Odakle početi, u šta gledati, koga pratiti, šta pročitati? Sve su to pitanja koja se nameću pri pomisli da bi bilo dobro uložiti višak novca u razvoj biznisa. Prepoznati profitabilne trendove na tržištu ne mora da bude samo stvar za profesionalce, ali je sigurno ključno za uspeh. Sledi niz saveta koji mogu da pomognu.
Praćenje industrijskih izveštaja, statistika i analiza
Osim konkretnog ulaganja u određenu imovinu, ne bi bilo loše razmotriti i ulaganje u pribavljanje izveštaja renomiranih kuća kao što su PwC, McKinsey, Deloitte. Ove kompanije redovno objavljuju izveštaje o industrijskim trendovima i prognozama, prepune korisnih informacija.
Isto važi i za ulaganje u izvore statističkih podataka. U svetu prednjače Statista i IBISWorld. Na taj način se mogu pribaviti detaljne informacije i analize za brojne industrije.
S druge strane, postoje i brojni besplatni izvori pouzdanih i relevantnih podataka, a to su pre svega državne agencije i međunarodne institucije. Uvek bi trebalo konsultovati podatke Republičkog zavoda za statistiku, Svetske banke, Eurostata i sličnih organizacija.
Korišćenje alata za istraživanje tržišta
Google Trends je postao veoma koristan alat u brojnim industrijama. Koristi se tako što se unesu ključni pojmovi za određenu industriju i može se pratiti kako se njihova popularnost menja tokom vremena odnosno šta je u ovom trenutku u trendu kada je reč o određenom biznisu. Podatke je moguće koristiti i za analizu trendova po određenim regionima.
Društvene mreže iako često nepouzdane, ipak su i dalje veoma relevantne i mogu da budu korisne. Twitter Analytics i Facebook Insights su mesto gde možete da pratite popularne teme, a sve olakšavaju heštegovi relevantni za odabranu industriju. I na kraju, tu su neizbežni influenseri. Važno je pratiti šta govore o određenoj industriji ili proizvodima jer su ipak kreatori mišljenja, bez obzira na to cenite ili ne njihov rad.
Ne treba izostaviti alate za analitiku. Putem SEMrush i Ahrefs moguće je analizirati ključne reči, beklajnove i konkurentske sajtove radi sticanja uvida u popularne pretrage i sadržaj, a tu je i SimilarWeb za analizu saobraćaja na konkurentskim sajtovima.
Poređenje s konkurencijom
Kao što bi trebalo da radite čuvenu SWOT analizu za svoj biznis (snage, slabosti, prilike i pretnje), isto bi trebalo raditi i za konkurenciju. Takođe, neophodno je analizirati i kako se konkurencija pozicionira na tržištu i koje segmente ciljaju.
Obavezno uporedite svoje ključne indikatore (KPI) sa konkurencijom, ukoliko je to moguće i pogledajte šta su to najbolje prakse u vašoj industriji, koje primenjuju uspešni.
Korisničke povratne informacije
Internet je iznedrio još puno veoma korisnih alata za razvoj biznisa. Ankete, makar i one bazične, moguće je izvesti i u „kućnoj radinosti“. SurveyMonkey i Google Forms omogućavaju kreiranje i distribuiranje anketa. Iz ovih podataka moguće je izvući puno korisnih zaključaka, segmentirati klijente, praviti poređenja i sl.
Ako poslujete u sektoru ugostiteljstva, sigurno može biti korisno iz recencija korisnika na TripAdvisor-u šta je to što trenutno vole turisti i drugi posetioci restorana, kafića ili hotela. Tu su i Amazon i Yelp za druge industrije.
I u ovom delu ne treba zaboraviti na društvene mreže jer korisnici i na ovom mestu ostavljaju komentare i recenzije na određene proizvode i usluge i pokazuju šta ih u ovom trenutku najviše interesuje.
Pratite inovacije i tehnološke promene
Na pitanje šta čitati, odgovor mogu biti tehnološki blogovi i časopisi kako biste bili u toku sa najnovijim inovacijama i tehnologijama, bez obzira na sektor u kojem poslujete ili želite da uložite. Ukoliko ste napredniji u razumevanju tehnologije tu su TechCrunch, Wired, MIT Technology Review.
Neophodno je, ukoliko to prilike dozvoljavaju, biti prisutan na konferencijama i drugim događajima na kojima se predstavljaju najnovije tehnologije i proizvodi odnosno trendovi.
Globalni i makroekonomski faktori
Osnove ekonomije trebalo bi poznavati. Kako se kreću BDP, inflacija i kamatne stope je nešto što utiče na vaše klijente i celo poslovno okruženje pa je neophodno pratiti trendove i kada je reč o makroekonomiji. Ovi podaci u mahom besplatni i redovno dostupni putem izveštaja resornih ministarstava ili centralnih banaka. Takav slučaj je i sa Srbijom.
Na sajtu parlamenta u svakom trenutku su dostupni doneti zakoni, kao i zakoni čije je usvajanje u proceduri pa je moguće saznati i šta se priprema kada je reč o promeni regulative.
Na kraju, nije važno samo šta se događa u Srbiji jer na našu ekonomiju veoma utiču dešavanja u svetu pa je potrebno pratiti pouzdane medije kada je reč kretanjima u globalnoj politici.
Konsultujte se sa stručnjacima
Ukoliko to sredstva dozvoljavaju, ne bi bilo loše povremeno ili na redovnoj bazi angažovati konsultante za konkretnu industriju koji bi mogli da budu dobar dodatak vašem timu io pomognu u strateškom usmeravanju biznisa.
Ako je to skupa opcija, nije loše krenuti gerila putem i povezati se sa profesionalcima putem mreža kao što je Linkdin i razmenjivati mišljenja, učlaniti se u profesionalna udruženja ili posećivati događaje koji okupljaju profesionalce iz određene industrije gde je takođe prilika da se sazna nešto novo i korisno.
Odaberite ono što je najefikasnije, najpristupačnije i najkorisnije za vaš biznis ili odluku da investirate. Uraditi domaći zadatak pre ulaska u poslovnu avanturu je pola uspeha.
Izvor: Forbes Srbija
Foto: Pixabay