnja još nekoliko miliona punjača, vidimo tačno koliko kaskamo za tim tržištem koje je i samo u razvoju. U Srbiji, prema podacima JP „Putevi Srbije“, ima 16.358,638 kilometara državnih puteva, i oko sedamdesetak punjača (od kojih najveći deo uopšte i nije na putevima te je u neku ruku nezahvalno računati ih i većina su spori) dobijemo podatak da imamo jedan punjač na, otprilike, svakih 250 kilometara puta.
Međutim, konstantno se radi na proširivanju kapaciteta. Iz JP „Putevi Srbije“ može se čuti da je u planu postavljanje 10 punjača za nove deonice autoputeva. Prethodno je ovo preduzeće postavilo punjače na naplatnim stanicama „Preševo“, „Šid“, „Dimitrovgrad“, „Subotica“ , kao i na centralnoj lokaciji u zemlji, na prostoru bivše naplatne stanice „Beograd“ kod Bubanj potoka, ali ovaj poslednji je kasnije premešten u blizini naplatne stanice „Ljig“. Takođe, prošle godine su instalirane i brze stanice za punjenje na naplatnoj stanici „Beograd“, smer Niš-Beograd, i platou bivše naplatne stanice „Niš“ (jedan u smeru ka Beogradu, a drugi u smeru ka Nišu).
Svi ti punjači su besplatni za korišćenje, dok se ne steknu zakonski uslovi za naplatu.
Kako će se naplaćivati punjenje?
Platforma Charge&Go posredstvom aplikacije omogućava nadzor i upravljanje nad sistemom punjača, kao i naplatu punjenja.
Iz kompanije Charge&Go, koja je nedavno dobila sredstva iz zajedničkog projekta Svetske banke i EU za finansiranje srpske istraživačke i startap zajednice, za „Blic“ navode da oni u svojoj mreži trenutno imaju 44 punjačka mesta.
“Plan je da se mreža punjača proširi sa još 30 lokacija, tj. 60 punjačkih mesta”, tvrdi direktor te kompanije Miloš Kostić ističući da bi do kraja godine u svojoj mreži mogli imati oko 100 punjača.
Prema njegovim rečima, punjenje će se naplaćivati po minutaži.
“Punjenje baterije električnog automobila vas kod kuće košta oko 1,5 evro na 100 kilometara pređenih, a ako punite na punjačkom mestu ono vas košta oko 4 ili 5 evra za 100 pređenih kilometara, tj. naplaćuje se nekih 0,08 evra po minuti”, dodaje Kostić.
Ceo tekst možete pročitati na sajtu Blica
Foto: Pixabay