Grad Beograd mogao bi raskinuti ugovor sa “Lastom” zbog nepoštovanja reda vožnje u prigradskim naseljima, najavio je zamenik gradonačelnika Goran Vesić. Interesantno je da je raskidanje “Lastinog” ugovora sa najvećim gradom u zemlji najavljeno u trenutku kada država pokušava da proda ovo preduzeće.
Povod za ovu objavu bilo je saznanje prestoničkih vlasti da 16. maja pomenuta kompanija nije ostvarila, bez obrazloženja, 129 polazaka na prigradskim i lokalnim linijama, a 17. maja još 134 polaska.
“To se posebno odrazilo na kvalitet prevoza u Mladenovcu gde su se stvarale velike gužve. Takvo ‘Lastino’ ponašanje je nedopustivo. Grad Beograd uredno plaća svaki kilometar koji oni prevezu, pa će i oni poštovati svoje obaveze. Nisam još čuo da su se izvinili građanima Mladenovca, koji su tih dana zbog njih kasnili na posao. Zato su dobili poslednje upozorenje pred raskid ugovora”, rekao je Vesić i najavio ukidanje ugovora sa ovim prevoznikom ukoliko on ne promeni ponašanje.
Šta se dešava sa “Lastom”?
U javnosti se već godinama šire glasine da se ovoj kompaniji namerno spušta cena jer treba da bude prodata nekome ko je blizak sa vlastima. Naravno, ta govorkanja nisu dokazana i samo će vreme pokazati njihovu istinitost. No, drugi deo ove tvrdnje – da će preduzeće biti prodato – je zvanično potvrđen. Naime, prošle godine je objavljen javni poziv za privatizaciju “Laste” koja već godinama posluje u minusu.
Kada kažemo godinama, mislimo na samo nekoliko godina, jer je pre 2015. ovo preduzeće ostvarivalo solidne poslovne rezultate. Međutim, od 2015. do 2018. godine dobit te kompanije je umanjena govoto četiri puta. Za te četiri godine “Lasta” je imala čak četiri direktora. U međuvremenu su afere koje su se ticale ponajviše pronevere novca – sustizale jedna drugu.
Potom je podgrejana priča o privatizaciji ovog preduzeća. “Lasta” je 2019. data na procenu i konsultantska kuća BDO Srbija je procenila kapital ovog transportnog preduzeća na 16 do 23 miliona evra. Sindikalci su tvrdili da je ova procena netačna i znatno umanjena . Oni su objavili da „Lasta“ poseduje veliku imovinu kroz vlasništvo nad zemljištem, odnosno autobuskim stanicama (oko 150 njih) u svim većim gradovima i opštinama Srbije. Pored toga, ostvaruje značajnu naplatu u kešu od kupovine autobuskih karata u zemlji, ali i inostranstvu budući da ima važne i unosne međunarodne linije. Sindikalci su zaključili da se ovo preduzeće sistematski uništava tako što se ne kupuju novi autobusi, ne nabavljaju rezervni delovi a plate vozača ostaju veoma niske kako bi oni bili primorani da napuste firmu.
Da situacija u “Lasti” bude gora potom se pobrinula pandemija zbog koje su uvođena ograničenja kretanja i druge mere koje su negativno uticale na trasportnu industriju. Zbog pada broja putnika u 2020. “Lasti” su znatno smanjeni prihodi, minimum za petinu, te se ova kompanija našla u “nebranom grožđu”.
Rublja spasa?
Kao ruka spasa za “Lastu” u aprilu prošle godine najavljivana je ruska kompanija „Sinara – transportne mašine”, koja je bila zainteresovana za našeg prevoznika. Njena delegacija bila je u poseti Srbiji i čekala raspisivanje tendera za privatizaciju, međutim od tada nismo ništa čuli od nje.
U međuvremenu se izdešavalo mnogo toga, ali najznačajniji događaj bio je početak rata u Ukrajini. Zbog njega ruska privreda sve lošije posluje i pitanje je da li će realizovati svoje ranije planove.
Izvor: Beoinfo, Insajder, eKapija, B92
Foto: Pixabay