Cena litijum-jonskih baterija je od početka njihove komercijalne upotrebe pala za 97 odsto, a snižavaće se i u budućnosti, kažu istraživači sa MIT-a.
Sa rastom broja laptopova, mobilnih telefona i električnih vozila raste i potreba za punjivim litijum-jonskim baterijama. Osim što postoji strah od nestašica sirovina za proizvodnju ovih baterija, njihovi proizvođači se žale i na visoke cene sirovina poput litijuma, nikla, mangana i kobalta.
Međutim, prema analizi američkog univerziteta MIT, trošak proizvodnje ovih baterija je u konstantnom padu, i nastaviće da se smanjuje. U poslednjih 30 godina cena litijum-jonskih baterija pala je za 97 odsto.
Ovaj trend ispratile su sve industrije kojima su potrebne litijum-jonske baterije, a posebno automobilska. Zato se sve više automobilskih giganata uključuje u proizvodnju električnih vozila, a neki i baterija. Do kraja 2025. godine proizvodni kapaciteti za izradu ovih baterija trebalo bi da budu utrostručeni, a zbog veće ponude na tržištu, njihova cena bi mogla još da pada.
Očekuje se da će, osim što će biti jeftinije, ubuduće ove baterije biti i efikasnije. Upravo sa MIT-a stiže još jedna novost vezana za litijum-jonske baterije – novi dizajn koji im povećava snagu bez uticaja na životni vek. Naime, istraživači su eksperimentisali sa metalnim elektrodama umesto standardnih grafitnih koje se koriste u litijum-jonskim baterijama i došli su do zaključka da se korišćenjem novog elektrolita koji razdvaja elektrode može značajno povećati kapacitet baterija.
Ovo je samo jedna u nizu inovacija u toj oblasti nauke. Sve više kompanija radi na razvoju moćnijih litijum-jonskih baterija, koje se brže pune. Zato će jednog dana električni automobili možda koštati slično kao i benzinci i dizelaši. Ipak, taj dan još uvek nije blizu.
Foto: Pixabay