Home TekstoviB&F Plus Vladeta Marjanović, predsednik ekspertske komisije Fonda za inovacionu delatnost: Dobri smo inženjeri, ali loši trgovci idejama

Vladeta Marjanović, predsednik ekspertske komisije Fonda za inovacionu delatnost: Dobri smo inženjeri, ali loši trgovci idejama

by bifadmin

Za desetak godina, neke od porodičnih kompanija postaće velike firme kojima će se Srbija ponositi. Međutim, kod većine inovacionih projekata plan prodaje izgleda kao da Berlinski zid još nije pao: prodavaćemo prvo u Srbiji, onda u bivšoj Jugoslaviji, a onda u bivšem Sovjetskom Savezu. Ako vam se tržište bazira na bivšim državama, i vaš plan ima velike šanse da vrlo brzo završi kao bivši plan.

Vladeta Marjanović je čovek sa „multikulturalnom“ radnom biografijom. Rođen u Užicu, završio je Elektrotehnički fakultet u Beogradu, na globalno tržište zakoračio je preko zapadne Evrope, a odatle je pre nešto više od desetak godina stigao u SAD, gde je u kompaniji Cisko direktor prodaje, razvoja poslovanja i IT arhitekture za međunarodne tehnološke kompanije vredne više milijardi dolara. U Silikonskoj dolini ima i dodatno zanimanje: predsednik je Udruženja bivših studenata ETF-a koje pomaže talentovane studente ovog fakulteta kao i škole u Srbiji, a u domaćoj javnosti ga često predstavljaju kao „inženjera u svetu biznisa“. Na pitanja novinara šta nam nedostaje u poslovnom nastupu na svetskom tržištu, ističe da smo majstori dugih monologa i tek šegrti u slušanju druge strane, i da nećemo biti manje Srbi ako konačno shvatimo da stranom kupcu svoju robu moramo da ponudimo na način koji je u stanju da razume, umesto da beskonačno objašnjavamo srpske specifičnosti.

IMG_0613

U prethodne dve godine Marjanović sarađuje i sa Fondom za inovacionu delatnost u Srbiji, kao predsednik nezavisne ekspertske komisije koja vrši odabir projekata kojima će se dodeliti finansijska sredstva. Motiv da prihvati ovo zaduženje je, kaže, vrlo jednostavan: bez inovacija nema jake ekonomije, a bez jake ekonomije nema jake Srbije. Do kraja ovog meseca domaća preduzeća mogu da apliciraju za novu tranšu finansijske podrške koju Fond dodeljuje za inovacione projekte, a na pitanje šta su najvažniji kriterijumi za odabir projekata, naš sagovornik kaže: „Nema najvažnijih kriterijuma. Svaki kriterijum ima istu težinu, a svi zajedno predstavljaju jedinstvenu sliku potencijala projekta. Kriterijumi su: vrednost i mogućnost zaštite inovacije, iskustvo rukovodećeg tima, potencijal na svetskom tržištu, potencijal za rast prodaje i ostvarenja poslovne saradnje sa svetskim partnerima, finansijski plan, plan razvoja, adekvatno korišćenje finansijskih sredstava i veličina poslovnog i tehnološkog rizika“.

BiF: Šta su najčešći nedostaci u projektima domaćih inovatora?

Vladeta Marjanović: Većina se previše fokusira na razvoj proizvoda ili servisa, i zanemaruje plan prodaje, strategiju poslovne saradnje sa partnerima. Finansijski plan često deluje amaterski, bez detalja o predviđenom višegodišnjem prometu i zaradi. Kod većine plan prodaje izgleda kao da Berlinski zid nije pao pre 25 godina: prodavaćemo prvo u Srbiji, onda u bivšoj Jugoslaviji, a onda u bivšem Sovjetskom Savezu. Ako vam se tržište bazira na bivšim državama, i vaš plan ima velike šanse da vrlo brzo završi kao bivši plan.

BiF: A šta su prednosti projekata kojima je novac odobren?

V.Marjanović: Dobro poznavanje prilika na tržištu na kom planiraju da nastupe, evropski i svetski potencijal proizvoda, inovativnost i mogućnost zaštite inovacije, i sposobnost da svoju ideju efikasno prezentiraju. Projekti izgledaju profesionalnije, ideja je jasna i postoji dobro razrađen plan rada. Mi smo sredina koja uvek proizvodi odlične ideje ali nismo u stanju da ih realizujemo. Kada vidite projekat koji ima dobru ideju i odličan plan realizacije, to izgleda daleko bolje od odlične ideje bez plana realizacije.

BiF: Kako biste domaći inovacioni potencijal uporedili sa situacijom u SAD?

