Industrija kongresnog turizma prošle godine je generisala 1,2 biliona dolara sa tendencijom brzog rasta, piše portal Daljine.rs.
Kongresni turizam, poznat i kao MICE turizam (Meetings, Incentives, Conferences, and Exhibitions), postaje sve značajniji segment turističke i poslovne industrije širom sveta. Ova specijalizovana grana turizma kombinuje profesionalna okupljanja sa turističkim doživljajima i generiše značajne prihode za destinacije koje su sposobne da ponude infrastrukturu, prevoz, kvalitet usluge i dobru logističku podršku. Naime, učesnici poslovnih događaja obično troše više od prosečnih turista, koristeći širok spektar usluga, uključujući smeštaj, restorane, prevoz, kulturne atrakcije i maloprodaju. Osim direktnih prihoda, kongresni turizam generiše i indirektne i indukovane efekte na lokalnu ekonomiju, podstičući zapošljavanje i razvoj povezanih industrija. Takođe, međunarodni kongresi i konferencije doprinose promociji destinacije, jačanju njenog imidža i privlačenju budućih turista i investicija.
Kongresni turizam u brojkama
Industrija MICE turizma globalno generiše preko 1.2 biliona dolara godišnje, a prema prognozama istraživačkih agencija, tržište će premašiti 1.8 biliona do 2030. godine.
Globalni kongresni turizam beleži konstantan rast i razvoj, sa tendencijom daljeg širenja i diversifikacije. Pre pandemije COVID-19, ova industrija je predstavljala višemilijardersko tržište, sa stotinama hiljada događaja koji su se godišnje održavali širom sveta. Prema podacima Međunarodnog udruženja za kongrese i konvencije (ICCA – International Congress and Convention Association), koje predstavlja vodeću globalnu organizaciju u ovoj oblasti, broj međunarodnih kongresa i konvencija je u kontinuirano rastao, dostižući vrhunac 2019. godine.
Iako je pandemija značajno uticala na globalni turizam, uključujući i MICE sektor, posle njenog završetka došlo je do brze adaptacije i inovacija. Hibridni događaji, koji kombinuju fizičko prisustvo sa virtuelnim učešćem, postali su standard, omogućavajući organizatorima da dosegnu do šire publike i održe kontinuitet aktivnosti. Sa popuštanjem pandemijskih mera, fizički događaji su se vratili, a očekuje se da će kongresni turizam u narednim godinama zabeležiti snažan oporavak i dalji rast.
Kongresni turizam u svetu beleži najveći rast u segmentima međunarodnih naučnih i poslovnih konferencija, sajmova i izložbi i korporativnih okupljanja i edukacija.
Najveće kongresne destinacije na svetu
Precizni globalni podaci o ukupnom broju posetilaca i korisnika kongresnog turizma su kompleksni za prikupljanje zbog raznovrsnosti događaja i metodologija brojanja. Međutim, procene ukazuju da se godišnje radi o desetinama miliona ljudi koji učestvuju na različitim MICE događajima širom sveta. Ovi učesnici uključuju delegate, izlagače, sponzore, prateće osoblje i posetioce sajmova i izložbi.
Popularnost destinacija za kongresni turizam zavisi od različitih faktora, uključujući infrastrukturu (kongresni centri, hoteli, transportna povezanost), atraktivnost destinacije (kulturna i prirodna baština, zabavni sadržaji), nivo cena, sigurnost i efikasnost organizacije. Prema izveštajima ICCA, Evropa tradicionalno dominira na listi najpopularnijih regiona za međunarodne kongrese i konvencije. Na ovom kontinentu se održava preko 50% svih međunarodnih događaja.
Pariz je vodeća kongresna destinacija prema ICCA. Sa svojom bogatom istorijom, kulturnom ponudom i modernom infrastrukturom, Pariz je dugogodišnji lider u organizaciji međunarodnih događaja.
Poznat po svojoj eleganciji, efikasnoj infrastrukturi i snažnoj međunarodnoj poziciji, Beč je omiljena destinacija za brojne međunarodne organizacije.
U vrhu destinacija je i Singapur kao vodeći azijski centar za kongresni turizam, sa izvanrednom infrastrukturom i strateškom lokacijom.
Barselona je atraktivna destinacija sa povoljnom klimom, modernim kongresnim prostorima i bogatom turističkom ponudom, a za njom sledi Berlin kao dinamičan grad sa vrhunskim kongresnim centrima i bogatom ponudom kulturnih i zabavnih sadržaja, i brojne destinacije u Meksiku, kao i London, Amsterdam, Kopenhagen, Rim, Madrid, kao i severnoameričke gradove poput Orlanda, Las Vegasa i Čikaga, te azijske centre kao što su Seul, Tokio i Bangkok.
