Poznato je da deca kopiraju sve što rade njihovi roditelji, u šta spada i korišćenje mobilnog telefona, što bez sumnje nije najzdravija aktivnost u slobodno vreme ni za odrasle ni za decu.
Za sasvim malu decu, vreme provedeno ispred ekrana znači da su propustili brojne ključne trenutke za razvoj svojih jezičkih veština, upozorili su australijski naučnici.
Oni tvrde da je kod dece koja su provodila više vremena pred ekranima uočen sporiji i lošiji razvoj jezičkih veština u odnosu na decu koja su se bavila drugim aktivnostima.
Dok provode vreme ispred tableta ili konzole, deca manje komuniciraju s odraslima, usvajaju manje reči od roditelja i slušaju manje razgovora. Upravo je razgovor ključan element za izgradnju sopstvenih jezičkih veština, proces koji se posledično može odložiti, kažu australijski naučnici koji su svoja opažanja objavili u članku u časopisu „JAMA Pediatrics“.
Više studija pokazalo je da je u periodu dok dete usvaja jezičke veštine, kao i za njegov socijalno-emocionalni razvoj, ključno s njim razgovarati i komunicirati kod kuće, kažu stručnjaci.
Brojne studije fokusirane su na uticaj vremena koje roditelj provodi pred ekranom, a ne na vreme koje dete provodi.
U sklopu studije, tim stručnjaka na čelu sa naučnicom Meru Bruš sa Univerziteta Adelejd proučio je podatke o 220 porodice snimane svakih šest meseci od januara 2018. do decembra 2021, uz korišćenje tehnologije prepoznavanja govora.
Najlošiji uticaj imaju na decu od tri godine
Uvid u vreme provedeno pred ekranom i generalno jezičko okruženje kod kuće među decom uzrasta od 12 do 36 meseci, dobijen je snimcima tokom prosečno 16 sati dnevno.
Stručnjaci su ustanovili da više vremena provedenog pred ekranom za posledicu ima manje vremena namenjenog razgovoru između roditelja i deteta. To znači da je dete u svom domu tokom dana čulo manje reči odraslih osoba, da je i samo manje komuniciralo i da je ređe učestvovalo u razgovorima.
Najveći i najnegativniji uticaj vremena provedenog pred ekranima u tom smislu uočen je u dece uzrasta od 36 meseci.
Čak i u porodicama koje su se pridržavale preporuka Svetske zdravstvene organizacije o preporučenom vremenu za decu pred ekranima, što znači ne više od sat vremena dnevno za trogodišnjake, deca su propustila čak 400 reči koje bi za to vreme, u drugačijim okolnostima, izgovorili odrasli.
Trogodišnjaci, koji su praćeni u sklopu studije, u proseku svakodnevno pred ekranima provedu oko 172 minuta, što znači da prosečno gube oko 1.000 reči koje bi im u drugačijim okolnostima uputila odrasla osoba, kažu istraživači.
Odrastanje u jezički bogatom okruženju ključno je za rani jezički razvoj, ističu naučnici.
Priznaju da iako bi razgovor s decom trebalo da bude jednostavan, ponekad u užurbanoj svakodnevici nije jednostavno pronaći dovoljno vremena za razgovor.
Zaključuju da bi roditelje, iako im je nerealno savetovati da u potpunosti drže svoju decu dalje od ekrana, umesto toga trebalo podsticati da iskoriste detetovo vreme pred ekranom kao priliku za interakciju s njima, koliko god ona bila kratka.
Izvor: Hina
Foto: Pixabay