Home Vesti EU članice uzvraćaju Briselu

EU članice uzvraćaju Briselu

by bifadmin

Partneri su voljni da primene preporuke Barozovog tima. Komisija jača svoju moć ali se suočava sa problemima kredibiliteta, čak i u Berlinu i Parizu.

EU domino effect

Relativno je jednostavno doznati šta je Evropi trenutno potrebno.
Potrebne su reforme na njenoj periferiji i podsticaji kako bi se
nadoknadilo njihovo zaostajanje za agendom u Briselu, Berlinu i gde
god sve ne, potrebno je dovršiti bankarsku uniju, a Evropska
Centralna Banka (ECB) trebalo bi da bude spasonosni izlaz samo u
slučaju preke nužde. Evropske institucije su preduzele korake u tom
pravcu. Ali, kada je reč o reformama, to je kao kod Ezopa:
kako miš da okači mački zvono oko vrata? Vrlo je opasan i rizičan
poduhvat sa kojim se suočavajuj kako periferija tako i zemlje koje
“komanduju“ Evropom: Komisija mora da predloži Francuskoj da reformiše
svoj penzioni sistem, Holandija da reši svoj ekonomski mehur
stanogradnje, Nemačka treba da potkrepi svoje tvrdnje o drugima i
sebi još tvrđim činjenicama, Belgija treba da smanji potrošnju,
Sloveniji je potreban kompletan remont, španske banke nastavljaju da
rade skoro sve ovo i to – odjednom, kao akrobata koji na svom nosu ima
štap, a na njemu dvadeset tanjira koji se vrte – i nijedan ne sme da
isklizne… Sve ovo u vezi širokih reformi za sve EU članice ima
smisla. Samo, postoji jedan problem: skoro niko nije spreman da
prihvati blagovremeni savet. Briselu su potrebne godine da ustanovi
ovakve i slične stvari; niko nije mrdnuo prstom, osim što je reagovao
samo u ekstremnim okolnostima: pri ogromnom pritisku zakona tržišta –
kada se ekonomije lome – ili nametanjem programa spasavanja – i to
jedino u momentu kada dojučerašnji saveti prerastaju u zahteve,
nametnute današnjim trenutkom.

U fiokama Komisije su se iz godine u godinu gomilale preporuke.
Nijedna zemlja im nije pridavala neku naročitu pažnju, uprkos tome što je
sistem pravila i sankcija sada jači nego ikad. Prestonice EU članica
znaju da su konačne one odluke koje donosi vlada Evropskog saveta,
sastavljenog od vlada zemalja članica. U praksi, pored toga, postoje
ozbiljni politički problemi za odobravanje ovih reformi, problemi sa
nezaposlenošću i sve većom recesijom, kao i sa sve većim nemirima
širom Evrope. „Brisel ima problem kredibiliteta koji potiče još iz
davnih razmimilaženja u Paktu za stabilnost, koji je kršen od strane
Berlina i Pariza – a posebno u svojoj nedavnoj prošlosti: pariski
recepti su bili katastrofalni, kao i berlinska opsesija deficitom
(ovom opsednutošću propušten je pravi problem – problem evropske
konkurentnosti), tu je verovatno i prestroga štednja koja je
evrozonu bacila u recesiju. “Kako, onda, da EU prestonice ne budu
nezadovoljne u svom nevoljnom sprovođenju reformi, čiji je koren u
recesiji koju su same sebi napravile?“, pita se jedan francuski izvor
iz vlade.

EU puzzle

Brisel lansira pomešane poruke: Manje štednje, više reformi. Komisija
navodi da bi ovaj metod mogao doprineti fleksibilnosti ekonomske
politike, dok njeni kritičari tvrde da se radi o popustljivosti koja
je rezultat odsustva jasnog pravca. Ima još prostora za zemlje koje
su napravile korekcije, ali i za druge koje ih (još uvek) nisu
sprovele. I, u svakom slučaju, da se korenito promene, da učine taj
težak preokret, kako bi sprovele reforme i tako uticale na svoj i
evropski oporavak. Holandija taj preokret odlaže, tvrdeći da takav
društveni ugovor ne bi smeo da još više pogorša postojeću recesiju.
Olandova Francuska ne prihvata savet iz Brisela. I u Nemačkoj je ista
stvar: tokom preliminarnih izbora nijedna stranka u svom programu
nije imala ništa slično briselskim preporukama.

Ovaj dokument je zapravo pregled preporuka iz svih onih ranijih
godina: stepen saglasnosti i usklađenosti je nizak, osim u zemljama
koje treba spasavati programima (jer, sada su one prinuđene da se
“usaglase” sa Briselom), ili onima u kojima se vrši pritisak na
tržištu. Francuska je dosad izgurala jedino reformu zakona o radu, i
to samo da bi se zadobio kakav-takav sporazum sa zainteresovanim
stranama: druge reforme su u pripremi. Italija i Španija počele su da
se “podešavaju” nakon ultimatuma iz ECB, da bi napokon uvek nevoljni
Berluskoni odustao od njih; u Španiji Rahoj je zakazao u četiri od
sedam obećanih reformi. Ni ovog puta nije drugačije: „Zemlje će
tumačiti ove preporuke na način koji njima odgovara“, kako sumira EU
situaciju Mudžtaba Rahman, predsednik Evroazijske Grupe.

U prošlosti, fakat je da je Nemačka sprovodila reforme nakon ujedinjenja, ali po cenu kršenja Pakta za stabilnosti i narušavanja kredibiliteta Brisela. Komisija je od tada rešila da bude dosledna sebi: „Brisel je opredeljen za povinovanje višim standardima, ali je nejasno da li ovaj sistem uopšte može funkcionisati. Ovo je igra koja se sada igra u svim EU prestonicama, svaka zemlja okrivljuje sve i svakoga za nastalu situaciju“, kaže jedan briselski izvor. Brisel kao meta: sprovođenje njegovih odluka, praktično, ide jedino kroz Komisiju, a njegov odnos sa Parizom i Berlinom nije baš u svom najboljem izdanju. Francuska i Nemačka nisu pošteđene kritika iz Brisela, i to samo nekoliko sati pošto je evropska prestonica objavila svoje preporuke kojima se najavljuju nove smernice za EU.

Ali, francusko-nemačka osovina je oduvek uzvraćala Briselu.

Klaudi Perez, Brisel 3 Jun 2013

Pročitajte i ovo...