Staratap „Nikola Corporation“ obmanuo je sve – velike partnere iz autoindustrije, investitore na berzi i kupce koji su unapred poručili njegove revolucionarne električne kamione. Tehnologije koje je ova kompanija promovisala i zahvaljujući njima dostigla vrednost od 26,3 milijardi dolara na berzi – ne postoje. Sve u njenom poslovanju je od samog početka bila laž, tvrde forenzički istražitelji iz kompanije „Hindenburg Research“. Osnivač „Nikole“ Trevor Milton je poručio preko društvenih mreža da je reč o poslovnoj „sačekuši“ i da je ovaj izveštaj poručen kako bi se njegova kompanija uništila na berzi.
Startap za proizvodnju električnih kamiona, „Nikola Corporation“, u poslednjih nekoliko nedelja je vodeća tema na tehnološkim i automobiliskim portalima. U junu su izašli na berzu i dostigli procenjenu vrednost od 26,3 milijardi dolara, a prošle nedelje je objavljena saradnja sa kompanjom „General Motors“ (GM).
Prema dogovoru, „General Motors“ bi preuzeo 11 odsto udela kompanije za dve milijarde dolara, a u saradanji s „Nikolom“ bi trebalo da razvija novi električni „pikap“, pod imenom „Nikola Badger“. „General Motors“ bi na osnovu ugovora dobio i jedno mesto u upravi kompanije „Nikola“.
Jedna od najvećih prevara
Ali „Hindenburg Research“, kompanija specijalizovana za istraživanje finansijskih prevara, objavila je pre nekoliko dana analizu u kojoj tvrdi da su kompanija „Nikola“ i njen osnivač počinili niz prevara kako bi naduvali vrednost firme na preko 20 milijardi dolara. Optužbe su vrlo ozbiljne, a ovaj startap nazivaju jednom od najvećih prevara koje su ikada videli.
„Hindenburg“ tvrdi da je „Nikolin“ osnivač Trevor Milton namerno koristio obmanjujuće taktike kako bi prikazao lažnu sliku o kompaniji u javnosti. Istraživači ističu da je zahvaljujući takvim manipulacijama, Milton uspeo da sklopi partnerstva s velikim igračima u autoindustriji, čime je napumpao vrednost kompanije.
Lažima i obmanama, ovaj startap ne samo da je uspeo da dogovori partnerstvo sa kompanijom „General Motors“ , već i sa nemačkom kompanijom „Bosch“, velikim dobavljačem i proizvođačem raznih delova i tehnologija za autoindustriju. „Hindenburg“ ističe da Milton i njegova kompanija nisu podelili baš puno informacija o kamionima koje razvijaju, kao ni o pogonskim sistemima koje koriste.
Poručeno poslovno „ubistvo“
Nakon što je „Hindenburg Research“ objavio svoj izveštaj, na „Twitter“-u se oglasio osnivač kompanije Trevor Milton, koji je kratko rekao da se radi o poručenom „ubistvu“, da zna ko je finansirao izveštaj, te da mu treba nekoliko sati da odgovori na laži. Portal „Roadshow“, specijalizovan za digitalni marketing u transportnoj industriji, kontaktirao je predstavnike „Nikole“ povodom optužbi.
Oni su u svom odgovoru naglasili da su kompaniju proverili neki najugledniji svetski stručnjaci, te da ih ovaj izveštaj neće sprečiti u postizanju uspeha. Tvrde da izveštaj služi samo za manipulaciju cenama akcija i da uništi kompaniju na berzi.
„Hindenburg Research“ u svom izveštaju daje pregled poslovanja ovog startapa, od njegovog osnivanja do danas. Pozabavili su se i Miltonovim bivšim poslovima. Svoje tvrdnje o obmanjujućim taktikama zasnivaju na nizu snimljenih telefonskih poziva, poruka, mejlova, ali i velikom broju pravnih dokumenata. Kažu da su krenuli u istraživanje nakon što je „Bloomberg“ objavio mnoštvo detalja o tome kako je Milton „naduvao“ mogućnosti kamiona „Nikola One“ i dodaju da se slažu s takvom ocenom.
Sve je bilo laž od početka
Za samog Miltona tvrde da je postigao uspeh promovisanjem lažnih tehnologija koje nisu nikada postajale, precenjenih poslovnih ugovora, te preterivanjem u pohvalama o sposobnostima svojih zaposleniih. Pored toga, tvrdio je da je njegova kompanija proizvela niz delova za kamione, za koje istražitelji tvrde da ih nije proizveo njegov startap.
Prema navodima u izveštaju, kamion „Nikola One“ nije nikada bio u voznom stanju, a video snimci koji prikazuju kretanje kamiona su takođe vešto smišljena prevara. Istražitelji tvrde da je kamion sniman na nizbrdici, da su ekrani u kamionu bli spojeni kablom sa nekim drugim uređajima a ne sa samim kamionom, te da je ostatak tehnologije u kabini ustvari bio maketa, a komponente zapravo delovi kupljeni u železari.