Turistički potencijal Srbije
Srbija, sa svojom bogatom istorijom, kulturom i čuvenim gostoprimstvom, poseduje značajan potencijal za razvoj kongresnog turizma. Zato kongresni turizam u našoj zemlji beleži konstantan rast, a ključna destinacija je Beograd, koji nudi konkurentne cene, razvijenu infrastrukturu i dobru povezanost.
Novi Sad, kao drugi po veličini grad u Srbiji, takođe razvija svoje kapacitete za kongresni turizam. Novosadski sajam ima dugu tradiciju u organizovanju izložbi i sajmova, a grad poseduje i nekoliko hotela sa konferencijskim prostorima. Kulturna baština, blizina Fruške gore i dinamična atmosfera čine Novi Sad sve zanimljivijom opcijom.
Drugi gradovi u Srbiji, poput Subotice (sa svojom jedinstvenom arhitekturom), Niša (sa bogatom istorijom) i planinskih centara (za insentiv putovanja i manje konferencije), takođe imaju potencijal za razvoj specifičnih segmenata kongresnog turizma.
Precizni podaci o ukupnom broju učesnika na svim vrstama MICE događaja u Srbiji su teže dostupni, ali se može reći da se radi o desetinama hiljada godišnje, uključujući učesnike kongresa, seminara, korporativnih sastanaka, sajmova i drugih poslovnih događaja. Većina međunarodnih događaja se održava u Beogradu, ali i drugi gradovi postaju sve atraktivniji za manje i specijalizovane skupove.
Tako je prema podacima Serbia Convention Bureau, Srbija je domaćin za više od 250.000 poslovnih gostiju godišnje, dok broj događaja raste za oko 10% godišnje. Glavne prednosti Srbije u kongresnom turizmu su geografska lokacija (povezanost sa regionom i Evropom), stručna radna snaga u organizaciji događaja i kvalitetna ponuda hotela sa kongresnim salama (npr. Hyatt, Hilton, Metropol).
Prema izveštaju Međunarodne asocijacije za kongrese i konvencije (ICCA – Intrenational Congress and Convention Association) Srbija se u 2022. našla na 46. mestu u svetu, dok je u prepandemijskoj 2019. godini bila na 49. mestu.
Podaci Republičkog zavoda za statistiku koji je 2021. godine sproveo istraživanje o poslovnim putovanjima govore da je prvi razlog dolaska stranaca u Srbiju poslovno putovanje (oko 37%), dok su na putnici u tranzitu kroz Srbiju (30%).
Prevoz kao nezaobilazna karika kongresnog turizma
Međutim, industrija prevoza u kongresnom turizmu ima ključnu ulogu u ukupnom doživljaju posetilaca. Efikasan i profesionalno organizovan prevoz može znatno uticati na utisak učesnika događaja, kao i na logističku uspešnost same organizacije.
Ključni aspekti prevoza uključuju:
- Avionski prevoz – direktne veze sa glavnim svetskim gradovima preko aerodroma u Beogradu, Nišu i Kraljevu
- Transferi od/do aerodroma – shuttle servisi, privatni prevoz, VIP prevoz
- Gradski i međugradski prevoz – modernizovani autobuski i železnički sistemi
- Rent-a-car i taxi servisi – deo personalizovane ponude za delegate
S obzirom na porast broja događaja, sve više kompanija u Srbiji specijalizuje se za korporativni prevoz, nudeći kompletnu uslugu za delegate, uključujući flote luksuznih vozila, profesionalne vozače i logističku podršku u realnom vremenu.
“Kongresni turizam ne podrazumeva samo sale i govornike, već celovit utisak gostiju, od trenutka kada slete do poslednjeg utiska koji ponesu sa sobom”, kaže za Daljine.rs Zoran Vjetrović iz ECS limo servisa. “Upravo je prevoz često prvi i poslednji kontakt sa destinacijom, i zato mora biti besprekoran.”
“U MICE industriji, gde su profesionalnost i preciznost ključni, poslovni transferi igraju veliku ulogu u kreiranju imidža same destinacije. Naš zadatak je da lestvicu održimo visoko, bilo da prevozimo govornike, učesnike ili delegacije, trudimo se da svako putovanje bude u skladu sa očekivanjima i standardima koje ovakvi događaji zahtevaju”, zaljučio je Vjetrović.
Izvor: Daljine.rs
Foto: Jaime Lopes, Unsplash

