Pored toga što je NVIDIA vodeći proizvođač PC grafičkih kartica, poslednjih godina je svoje polje delatnosti znatno proširila i to na tehnologije koje nisu nužno povezane sa industrijom kompjuterskih igrica: ova kompanija je među prvima svoju proizvodnju usmerila i prema industriji smartfonova i tableta. Njihov Tegra procesor, SoC rešenje (System on a Chip), najčešći je izbor proizvođača kada su u pitanu tableti.
NVIDIA je osnovana 1993. godine, a 1999. je na tržište izbacila svoju GPU karticu, koju je do danas kupilo preko milijardu korisnika širom sveta. Prihod kompanije u 2012. godini iznosio je 4,2 milijarde dolara. Sagovornik B&F bio je Cristi Stroe, menadžer prodaje NVIDIA za jugoistočnu Evropu.
C. Stroe: Gartner je konstatovao globalan pad u prodaji PC računara od 4 odsto. Uprkos tome, NVIDIA je jedna od retkih u PC industriji koja je uspela da produži svoj pozitivan trend. Tajna je, između ostalog, i u tome što PC računari postaju specijalizovana platforma za najveće uživanje u gejming segmentu, a gejming raste iz godine u godinu na globalnom nivou. S druge strane, mi se ne koncentrišemo samo na grafičke kartice, nego nudimo nove usluga i tehnologije za PC, kao i mobilne platforme koje su u ekspanziji. Primera radi, naš Tegra super-čip namenjen je sledećoj generaciji mobilnih uređaja, ali je zadužen i za tzv. infotainment (kontrolisanje muzike, klime, navigacije, itd.) u savremenim automobilima.
BIF: Kada sagledamo skorašnji razvoj kompanije, jasno je da je NVIDIA postala lider u svetu mobilnih čipova iskoristivši iskustvo sa GeForce-om pri razvijanju Tegra čipova…
C. Stroe: Mi se trudimo ne samo da pratimo trendove na tržištu već i da budemo u situaciji da direktno utičemo na njih. PC tržište se smanjuje, a gejming raste, čemu smo u dobroj meri i sami doprineli. S druge strane, mobilnom segmentu pridružuje se svakim danom sve veći broj proizvođača, zbog čega treba imati već razvijen kvalitetan proizvod po konkurentnoj ceni. Naši čipovi su u velikoj prednosti na tržištu smartfonova jer čak 80% preuzetog softvera predstavljaju igrice.
U Tegru smo uložili oko 200 miliona dolara, a to nam se vratilo rastom njene prodaje od 109% tokom fiskalne 2013. godine.
BIF: Kakav je profil NVIDIA klijentele na srpskom tržištu?
C. Stroe: Srpsko tržište, kao i zahtevi srpskih kupaca skoro su isti sa zahtevima klijenta u ostalim bivšim socijalističkim zemljama koje prolaze kroz tranziciju. Ova tržišta su veoma osetljiva na cenovnu politiku, mada je i tu došlo do izvesnih promena u poslednjih nekoliko godina jer se pojavilo do 5% kupaca koji imaju ekonomskih mogućnosti i žele da plate cenu za najveći mogući dostupni kvalitet za lično zadovoljstvo u grafičkoj obradi ili gejmingu.
Poređenja radi, u Holandiji je udeo specijalizovanih gejming kartica 51%, a u Srbiji tek oko 25%, što znači da u tom segmentu ima dosta prostora za napredak. Ovo želimo da promenimo u saradnji sa našim lokalnim distributerima i kompanijama koje su prisutne u Srbiji a sa kojima smo standardni partneri na globalnom nivou, daljim promovisanjem gejminga kroz povoljnu ponudu koja uključuje neke od najpopularnijih igrica na tržištu.
BIF: Po čemu je srpsko tržište slično ili različito sa zemljama u okruženju?
C. Stroe: Ja sam na čelu teritorijalnog segmenta koji obuhvata 11 manjih tržišta i oko pola miliona GPU jedinica, što je ravno recimo Poljskoj, ili pola veoma razvijenog tržišta Nemačke. U tom regionu Srbija je na drugom mestu, iako su najzrelija i zasićena tržišta slovensko i hrvatsko.
Tokom prošle godine na desktop tržštu prodato je preko 190.000 GPU jednica u Rumuniji, 150.000 jedinica u Srbiji, dok je u Hrvatskoj prodato njih oko 30.000. U tom segmentu i dalje je dominantan GeForce čip. U Srbiji je u istom periodu prodato 65.000 naših desktop grafičkih kartica. PC GPU (graphic processing unit) tržište je doseglo dno, i očekujemo da će od sledeće godine početi ponovo da raste, dok s druge strane udeo specijalizovanih gejming grafičkih kartica konstantno raste.
BIF: Kakav efekat na domaću IT industriju imati podizanje PDV sa 8 na 20%? Kakva su Vaša predviđanja? Kakva je situacija u drugim zemljama i možete li napraviti poređenje?
C. Stroe: Pa to jeste veliki skok. S jedne strane može se očekivati i kratkoročno spekulisanje od strane nekih trgovaca jer su se takve stvari dešavale već u nekim evropskim zemljama kada su oni unapred povećali količinu svoje uskladištene robe i kasnije manipulisali njenim cenama na tržištu. S druge, verovatno će doći do pada u prodaji u prvoj godini i odustajanja kupaca od skupljih ponuda.