Kupovina putem pametnih telefona prvi put će dostići rast veći od 1.000 odsto u odnosu na prethodnu godinu. Iako mobilni telefon još uvek nije zamenio tradicionalni novčanik, 2015. godina donosi sve veću upotrebu pametnih telefona za plaćanje. To su samo neka od predviđanja 14. izdanja izveštaja koje revizorsko-konsultantska kuća Deloitte objavljuje pod nazivom „Predviđanja u sektoru tehnologije, medija i telekomunikacija (TMT)“. Osim toga, Deloitte predviđa da će štampane knjige i dalje dominirati u svetu izdavaštva, sa udelom od 80 odsto u ukupnoj prodaji knjiga, mereno u dolarima i primercima, kao i da će 2015. godina biti godina u kojoj će preduzetnici prednjačiti u primeni novih tehnologija kao što su trodimenzionalno štapanje (3D printing), „Internet stvari“ (eng. Internet of Things – IoT) i dronovi (bespilotne letelice).
Uprkos ranijim predviđanjima da se tržište pametnih telefona postepeno konsoliduje, Deloitte predviđa da će u godini pred nama biti izvršeno oko milijardu nadogradnji na novije verzije, što je pouzdan znak da ono još uvek nije dostiglo zrelost. „U Srbiji, pametni telefoni se već koriste za proveru stanja na računima, prenos sredstava i onlajn transakcije, ali plaćanje putem mobilnog još nije postalo dominantno“, kaže Žarko Mijović, partner u Deloitte-u. Deloitte predviđa da će 2015. godina biti prva godina u kojoj će biti rešeni svi glavni zahtevi koji se odnose na korišćenje mobilne tehnologije, što će olakšati plaćanja putem pametnih telefona uz odgovarajuću zaštitu.
Druga glavna obeležja i detalji iz ovogodišnjih predviđanja trendova u tehnologiji, medijima i telekomunikacijama koji će ove godine uticati na tržište:
Tehnologija:
· Internet stvari: Kada je reč o Internetu stvari (IoT), iako mediji neretko u prvi plan stavljaju potrošače koji nosivu tehnologiju koriste za upravljanje termostatima, rasvetom i mnogobrojnim kućnim uređajima (od veš mašina do ketlera), u 2015. godini će upravo kompanije biti te koje će kupovati, plaćati ili koristiti više od 60 odsto od procenjenih milijardu bežičnih uređaja nosive tehnologije. Hardverska osnova takve tehnologije će na globalnom nivou vredeti oko 10 milijardi dolara, ali ono što je najvrednije pomena je da će usluge koje će ona obezbediti dostizati 70 milijardi dolara.
· Dronovi će u 2015. godini imati višestruku namenu u industriji i organima civilne vlasti. Deloitte predviđa prodaju oko 300.000 bespilotnih letelica u civilne svrhe pa će broj postavljenih jedinica porasti na više od jednog miliona. Iako će konzumenti kupiti većinu jedinica, veći deo stvarne vrednosti ostvariće se njihovom upotrebom u preduzećima.
· Trodimenzionalni štampači: U svetu će 2015.godine biti prodato gotovo 200.000 trodimenzionalnih štampača u vrednosti od 1,6 milijardi američkih dolara. Deloitte procenjuje da će oko 80 odsto ukupne vrednosti svih trodimenzionalnih štampača biti u rukama preduzetnika a ne potrošača, što znači da će se stvarna revolucija dogoditi na preduzetničkom tržištu.
· Baterije za pametne telefone: Duži vek baterije verovatno će ostati jedan od glavnih kriterijuma kojima će se potrošači rukovoditi pri izboru svog budućeg pametnog telefona. Tehnologija punjivih litijum-jonskih (Li-Ion) baterija, koja se koristi u svim pametnim telefonima, u 2015.godini doživeće umeren napredak do najviše 5 odsto punjenja po jedinici odnosno miliamper-sati (mAh) u odnosu na model istih dimenzija i istog napona iz 2014.godine.
· Klikni i osvoji: Broj mesta u Evropi gde će postojati mogućnost da se klikom osvoji nagrada (click and collect) u 2015. godini dostiže pola miliona, odnosno porašće za 20 odsto u odnosu na prethodnu godinu. Opcija „klikni i osvoji“ kupcima nudi mogućnost preuzimanja artikala kupljenih putem interneta na mestima kao što su posebni odeljci u prodavnicama, tržnim centrima itd.
· Nanosateliti: Do kraja 2015.godine u orbiti će biti više od 500 nanosatelita, tj. satelita mase manje od 10 kilograma. Nanosateliti su atraktivni iz više razloga: jeftiniji su od konvencionalnih satelita, lakši, jednostavnije se izrađuju i ispituju i lakše ih je lansirati. Iako su sve sposobniji da obavljaju sve složenije zadatke, verovatno će biti tek dopuna na postojećem tržištu velikih satelita, ali ne i njihova zamena.
Mediji:
· Kratki video sadržaji: Ukupna gledanost kratkih video snimaka i drugih sadržaja kraćih od 20 minuta na internetu činiće manje od 3 odsto ukupne gledanosti svih video snimaka godišnje u svetu. Prema očekivanjima Deloitte-a, kratkometražni sadržaji dostupni putem interneta neće uzurpirati poziciju tradicionalnih dugometražnih televizijskih sadržaja. Oni jesu budućnost, ali ne budućnost zabave putem ekrana, a Deloitte ne predviđa da će ikada prerasti u dominantan format video sadržaja, bilo da se meri po gledanosti u satima, bilo po prihodima.
· Štampane knjige i dalje dominantne u odnosu na elektronske: Prihodi od prodaje štampanih knjiga petostruko će premašiti prihode od prodaje elektronskih knjiga koje nisu uspele da zamene štampanu knjigu, za razliku od CD-ova, štampanih novina i časopisa koji beleže pad prodaje. Mladi od 18 do 34 godine, privrženi su štampanim knjigama kao i njihovi roditelji i čitaju gotovo iste količine kao i starija populacija, i spremni su da izdvoje novac za njih.
Telekomunikacije:
· Beskontaktno plaćanje: Kraj 2015. godine obeležiće širom sveta prekretnicu u upotrebi mobilnih telefona za kupovinu i plaćanje računa. Konačno su stvoreni preduslovi za masovnu primenu, pri čemu će u dovoljnoj meri odgovarati potrebama finansijskih institucija, trgovaca, potrošača i prodavaca samih uređaja. U 2015. godini će se oko 10 odsto ukupne baze pametnih telefona širom sveta koristiti za plaćanje u prodavnici barem jednom mesečno.
· Predviđa se da će tržište obnove pametnih telefona prvi put premašiti brojku od jedne milijarde: U 2015.godini će biti prodato 1,35 milijardi pametnih telefona, ali više od milijarde podrazumevaće nove uređaje za one koji već poseduju jedan pametni telefon. Moguće je produžiti ciklus obnove, ali sama veličina, brzina, memorija, kao i sam dizajn, i dalje će biti osnovni elementi koji će uslovljavati rast brzine kupovine pametnih telefona.
· Globalno gledano, broj domaćinstava sa širokopojasnim internetom porašće za oko 2 odsto na 725 miliona, dok će prosečna širokopojasna brzina u većini zemalja porasti za 20 odsto. Raskorak između onih sa pristupom najvećim brzinama i onih sa osnovnim brzinama će se u 2015. godini i dalje povećavati, što znači da će iskustvo varirati od domaćinstva do domaćinstva, naročito kod aplikacija većeg propusnog opsega kao što je reprodukcija video sadržaja putem računarske mreže.