Home VestiEkonomija Evropski ugostitelji i hotelijeri na sve načine pokušavaju da dođu do radnika

Evropski ugostitelji i hotelijeri na sve načine pokušavaju da dođu do radnika

by bifadmin

Nestašica kadrova u ugostiteljstvu i hotelijerstvu je toliko izražena da evropski hoteli sada primaju ljude bez iskustva, kako bi mogli bar delimično da funkcionišu. Međutim, čak ni zapošljavajući svakoga ko želi posao oni ne mogu da rade punim kapacitetom pa ograničavaju broj usluga koje nude gostima.

Prema pisanju Rojtersa, za ovakvu situaciju nije kriva samo pandemija već i višegodišnja potplaćenost osoblja, zbog koje sve manje ljudi želi da radi u ovoj industriji.

Doduše, i pandemija je donekle uticala na ovakvu situaciju. Ona je značajno redukovala putovanja, zbog čega su hoteli u prethodnom periodu masovno otpuštali radnike. Ti radnici u međuvremenu su pronalazili druge, bolje plaćene poslove ili bar one koji su manje zamorni. A onda je došlo do ukidanja ili ublažavanja pandemijskih mera i gosti su ponovo pohrlili u hotele. Samo, ovaj put su hoteli, zbog manjka osoblja, bili nepripremljeni za navalu posetilaca. Zato moraju da se snalaze kako znaju i umeju.

Ograničavanje rada zbog nedostatka kadrova

Najveći evropski lanac hotela Accor je u Francuskoj počeo da zapošljava ljude koji nikada ranije nisu radili u hotelijerstvu. Oni pozivaju svakoga ko želi da radi na intervju za posao, bez prethodnog iskustva u ovoj delatnosti, pa čak i bez radne biografije. Ove poslove najčešće prihvataju studenti ili migranti. Kada budu primljeni, oni dobijaju šestočasovnu obuku i odmah počinju da rade. Međutim, čak ni to nije dovoljno da ovaj hotel radi punim kapacitetom. Zato je smanjio obim usluga koje pruža svojim gostima jer – jednostavno nema ko da ih pruža.

Manjak kadrova najizraženiji je u Španiji i Portugalu, gde je pre pandemije turizam doprinosio nacionalnoj ekonomiji sa 13, odnosno 15 odsto. Tamošnji hoteli su zbog svega navedenog počeli da nude veće plate, besplatan smeštaj i mnoge beneficije, poput bonusa, koje ranije nisu davali zaposlenima. Hotelski lanac Melia je, primera radi, zaposlene počeo da smešta u hotelske sobe, koje je ranije čuvao isključivo za goste, jer su mu donosile zaradu.

Slična je situacija i u ostalim ugostiteljskim delatnostima. Mnogi barovi i kafići u ovim zemljama rade ograničeno, iz istog razloga. Neki od njih su otvoreni jedino vikendom jer je tada studentima potreban keš i jer tada studenti imaju vremena da rade.

Zato su u prvom kvartalu ove godine u Španiji restorani i barovi povećali plate zaposlenima u proseku za 60 odsto. U Portugalu se pak očekuje da će zarade u restoranima rasti za sedam odsto godišnje.

Brojke kažu da španskim vlasnicima ugostiteljskih objekata nedostaje 200.000 radnika a portugalskim hotelima bar još 15.000, kako bi mogli da izađu u susret potrebama gostiju, i to sada kada još nisu potpuno popunjeni. A kako će funkcionisati u jeku sezone, to niko ne zna.

Slična je situacija i u našim hotelima, i što se tiče nedostatka osoblja i potplaćenosti.

Foto: Pixabay

Pročitajte i ovo...

Ostavite komentar