Home VestiEkonomija JPMorgan Chase primio vreću kamenja umesto nikla koji je naručio

JPMorgan Chase primio vreću kamenja umesto nikla koji je naručio

by bifadmin

JPMorgan Chase je primio vreću kamenja umesto nikla koji je naručio, u iznenađujućoj zbrci prošle nedelje u skladištu u Roterdamu, holandskom lučkom gradu. Za sada nije jasno da li je to posledica prevare, nesreće ili krađe

Slučaj, koji je prošle nedelje otkrila Londonska berza metala, istakao je rizike trgovine robom – ali to zapravo nije prvi put da je rukovalac teretom imao jedno takvo iznenađenje.

Švajcarski trgovac Merkurija enerdži naišao je u sličnu situaciju kada je umesto 36 miliona dolara vrednog bakra koji je naručio dobio kamenje farbano sprejom, izvestio je Blumberg u martu 2021. Merkurija je podnela prijavu za krađu i prevaru.

U novembru 2022. gigant za trgovinu robom Trafigura otkrio je ugljenični čelik i druge vrste čelika i gvožđa umesto nikla koji je naručio.

Robni gigant je tada započeo sudski postupak protiv indijskog biznismena Pratika Gupte i nekoliko kompanija povezanih s njim, uključujući TMT Metals i UD Trading Group zbog navodne sistematske prevare. Ugljični čelik obično ima oko 5% vrijednosti skupljeg metala, navodi Financial Times.

Postoje i drugi skandali u vezi sa niklom — ključnom sirovinom u baterijama za električna vozila — poslednjih dana, uključujući i onaj koji uključuje singapursku trgovačku firmu optuženu da je prevarila investitore u lažnom poslu sa niklom.

Cene nikla su skočile na oko 50.000 dolara po metričkoj toni 7. marta 2022, a zatim na 100.000 dolara po toni dan kasnije, ali su sada pale na oko 22.800 dolara po toni.

„Prevara sa robom nije uobičajena, ali nije nečuvena“

„Prevara sa robom nije uobičajena, ali nije nečuvena“, rekao je Nirgunan Tiruhelvam, analitičar u Aletheia Capital, za Insajder o industriji u celini, a ne konkretno o ovonedeljnom incidentu JP Morgan. Tiruchelvam prati robu i srodne akcije od 2005. „Postoje ljudi koji pokušavaju da iskoriste sistem i rekordne cene imaju tendenciju da podstiču takvo ponašanje.“

Takođe sagovornik kaže da ovakve vrste prevara sežu i daleko u prošlost, što pokazuje 3.750 godina stara glinena ploča koja dokumentuje žalbu. U žalbi, trgovac po imenu Nanni kritikovao je svog dobavljača jer mu je poslao ingote niskog kvaliteta i zahtevao je njegov novac nazad.

Neki od ključnih faktora koji pomažu robnim prevarama — nekada i sada — su da veliki deo papirologije u lancu snabdevanja još uvek treba da se ručno obrađuje i dokumentuje, uz malo standardizacije u različitim kompanijama, regionima i zemljama.

Ponekad se i dokumenti falsifikuju, sve češće pomoću visokotehnoloških fotokopirnih mašina koje čak mogu ubedljivo da dupliraju vodene žigove.

Izvor: Business Insider/Blic

Foto: Pixabay

Pročitajte i ovo...

Ostavite komentar