Britanska industrija automobila će gubiti 63.300 dolara po minuti i doslovno će doživeti apokaplisu ako Britanija izađe iz EU bez dogovora, poručili su proizvođači automobila novom premijeru Borisu Džonsonu. Automobilska industrija na Ostrvu je samo u prvoj polovini ove godine potrošila 365 miliona dolara kako bi se zaštitila od haosa koji bi mogao uslediti u slučaju „tvrdog“ Bregzita, što je više nego trotruko u poređenju sa investicijama za razvoj u istom periodu.
Britanska automobilska industrija nalazi se u najtežoj situaciji u poslednjih pola veka. Proizvodnja automobila je u prvih šest meseci ove godine pala za petinu, dok su ulaganja pala za za čak 70 odsto. Razlog za takav drastičan pad investicija analitičari tumače okupiranošću britanskih proizvođača automobila sudbinom koja ih može snaći nakon izlasaka iz EU, pa su zato daleko više fokusirani na potragu za poslovnim alternativama, nego na ulaganja u razvoj tehnologije.
Što se više bliži datum konačnog izlaska Velike Britanije iz EU, to je šteta po britansku automobilsku industriju veća i meri se stotinama miliona dolara, izjavio je Majk Hejves, izvršni direktor Društva automobilskih proizvođača i trgovaca Ujedinjenog Kraljevstva (SMMT). On je poručio novom britanskom premijeru Borisu Džonsonu da ukoliko Britanija izađe iz Evropske unije 31. oktobra bez dogovora, to će za domaću automobilsku industriju doslovno značiti – apokalipsu, izveštava CNN.
Proizvođači automobila su već sada potrošili 365 miliona dolara kako bi se zaštitili od haosa koji bi mogao uslediti u slučaju „tvrdog“ Bregzita, a to je više nego trostruko više u odnosu na 110 miliona dolara, koliko su uložili u razvoj proizvodnje u prvoj polovini ove godine. Dodatno, proizvodnja pada uzastopno 13 meseci zbog slabe potražnje na ključnim tržištima, ali i privremenih zatvaranja fabrika tokom priprema za izlazak Velike Britanije iz Evropske unije.
„Ali svi ti problemi su zanemarljivi“, ističe CNN, „u poređenju sa haosom koji će nastati ako Džonson zaista ispuni svoje pretnje i napusti Uniju bez dogovora i tako zaustavi trgovinsku razmenu bez carina s tržištem na koje Velika Britanija izvozi 57 odsto automobila koje proizvede. Prema SMMT-u, samo bi carine mogle iznositi 5,5 milijardi dolara godišnje, a procenjuju da bi industrija mogla da gubi 63.300 dolara po minuti“.
Automobilska industrija u Britaniji već je prolazila kroz krize, a dosad je najozbiljnija bila ona iz sedamdesetih godina prošlog veka. Ali tada su britanske vlasti uspele da uvere japanske proizvođače da bi im Engleska mogla biti baza za izvoz automobila na tržište Evropske unije. Iako se tada taj potez pokazao uspešnim, on je sada pod velikim znakom pitanja, a sve veći broj proizvođača najavljuje zatvaranje svojih pogona na Ostrvu.
Primera radi, Honda najavljuje zatvaranje velike fabrike koja zapošljava 3500 ljudi, francuski PSA izjavio je da će nastavak proizvodnje njihovih modela Vauxhall i Opel Astra zavisiti od uslova pod kojima Britanija napušta Uniju, a Ford je još u junu objavio zatvaranje svoje fabbrike u Velsu do 2020. godine.