V.Marjanović: U Srbiji sam do sada ocenjivao više od 400 projekata, od toga oko 150 iz IT industrije. Mislim da pet do šest projekata ima potencijal i kvalitet najboljih projekata iz Silikonske doline, ali nam nedostaje kvalitet u prezentaciji ideje i plana kako da je ostvarimo. Dobri smo inženjeri, ali smo vrlo loši prodavci i trgovci idejama. U Silikonskoj dolini je obrnuta situacija – važno je imati dobru ideju, ali je još važnije biti u stanju da tu ideju objasniš investitorima.

BiF: Da li pristigli projekti ukazuju na poseban potencijal u nekom sektoru?

V.Marjanović: Dve stvari su izrazito prisutne u većini projekata i zbog toga sam optimista. Posebno mi je drago da vidim da je IT sektor dostigao svetski kvalitet i da su ljudi u IT sektoru spremni da se takmiče na svetskom tržištu. Ozbiljno rade i to će uskoro dovesti i do ozbiljnih rezultata – Srbija će svake godine povećavati izvoz i softvera i malina. Drugo, očigledno je da je, i pored nestanka velikih industrijskih kompanija iz vremena socijalizma, industrijsko znanje ostalo, i da je preporod krenuo preko privatnih porodičnih firmi čiji su članovi radili u velikim industrijskim kompleksima, i kada su ostali bez posla, krenuli su zajedno, od početka. Za desetak godina, neke od ovih porodičnih kompanija postaće velike firme kojima će se Srbija ponositi.

BiF: Pored energije, poljoprivreda se ocenjuje kao globalna strateška oblast u koju će se najviše ulagati. Da li je među projektima bilo nekih značajnijih inovacija iz ove oblasti?

V.Marjanović: Jeste, i određeni projekti iz te delatnosti su i finansirani. Uglavnom su to projekti iz oblasti proizvodnje semena, obrade voća i povrća i proizvodnje poljoprivrednih mašina. Lično mislim – gledajući kako moja deca sa oduševljenjem odlaze svakog dana na gradsku pijacu u Užicu, da je proizvodnja zdrave hrane veliki potencijal za ekonomski razvoj Srbije.

BiF: Da li kretanja na berzi i pomeranja interesa ulagača shodno tim kretanjima utiču i na favorizovanje inovacija u određenim sektorima?

V.Marjanović: Tržište inovacija je tržište kapitala koji investira u inovacije. Svako tržište se reguliše balansom ponude i potražnje. Vrlo su retki primeri ljudi, kompanija i ideja koje su uspele tako što su ignorisale tržište.

BiF: Da li specifični potencijali lokalne sredine utiču i na mogućnosti da inovacije u određenim sektorima lakše nađu finansijera?

V.Marjanović: Odgovor na ovo pitanje nije jednostavan i univerzalan. Neki sektori su po prirodi stvari i tržišta lokalni, neki su regionalni ili globalni. Različiti sektori su u različitim fazama rasta, i inovacije su različite u različitim fazama. Srbija, pa čak i region, malo je tržište za globalne finansijere u inovacionom sektoru.

BiF: Šta kod malih firmi može biti prednost u odnosu na velike kompanije gde se inovacijama bave dobro plaćeni ekspertski timovi?

V.Marjanović: O ovoj temi je napisan veliki broj knjiga. Većina autora smatra da je prednost malih firmi u brzini kojom se inovacija može ostvariti, i manjem riziku jer ne brane vodeću poziciju i dobit na tržištu. Ja mislim da i male i velike firme mogu da budu inovativne i da ovde važi ona narodna poslovica: “… već boj bije srce u junaka″.

BiF: Na osnovu Vašeg iskustva u SAD, koji mehanizmi bi najbrže dali efekte u razvijanju finansijske podrške inovativnim projektima?

V.Marjanović: Finansijski model Silikonske doline je najprofitabilniji model podrške inovativnim projektima. Tržišna konkurencija među inovatorima i među investitorima je najbolji način podsticanja inovacija. Model nije primenjiv na sve industrije u svim ciklusima kroz koje industrijski sektori prolaze, ali tamo gde jeste, daje odlične rezultate. Kao što reče jedan od prvih zaposlenih u Eplu, “ako imate ideju a ne možete da je realizujete, nemate ništa“.

Nova šansa do kraja meseca

Sve zainteresovane kompanije u Srbiji mogu do 30. septembra ove godine da apliciraju za novu tranšu sredstava koju odobrava Fond za inovacionu delatnost kroz Program ranog razvoja namenjenog start up kompanijama, i Program sufinansiranja inovacija, čiji grantovi se dodeljuju za dalji razvoj i komercijalizaciju inovativnih proizvoda ili usluga. Fond je krajem juna odobrio više od 2,1 milion evra za 18 domaćih preduzeća, od 125 koliko je konkurisalo u prethodnom javnom pozivu, a od 2011. godine, kada je Fond započeo sa radom, dodelio je preko 4,7 miliona evra za 41 projekat među više od 300 prijavljenih.

Tekst je iz novog, septembarskog broja

Pročitajte i ovo...