Američka kompanija za onlajn trgovinu, Amazon, zadržala je treću godinu zaredom titulu najvrednijeg svetskog brenda na rang listi „Brend Fajnens Global 500“ za 2020., a kultni italijanski proizvođač luksuznih automobila Ferari je ostao najsnažniji globalni brend drugu godinu uzastopnoKako se navodi u izveštaju „Brend Fajnensa“, vrednost robne marke Amazon je probila do sada nedostižan prag od 200 milijardi američkih dolara.
Naime, vrednost brenda Amazon je sa prošlogodišnjih 187,9 milijardi dolara porasla za 18 procenata ove godine, na 220,8 milijardi dolara, nadmašivši za preko 60 milijardi dolara drugoplasirani Gugl, i za 80 milijardi dolara Epl, koji je na trećem mestu.
Na četvrtoj poziciji najvrednijih svetskih brendova nalazi se Majkrosoft, peti je južnokorejski Samsung, slede kineski ICBC (6), Fejsbuk (7), Volmart (8), a listu prvih deset najvrednijih zaokružuju još dva kineska brenda – Ping An i Huavej.
Ferari je, s druge strane, najsnažniji svetski brend među samo 12 robnih marki na rang listi, sa indeksom snage od 94,1 poena od mogućih 100 i rejtingom AAA +. Snaga brenda uticala je i na rast vrednosti robne marke Ferari za 9,0 odsto na 9,1 milijardi dolara.
Na drugom mestu po snazi brenda je „Dizni“, treći je kneski „ViČet“ (Wechat), a u top 10 su i Sberbanka, Dilojt, Koka Kola, Tencent, Roleks, PwC i PejPal.
Rivalski diskontni lanci supermarketa, Lidl (12,4 milijardi dolara) i Aldi (14,3 milijarde dolara) su najbrže rastući maloprodajni brendovi i nalaze se među ovogodišnjih 10 prvih najbrže rastućih, sa skokom vrednosti od 40 i 37 procenata respektivno.
Na rang listu su ove godine uvršćena i 44 nova učesnika, a najvredniji među „pridošlicama“ je naftni gigant Saudi Aramko sa vrednošću robne marke od 46,8 milijardi dolara.
Kada je reč o Evropi, nemački brendovi su nadmašili druge zemlje. Među 10 najvrednijih robnih marki na Starom kontinentu, čak šest je nemačkih, a na firme iz te zemlje takođe otpada 6,0 procenata ukupne vrednosti 500 rangiranih svetskih brendova. To se u velikoj meri pripisuje rastućoj nemačkoj automobilskoj industriji, koju predvodi „Mercedes-Benc“ sa procenjenom vrednošću brenda od 65 milijardi dolara. Vrednost brenda ove kompanije porasla je za 8,0 odsto ove godine, zahvaljujući povećanju prodaje od 1,3 procenta na 2,34 miliona vozila tokom 2019.
Evropski sektor luksuzne mode takođe beleži značajan rast vrednosti, pri čemu je robna marka „Luj Viton“ ojačala za 21 posto na 16,5 milijardi dolara, „Guči“ za 20 procenata na 17,6 milijardi, a „Šanel“ za 19 odsto na 13,7 milijardi dolara.
Izvor Tanjug