Home TekstoviB&F Plus „Kamen dizajn”: Priča o ljudima koji su procvetali u poslu sa cvećem

„Kamen dizajn”: Priča o ljudima koji su procvetali u poslu sa cvećem

by bifadmin

Nenad Sarjanović i Dejan Popadić su ušli u preduzetništvo tako što su počeli sami da prave proizvode koje nisu mogli da kupe kod nas. Danas, kao vlasnici preduzeća „Kamen dizajn“, nastoje da najveći deo sirovina za svoje saksije i druge proizvode od veštačkog kamena nabavljaju u Srbiji, kako bi doprineli razvoju domaće privrede. Činjenica da im poslovanje stalno raste, kao i da imaju veliki broj stranih kupaca, dokazuje da se od domaćih materijala mogu napraviti originalni i veoma kvalitetni ekološki proizvodi ako ste maštoviti, istrajni i „stojite iza posla koji radite“.

Kada posao radite iz ljubavi a ne iz moranja, velika je verovatnoća da ćete u njemu biti uspešni, smatra Nenad Sarjanović, koji je sa svojim prijateljem Dejanom Popadićem pre sedam godina krenuo u neobičnu preduzetničku priču. Pošto su obojica voleli cveće, uvideli su da na tržištu nema mnogo kvalitetnih saksija od ekoloških materijala koji su postojani, posebno ne po pristupačnim cenama, pa su rešili da počnu sami da ih prave.

ozedf_soft

Budući da nisu imali odgovarajući prostor, iskoristili su mali podrum u zgradi u kojoj živi Nenad i pretvorili ga u radionicu od šest kvadrata. Narednih pola godine njih dvojica su proveli isprobavajući smesu za pravljenje veštačkog kamena, sve dok nisu proizveli materijal koji lepo izgleda i uz to je dovoljno kompaktan i jak. Zatim su ručno rađene saksije od ovog materijala ponudili cvećarama, ali pošto je saradnja sa njima bila previše komplikovana, zakupili su lokal u „Čumićevom sokačetu“ u Beogradu i sami započeli prodaju.

Sada imaju radionicu od 80 kvadrata u Filmskom gradu, a lokacija koju su odabrali za svoju radnju je značajno doprinela rastu poslovanja, ističe Sarjanović, i dodaje: „U ’Čumićevom sokačetu’ se nalazi mnoštvo zanimljivih preduzetničkih radnji jer su cene zakupa pristojne. Međutim, vlasništvo nad objektima je podeljeno između privatnog vlasnika i Grada Beograda, pa nisu izdati svi lokali. To je šteta, jer ovaj prostor ima veliki komercijalni potencijal. Nama redovno dolaze strani turisti koji govore da radije posećuju ovu kreativnu oazu, nego Knez Mihajlovu ulicu i slične turističke destinacije“.

„Posao treba da vas ispunjava, a ne da vas iscrpljuje“

Preduzeće je tokom prvih pet godina napredovalo postepeno, jer su obojica osnivača, pored svog, radili još jedan posao za drugog poslodavca. To je bilo veoma naporno i nije im ostavljalo dovoljno vremena za razvoj sopstvene firme i inoviranje proizvodnje. Nenad kaže da je konačno „presekao“ kada je izbila pandemija korona virusa: „Pošto tada nisam odlazio na svoj svakodnevni posao, shvatio sam koliko mogu da doprinesem svom preduzeću kada imam više vremena. Zato sam odlučio da dam otkaz i potpuno se posvetim našoj proizvodnji“.

Priznaje da takva odluka jeste bila rizična, „jer je drugačije kada radite za drugog koji vam svakog meseca obezbeđuje platu od situacije kada morate sami da je obezbedite i u najtežim okolnostima. S druge strane, biti svoj gazda ima mnogo prednosti, i otkada sam to iskusio više se ne bih menjao za rad kod drugog poslodavca. Sada mogu da budem kreativan onoliko koliko želim, ali i da organizujem radno vreme kako mi odgovara. Naravno, ima dana kada ne dižem glavu od posla, ali to mi ne pada teško jer ga radim iz srca. Posao bi trebalo da ispunjava ljude a ne da ih iscrpljuje. Ako imate posao koji vas ispunjava i još možete pristojno da živite od njega, onda ste srećan čovek“.

