Najkrače rečeno, product-market fit pravi razliku između uspešnog i neuspešnog proizvoda ili startapa.
Kako piše Startit, postizanje product-market fita (PMF) moglo bi se najjednostavnije opisati kao proces pravljenja proizvoda tako da on bude uspešan — da vama generiše profit dok korisnicima pruža vrednost. Neki bi rekli, pravljenje onoga što ljudi žele.
Međutim, iako je ovakvo objašnjenje jednostavno i intuitivno razumljivo, product-market fit je mnogo teže postići nego što se to čini na prvi pogled.
Iako postoje stotine smernica kako na najbolji način napraviti novi proizvod, naći dobro tržište i privući korisnike, upravo na primeru startapa možemo videti da većina propada upravo zbog nedostatka dovoljno dobrog i dovoljno brzo napravljenog PMF-a.
Pregledom priča uspešnih kompanija koje su postigle product-market fit, postaje jasno da su mnoge mesecima ili godinama iterirale pre nego što su uspele da ga postignu. Postizanje cilja je imalo različite vidove i različitu brzinu, u zavisnosti od toga koliko je bilo veliko tržište na kom su poslovali, i koliko je proizvod dobro zadovoljavao potrebe korisnika.
Kako meriti PMF?
Pored eksponencijalnog organskog rasta koji je dovoljno jasna pojava, u praksi se za merenje PMF-a mogu koristiti najrazličitija merila: od prepoznavanja uzbuđenja povodom najavljenog proizvoda i prepoznavanja jake potrebe kod potencijalnih klijenata, preko analitike na veb sajtovima i merenja zadržavanja na stranici ili beleženjem načina korišćenja itd.
Pored toga, za rast startapa može biti značajan i trošak akvizicije novih korisnika, interesovanje potencijalnih klijenata u procesu customer discovery-ja. Potreba korisnika može se opaziti i time što korisnici koriste proizvod koji još ne funkcioniše kako treba, ili koji bi bili razočarani kada bi postao nedostupan.
Pobrojani slučajevi ukazuju na to koliko PMF drugačije može da izgleda u zavisnosti od tržišta, startapa, ideje, industrije, i mnogih drugih faktora. Uprkos svim tim varijablama, product-market fit prepoznaje se u svim uspešnim poslovnim poduhvatima, što poznavanje tehnika i pristupa za njegovo otkrivanje čini jednom od najvažnijih stavki u pravljenju i osmišljavanju proizvoda.
Više o ovome možete pročitati na sajtu Startita
Foto: Jungwoo Hong, Unsplash