Dolaskom stranih trgovinskih lanaca promenile su se navike potrošača u Srbiji. U međuvremenu, svetska ekonomska kriza, pandemija kovida, i još mnogo toga dodatno su uticali na to da potrošači promene prioritete.
Prema jednom istraživanju potrošači u regionu su veoma pesimistični. Koriste nove tehnologije, smanjuju potrošnju, češće kupuju jeftinije proizvode i one na akcijama, okreću se diskontima i privatnim robnim markama.
Kupcima je i dalje kvalitet jedan od glavnih faktora prilikom izbora proizvoda, ali je on usko povezan i sa cenom, piše RTS.
U potrošačkim organizacijama potvrđuju da su promene navika potrošača sve vidljivije.
Petar Bogosavljević iz Pokreta potrošača Beograda navodi da se smanjuje i menja kupovna moć, i da se menja struktura potrošnje.
„Kupuje se uglavnom na akcijama. Kupuje se jeftinija roba. Zamenjuje se skuplja roba jeftinijom, izuzimajući negde oko 10 do 12 odsto potrošača koji svojim primanjima mogu u potpunosti da zadovoljavaju svoje potrebe bez ikakvih ograničenja“, dodaje Bogosavljević.
Potrošačima je izuzetno važna brzina isporuke, a sve je bitniji i digitalni svet. Društvene mreže i influenseri postaju sve prisutniji, jer aktuelni kupci informacije o brendovima i dobrim ponudama prvenstveno dobijaju onlajn.
Zoran Bogetić sa Ekonomskog fakulteta objašnjava da je, kada su brendovi u pitanju, jako važno da vlasnici velikih brendova potpuno budu osvešćeni da podjednako moraju biti prisutni u digitalnoj sferi, kao i na fizičkom prostoru.
„Dakle, tradicionalan pogled na brendove više ne može davati dobre rezultate, ako nije spojen sa digitalnim“, naglašava Bogetić.
Pada lojalnost bilo kakvoj vrsti brendova, kažu stručnjaci. Mlađi kupci mnogo više traže personalizaciju – da u ponudi trgovaca dobiju ono što je skrojeno baš prema njihovoj meri.
Izvor: N1
Foto: Pixabay