Nenad ističe da je bitno i to da čovek stoji iza onoga što radi i da ne odustaje od svojih principa kako bi po svaku cenu uvećao poslovne rezultate. „Uvek iskreno kažemo kupcu da li biljke koje je odabrao mogu da prežive ili ne u prostoriji u kojoj namerava da ih drži. Dešavalo se i da odbijemo porudžbinu, jer je kupac, recimo, tražio veštačke, a mi prodajemo samo žive biljke“, navodi Sarjanović neke od situacija sa kojima su se susretali i naglašava: „Kada tako radite, posao će vam se sigurno sporije razvijati, ali na kraju će se ipak razviti, a vi ćete na njega moći da budete ponosni“.

Njegove reči potvrđuju i poslovni rezultati ove kompanije. „Kamen dizajn“ je u međuvremenu proširio asortiman, pa sada prodaje aranžmane koji obuhvataju jednu saksiju i nekoliko biljaka u njoj, Antistres (uradi sam) pakete koje kupci aranžiraju onako kako žele, zatvorene ekosisteme, ali i neke neobične proizvode, poput lampi od užeta. To je značajno doprinelo rastu prodaje, a prelomni momenat je bio kada su velike kompanije počele od njih da naručuju na desetine ili čak na stotine ručno rađenih proizvoda, obično za poklon svojim zaposlenima, saradnicima ili klijentima.

Biljke u vazduhu, posao na čvrstom tlu

Nenad kaže da najviše posla imaju od oktobra do maja, jer tada kupci često kupuju njihove proizvode i za sebe ali i kao poklon drugima za slave, svadbe, useljenja, novogodišnje i druge praznike.

„Sećam se jedne gospođe koja je za mesec dana tri-četiri puta bila kod nas i kupila nekoliko aranžmana. Nisam mogao da izdržim i pitao sam je da li ih uzima za sebe ili za poklon. Rekla mi je da ih kupuje drugima, otkada je shvatila da je lepše i bolje pokloniti aranžman sa živim biljkama nego bukete rezanog cveća, pošto zasađene biljke ipak traju. Kada je prvi put odnela naš aranžman kao slavski poklon, domaćica ga je stavila na sto i on je bio zvezda večeri. Od tada ih svima poklanja“.

Proizvodi ovog preduzeća uglavnom se sastoje od unikatnih saksija i aranžmana u njima, odnosno zemlje, ukrasnih kamenčića u više boja, ukrasnih drvaca i nesvakidašnjih biljaka. To su najčešće sukulenti i kaktusi, a u poslednje vreme veoma su popularne i vazdušne biljke. Potonje nisu zasađene u zemlju, već rastu u vazduhu i iz njega se snabdevaju hranljivim sastojcima. U aranžmanima koje pravi „Kamen dizajn“ one se obično nalaze na dekorativnoj žici, koja je savijena tako da im predstavlja oslonac.

Sarjanović napominje da su vazdušne biljke i nekoliko vrsta sukulenata među retkim proizvodima koje uvoze, jer nastoje da sve što im je potrebno nabavljaju u Srbiji, od sirovina za proizvodnju veštačkog kamena, preko ukrasnih kamenčića i ambalaže za pakovanje, pa do 70 odsto biljaka koje imaju u ponudi. Zašto se ovo preduzeće trudi da tako posluje objašnjava i sledećim primerom: „Nedavno sam bio kod jednog našeg uzgajivača sukulenata i kaktusa, koji me je odveo do novog plastenika i rekao mi – njega ste mi vi zaradili. To me je baš obradovalo, taj osećaj da možeš doprineti i nekome drugom, sa kim živiš u istoj zemlji i deliš sve prepreke i mogućnosti za razvoj poslovanja“.

Pored toga, činjenica da im veliki deo kupaca čine stranci, dokazuje da se od domaćih materijala mogu napraviti originalni i veoma kvalitetni ekološki proizvodi, koji bi mogli biti traženi i na stranim tržištima. Na pitanje da li planiraju da krenu u izvoz, Sarjanović odgovara da razmatraju ideju o eventualnom osnivanju franšiza, jer su njihovi proizvodi teški i lomljivi, te bi troškovi za odgovarajući transport bili visoki. „Zato, kao jedino logično rešenje deluje ideja da na drugim tržištima prodajemo ceo koncept našeg poslovanja, od recepture i načina kako se prave saksije, preko izrade aranžmana, Antistres paketa i drugih proizvoda, pa sve do promocije na društvenim mrežama”, navodi Sarjanović.

No, to je posao koji im tek predstoji. Za sada su usredsređeni na domaće tržište i konstantno inoviranje proizvodnje, poput ideje da uskoro krenu u proizvodnju lampi i drugog kućnog aksesoara od veštačkog kamena.

Marija Dukić

Biznis & finansije, broj 201, septembar 2022. 

Pročitajte i ovo...

Ostavite komentar