Home TekstoviB&F Plus „My Spoon“, zeleno ugostiteljstvo u Vojvodini: Jestive kašičice za napitke

„My Spoon“, zeleno ugostiteljstvo u Vojvodini: Jestive kašičice za napitke

by bifadmin

Mala firma „My Spoon“ iz Banatskog Karlovca u Vojvodini za samo dve godine, bez subvencija i stranog kapitala, uspela je da na domaće, ali i strano tržište plasira ugostiteljski proizvod koji ne ostavlja za sobom trag na divljim deponijama. Jestive kašičice za napitke koje su osmislili domaći inženjeri, napravljene su od meda i svežih jaja u vidu biskvita koji se ne otapa u napicima, niti ostavlja bilo kakav ukus u tečnosti.

Srbija godišnje proizvede više od 60.000 tona plastičnog otpada. Iako je ovaj otpad, prema podacima Republičkog zavoda za statistiku (RZS) iz 2019. godine, po karakteristikama neopasan, količine u kojima se proizvodi i način na koji se odlaže ne ulivaju nadu u brži razvoj takozvane zelene ekonomije.

Ne pomaže ni mentalitet. Iako postoje ograničeni kapaciteti za preradu ovog otpada, oni se ne stavljaju u punu upotrebu zbog jednostavne činjenice da plastika pre završava u rekama nego u prerađivačkim pogonima.

Ugostiteljstvo je naročito veliki generator plastičnog otpada. Međutim, grupa prijatelja iz Banatskog Karlovca uspela je da proizvede deo ugostiteljskog pribora za jelo koji ne završava kao plastični otpad, već kao dezert uz kafu, čaj ili treći napitak. To su jestive kašičice kompanije „My Spoon“, proizvod koji su osmislili domaći inženjeri, a koji se razvija kroz potpuno automatizovanu proizvodnju u nekadašnjem industrijskom centru Vojvodine.

Domaća ulaganja, domaći stručnjaci

Nastale iz ideje da ne grickamo plastične kašičice uz kafu, „My Spoon“ jestive kašičice napravljene su od meda i svežih jaja u vidu biskvita koji se ne otapa u napicima, niti ostavlja bilo kakav ukus u tečnosti. Sama jestiva kašičica je, kaže za B&F direktor „My Spoon“ Leon Caran, mali i koristan dodatak napicima koji služi za mešanje, ali je i zdrav i ukusan.

„Ideju i konkretan proizvod razvijali smo oko dve godine, nažalost baš od perioda početka epidemije, što nikako nije odgovaralo nekim poslovnim potezima i ulaganjima. Ipak, uložili smo sopstveni novac i angažovali domaće stručnjake, mašine su naše, svaki uređaj je naš, receptura i tehnologija i sada je, rekao bih, naš proizvod dostigao vrhunac kvaliteta. Stabilizaciju u ugostiteljskom sektoru iskoristili smo za plasman na domaćem tržištu, ali smo se okrenuli i ka inostranstvu, gde nam se posao bolje pokazao i gde je tražnja veća. Izazovi su zaista bili ogromni“, opisuje Leon Caran pokretanje ovog posla „od nule“.

Firma prati svetske trendove kad je reč o upotrebi plastične ambalaže. Jednokratna plastika gotovo je svuda već na „crnoj listi“, a mnogi se okreću alternativama i, naročito u inostranstvu, ne pitaju za cene. Na domaćem tržištu je, kaže Caran, ipak stanje drugačije.

Lakši plasman na stranim tržištima

„Mi smo zemlja u kojoj se nove stvari teško prihvataju. Radije se čeka da nam nešto dođe iz inostranstva da bi bilo prihvaćeno. Mi imamo dobar plasman u ugostiteljskim objektima u Srbiji, ali istina je da nemamo dovoljno dobar standard za ovakav proizvod. Naše jestive kašičice ne mogu da koštaju dinar ili dva, koliko bi domaće tržište to volelo da očekuje, ali zato se u inostranstvu naše cene ne smatraju previsokim i tamo imamo lakši plasman“, priča direktor firme „My Spoon“.

Naš sagovornik dodaje da je izvoz jestivih kašičica počeo od Makedonije i Crne Gore, proširio se na Sloveniju, a upravo se pripremaju veliki kontigenti za francusko i nemačko tržište. U opciji je i Rumunija, ali je firma u pregovorima i sa preduzetnicima iz Ujedinjenih Arapskih Emirata.

Kad je reč o maloprodaji, nije lako prodati jestivu kašičicu od prirodnih sastojaka četvoročlanoj porodici koja nema naviku kupovine „na veliko“. Stoga je, kaže Leon Caran, preduzeće usredsređeno na veleprodaju, ali i na razvoj pogona kako bi se proizvodnja digla na još viši nivo.

U planu rad u tri smene

Fabrika trenutno radi u jednoj smeni, u toku koje automatizovanim procesom nastaje oko 30.000 jestivih dezertnih kašičica.

„To je proizvodnja koja trenutno zadovoljava našu prodaju. Naravno, planiramo uvođenje druge, pa i treće smene, a računali smo da u te tri smene možemo da proizvedemo i do 100.000 kašičica. Za sada imamo osmoro zaposlenih, stručnjake iz Banatskog Karlovca koji su se, kao i mi, posle studija vratili u rodno mesto i koji vode računa o standardima kvaliteta i ujednačenosti proizvodnje. Sa ubacivanjem više smena u narednom periodu biće i znatno više zaposlenih u našoj fabrici“, najavljuje direktor kompanije „My Spoon“.

Za sada je u ponudi jestiva kašičica u originalnom ukusu, ali se proizvodnja prilagođava zahtevima tržišta. To je uslovilo planove za kašičicu s aromom cimeta i kakaoa, a Caran za B&F otkriva da upravo razvijaju mašine za proizvodnju jestivih slamčica i jestivih kašičica za sladolede.
„Ta dva proizvoda naći će se na tržištu u narednim mesecima. Budući da smo sada već stabilna firma, planiramo da konkurišemo za sredstva na javnim pozivima i u okviru preduzetničkih programa, kako bismo imali pomoć u širenju kapaciteta“, kaže naš sagovornik.

„Stara slava“ Banata

Banatski Karlovac je u staroj Jugoslaviji bio jedan od industrijskih centara. Leon Caran podseća na čuvenu „Industriju mesa i konzervi Banat“, koja je samo naslednik bogate industrijske tradicije koju smo nekako prepustili zaboravu.

„Poljoprivredna gazdinstva, kombinati… Banatski Karlovac je oduvek industrijsko mesto i Južni Banat nije bio tako zaboravljen – ovo su posledice poslednjih 20 godina. Mi se trudimo da to malo ispravimo i animiramo ljude odavde da rade, da ih i mi zaposlimo i da radom mogu da obezbede egzistenciju”, ističe Caran.

Gorica Nikolin

Biznis i finansije, broj 197, maj 2022.

Pročitajte i ovo...

Ostavite komentar