Poraz svetskog prvaka u šahu pokrenuo je lavinu optužbi za prevaru i to ne bilo kakvu već spektakularnu prevaru, pomoću veštačke inteligencije, izvedenu na način koji viđamo samo u SF filmovima.
Pre dve nedelje aktuelni svetski prvak u šahu i jedan od najboljih šahista u istoriji Magnus Karlsen odigrao je meč sa 19-godišnjim Hansom Nimanom koji se za vrlo kratko vreme proslavio u ovoj igri.
Karlsen je imao početnu prednost budući da je igrao belim figurama, odnosno otvarao igru prvi. Godinama pre toga nije izgubio partiju koju je igrao belim figurama. Međutim, njegov niz je prekinut ali tu nije kraj ovoj drami. Ona tek počinje.
Svetski šampion se prkosno povukao sa celog turnira tvrdeći da je njegov protivnik varao. Niman je to demantovao, a organizatori turnira su saoštili da nema indicija za takvu tvrdnju.
Međutim, u javnosti je posejano zrno sumnje, koje je počelo da raste i da se grana. Deo šahovske zajednice odlučio je da veruje pobeđenom šampionu iako niko zapravo nije video ništa sumnjivo tokom njihove partije. Uostalom, kako bi se moglo varati a da to baš niko ne primeti?
Ako ste dovoljno odlučni da po svaku cenu pobedite svetskog šampiona to bi bilo ostvarivo, kažu stručnjaci, pomoću malog kompjutera koji, zahvaljujući mašinskom učenju, igra šah bolje od ljudi.
Kako varati uprkos svim merama kontrole?
Pošto takmičari na šahovskim turnirima, posebno onima najvišeg ranga, prolaze rigorozne mere kontrole teško bi bilo sakriti uređaj poput malog kompjutera, osim u sebi. Kako bi onda mašina znala šta se dešava na tabli? To je već lako – budući da se partije šaha prenose uživo, mašina bi preko interneta mogla da prati sve poteze, da velikom brzinom analizira situaciju na tabli i da predviđa sve moguće naredne poteze protivnika, kažu fanovi Karlsena. Neki od njih su otišli i korak dalje od ovih tvrdnji i analizirali Nimanov uspeh na dosadašnjim turnirima. Utvrdili su da mnogo bolje igra na onima koji se direktno strimuju na internetu nego na onima koji nemaju prenos uživo.
Međutim, malecki kompjuter ne može sam da pomera figure. Kako onda igraču daje savete čime i na koje polje da napadne protivnika? Morzeovom azbukom ili na mnoštvo drugih načina koristeći skraćenice koje svi šahisti znaju, ne predaju se sumnjičavi predstavnici šahovske javnosti.
Ipak, sve ove teorije više deluju kao SF film nego kao realnost. Poznati šahisti su analizirali kontroverznu partiju i nisu naišli na sumnjive momente. Oni kažu da je moguće da je jednostavno Nimanu bio bolji dan a Karlsenu lošiji, jer na kraju krajeva, ljudi smo a ne mašine. Moguće je, dodaju, i da je Karlsenova strategija pre njihovog susreta “procurela” i da je Niman imao uvid u nju. Moguće je i da se desilo mnogo drugih stvari koje ne podrazumevaju gutanje mini kompjutera koji svetski poznatom šahisti dojavljuje šta treba da radi.
Pa ipak, ljudska fasciniranost tehnologijom, ali i strah koji gajimo prema njoj, uvek će biti plodno tlo za ovakve trilere, čak i u oblastima kojima dominiraju razum, promišljenost i smirenost.
Izvor: Techcrunch
Foto: Jarmoluk, Pixabay