Home VestiEkonomija Kako će američke carine od 200% na evropski alkohol uticati na globalnu industriju pića?

Kako će američke carine od 200% na evropski alkohol uticati na globalnu industriju pića?

by bifadmin

Donald Tramp je najavio carine od 200% na alkohol iz Evrope kojima su se najviše obradovali posrnuli američki pivari.

Ovo se nije desilo iz čista mira već zato što je EU, kao jedan od odgovora na prethodne poteze američkog predsednika, najavila carinu od 50% na viski. Tada je on zapretio kontracarinama koje bi važile za sva vina, šampanjce i alkoholne proizvode koji dolaze iz Francuske i drugih zemalja EU.

To bi moglo značajno da poskupi pića koja se ne mogu proizvoditi u SAD ponajviše zbog klimatskih uslova i otpornosti određenih sorti voća. Tako bi cena proseka (belog penušavog vina koje se pravi od italijanskog grožđa glera) na američkom tržištu mogla porasti sa 15 dolara na čak 45 dolara, čime bi ovo piće postalo nedostupno mnogim Amerikancima. Slično bi bilo i sa konjakom, aperolom i drugim alkoholnim pićima koja se proizvode u Evropi.

Broj pića koja bi mogla biti obuhvaćena ovim carinama nije mali imajući u vidu da evropski proizvodi čine 35% američkog tržišta vina i žestokih pića.

Zašto Tramp sve ovo radi?

Cilj američkog predsednika je da podstakne proizvodnju i prodaju lokalne robe na američkom tlu. Da li će u tome uspeti još se ne zna ali izgleda da neki veruju u ove poteze. Naime, najava carina od 200% obradovala je pivare kojih ima poprilično u Sjedinjenim Državama. Oni se nadaju da bi poskupljenje evropskih pića moglo da unapredi njihovo poslovanje koje u poslednjim godinama znatno posrće zbod pada prodaje usled promena potrošačkih nauka.

Imajući u vidu izreku da dok jednom ne smrkne drugom ne svane, logično je zapitati se ako će pivarima svanuti, kome bi onda trebalo da se smrkne. Odgovor je jasan – upravo onima koje je Tramp i pominjao. Nekima od njih carine bi mogle srozati sav profit koji prave na međunarodnom nivou. Primera radi, proizvođač žestokih pića Rémy Cointreau trećinu svoje robe na globalnom tržištu proda u SAD pa bi mu to znatno umanjilo prihode. Zato ne čudi što je vrednost ovog brenda, kao i kompanija Pernod Ricard i Davide Campari, posle Trampove najave pala za tri odsto.

Redosled događaja

Sve je počelo kada su SAD pretprošle nedelje uvele carine od 25% na uvoz čelika i aluminijuma. EU je na to odgovorila uvodeći carine na kultne američke proizvode kao što su Harley-Davidson motori, farmerke i burbon. Već sledeći dan Tramp je najavio podizanje carina na alkohol iz Evrope i to čak na 200%.

Ovaj najnoviji trgovinski rat između EU i SAD može ugroziti transatlansko poslovanje vredno 9,5 biliona dolara godišnje, saopštavaju su iz Američke komore za trgovinu.

Foto: JamesDeMers, Pixabay

Pročitajte i ovo...

Ostavite komentar