Mreža za poslovnu podršku izvršila je uporedne analize sektora malih i srednjih preduzeća u Srbiji sa osnovnim kretanjima u sektoru malih i srednjih preduzeća u 14 zemalja Evropske unije. Osnovni pokazatelji iz ovog istraživanja govore da su mala i srednja preduzeća u Srbiji daleko manje razvijena u odnosu na zemlje EU i da je potrebna potpuno nova strategija razvoja malih i srednjih preduzeća u Srbiji koja za razliku od prethodne ne sme biti kabinetski pisana.
Analiza stručnog tima Mreže za poslovnu podršku pošla je od zvaničnih podataka EUROSTAT-a, Evropskog ekonometrijskog instituta (EERI) i Evropske komisije, a za Srbiju su ukrštani podaci Republičkog zavoda za statistiku, Agencije za privredne registre, Republičke agencije za razvoja MSP i više prethodnih istraživanja različitih poslovnih asocijacija i organizacija civilnog društva koje prate određena kretanja u privredi. Donja tabela pokazuje procenat malih i srednjih preduzeća koja spadaju u izvoznike u odnosu na ukupan broj malih i srednjih preduzeća u Srbiji i 14 zemalja EU. U drugoj uspravnoj koloni prikazano je procentno učešće izvoza u prometu malih i srednjih preduzeća.
Ovi podaci ukazuju da je potrebna nova politika razvoja malih i srednjih preduzeća i da u prethodnih 13 godina tranzicije nismo uspeli da se značajnije približimo nivou razvijenosti sektora malih i srednjih preduzeća koji imaju srednje razvijene evropske zemlje.
Gornja tabela pokazuje da od razvijenosti sektora malih i srednjih preduzeća direktno zavisi i životni standard stanovništva tih zemalja, tako da se zemlje sa najviše izvozno orijentisanih MSP smatraju i najboljima za život u Evropi.
Mreža za poslovnu podršku ističe da nova strategija razvoja malih i srednjih preduzeća mora da bude oslonjena na direktne preporuke menadžera i vlasnika malih i srednjih preduzeća zasnovanih na praktičnom iskustvu, kao i detaljno segmentirana po privrednim granama i delatnostima. Takođe, kaže se da strategija mora da bude uspostavljena na tradicionalnim resursima kojima Srbija raspolaže i podršci preduzećima iz tih delatnosti uz sistemsku podršku joint venture projekata domaćih malih i srednjih preduzeća sa partnerskim preduzećima iz EU i drugih zemalja sveta i podelu Srbije na područja od strateškog značaja za investicije i razvoj u pojedinim privrednim granama.
Neophodno je ostvariti hitnu regulatornu reformu u cilju rasterećenja malih i srednjih preduzeća od nagomilanih birokratskih procedura i uvesti viši nivo pravne sigurnosti i predvidljivosti troškova poslovanja za domaće i strane investitore. Preporučuje se i reforma obrazovnog sistema i posebni programi za stimulisanje stručnjaka da ostanu i rade u Srbiji.
Rezultat ove strategije mora da bude najmanje 60 000 hiljada novih malih i srednjih preduzeća do 2020. godine koja rentabilno posluju i povećanje prihoda od izvoza MSP sa sadašnjih 8,8 na najmanje 15%. Taj rezultat je uslov da se Srbija iz grupe šest trenutno najsiromašnijih zemalja u Evropi do 2025. godine uzdigne na nivo srednjerazvijene evropske zemlje.