„Nikola One“ je promovisan kao revolucionarni kamion, koji koristi gorivnu ćeliju na vodonik. Dakle, kamion bi se mogao napuniti vodonikom kao da se puni dizelom, a gorivna ćelija bi iz vodonika stvorila električni napon za pokretanje motora. Zahvaljujući tome, ne bi bilo potrebno punjenje baterija na stanicama za električna vozila, kao što je slučaj s verovatno najvećim konkurentom, najavljenim „Teslinim“ kamionom „Semi“.
„Nikola“ tužio drugu kompaniju da mu je prodala tehnologiju koja ne postoji
„Hindenburg“ tvrdi da kamioni koje je predstavila kompanija „Nikola“ nisu nikada imali gorivne ćelije. Ispod delova karoserije su navodno bile sakrivene turbine na prirodni gas, što su kako tvrde istražitelji, priznali bivši zaposleni u kompaniji, a što se navodi i u tekstovima koje je objavio „Bloomberg“.
Kompanija je ove godine trebalo da predstavi i „revolucionarnu tehnologiju za unapređenje baterija”. Kako piše „The Drive“, razvoj te tehnologije je bio povezan s preuzimanjem kompanije „ZapGo“. Ali onda su u kompaniji „Nikola“ ustanovili da tehnologija koju je „ZapGo“ nudio – ne postoji, pa su tužili ovu firmu tražeći odštetu od 2,2 miliona dolara.
Inače, kompanija „Nikola“ je pre dve godine tužila i konkurentsku firmu „Tesla“ za kopiranje dizajna njihovog kamiona. Milton je zapretio tužbom i agenciji „Bloomberg“, zbog njihovih tekstova u kojima optužuju ovaj startap de je lažno prikazao izuzetne mogućnosti svojih kamiona.
Nemci priznali da sa „Nikolom“ nisu proizveli nijedan kamion
Iz kompanije „Bosch“ su potvrdili da u saradnji sa stratapom „Nikola“ nisu proizveli nijedan kamion. Ta izjava je u suprotnosti sa Miltonovim tvrdnjama da su prošlog juna u Nemačkoj sa kompanijom „Bosch“ proizveli pet električnih kamiona.
„Hindenburg Research“ u svom izveštaju navodi da je Milton lagao i kada je tvrdio kako su u mogućnosti da jeftino nabave i proizvode vodonik za pokretanje kamiona. Osnivač „Nikole“ je izjavljivao da mogu da proizvedu kilogram vodonika za tri dolara, što je neverovatno niska cena. Ali kompanija nema fabriku za proizvodnju vodonika. Milton je ovog leta, napokon, priznao da njegova firma uopšte ne proizvodi vodonik.
Čovek koji je u kompaniji zadužen za izgradnju infrastrukture za vodonik ima referencu da je prethodno bio šef golf kluba u saveznoj državi Ajdaho. Direktor proizvodnje vodonika je Miltonov mlađi brat Trevis, koji je u karijeri, kako tvrdi na LinkedInu, bio samozaposlen i uglavnom radio na izgradnji prilaznih puteva za garaže. Glavni inženjer kompanije bavio se razvojem softvera, no uža specijalnost mu je popravka fliper automata.
Lažne porudžbine
„Hindenburg“ se pozabavio i porudžbinama za kamione. U kompaniji „Nikola“ tvrde da su dobili preko 14.600 porudžbina, od kojih je većinu naručila prevoznička firma „US Xpress“. U izveštaju se navodi da je startap od te kompanije dobio 1,3 miliona dolara u gotovini, ali da vrednost porudžbine iznosi 3,5 milijardi dolara. Istražitelji iz toga zaključuju da je namerno preuveličan i broj porudžbina.
Kompaniju „Nikola“ je 2018. godine napustio njihov finansijski direktor, koji je po odlasku i tužio bivše poslodavce. Mesec dana kasnije, iz kompanije „Nikola“ su objavili da će svima koji su unapred poručili kamion „One“ po promotivnim cenama vratiti novac, ali detalji te odluke nisu poznati jer sudska dokumenta iz tog predmeta nisu javna. Ali je zato poznato da je startap posle toga odustao od razvoja modela „One“, i prebacio se na razvoj drugog kamiona, pod imenom „Two“.
U javnost nisu izneti detalji ni o tome šta će „General Motors“ ustvari dobiti iz nedavno sklopljenog partnertsva sa ovim startapom. Predstavnici kompanije „General Motors“ su povodom optužbi iznetih u izveštaju samo kratko prokomentarisali za javnost kako su sigurni da će ova saradnja biti uspešna i da će njome stvoriti novu vrednost.
Foto: Murati, Pixabay