Imajući u vidu promene u navikama potrošača kada je reč o prazničnoj kupovini, samo trgovci koji pametno iskoriste novonastale okolnosti imaju još uvek priliku da donekle spasu prazničnu sezonu.
• Zbog zabrinutosti i straha od pandemije koronavirusa, kupci planiraju oprezniju potrošnju za praznike ove godine, u proseku 7% manje nego 2019. godine.
• Skoro 51% potrošača u sezoni praznika ne oseća se prijatno tokom kupovine u prodavnicama, pa će 64% prazničnog budžeta verovatno potrošiti na kupovinu putem interneta.
• Znatno je porasla popularnost beskontaktne kupovine pa 73% potrošača planira dostavu pošiljki putem tradicionalnih kurirskih službi i očekuje se da će se preuzimanje paketa ispred kuće (27%) udvostručiti u odnosu na prošlu godinu.
• Novo ponašanje kupaca zahteva efikasnost jer se ove godine očekuje skraćenje prosečnog perioda za kupovinu za 1,5 nedelju.
Uprkos promenama u ponašanju potrošača i velikom smanjenju maloprodajne potrošnje tokom godine, COVID-19 možda ipak neće potpuno ugroziti prazničnu kupovinu, iako će se način i mesto kupovine značajno promeniti. Tokom poslednjih 35 godina, Deloitte prati period kupovine tokom praznika, ispitujući ponašanje potrošača i šta trgovci mogu očekivati od kupaca koji se pripremaju za prazničnu kupovinu. Ovogodišnjim izveštajem pod nazivom „Deloitte-ovo ispitivanje prazničnih navika potrošača u 2020. godini: Nove tradicije“ obuhvaćeno je 4.012 potrošača. Istraživanje je sprovedeno onlajn od 9. do 25. septembra i nudi ključne uvide u to kako će COVID-19 uticati na predstojeće praznike.
Praznici kod kuće poprimaju novo značenje zbog promena u navikama potrošača
Uprkos tome što je većina potrošača (71%) u sličnoj ili boljoj finansijskoj situaciji nego prošle godine, skoro 1 od 3 (29%) ispitanika izjavio je kako je finansijska situacija njegovog domaćinstva gora nego prošle godine. S obzirom na finansijsku neizvesnost, 38% potrošača izjavilo je da planira da smanji prazničnu potrošnju što je poslednji put zabeleženo u periodu Velike recesije (period između 2007. i 2009. godine).
Potrošači smanjuju broj putovanja i odmora pa velika većina planira da praznike provede kod kuće sa svojim bližnjima i svoju potrošnju usmeravaju na predmete koji nisu pokloni, kao što su ukrasi za kuću, praznične dekoracije i odeća.
Beskontaktna kupovina sve važnija zbog sigurnosti i praktičnosti za potrošače
Zabrinutost zbog pandemije koronavirusa i dalje je uzrok prelaska potrošača sa kupovine u prodavnici na beskontaktne opcije. Više od polovine potrošača (51%) brine kupovina u fizičkim prodavnicama u prazničnoj sezoni zbog pandemije COVID-19.
Štaviše, 49% njih se neće vratiti svojim navikama iz perioda pre pandemije dok se ne pronađe vakcina.
• Od potrošača koji su se uglavnom odlučili na kupovinu putem interneta, skoro dve trećine se za tu vrstu kupovine odlučilo kako bi izbegli gužve (65%), zatim jer im je praktičnije da kupuju iz svog doma (64%) i zato što žele da iskoriste mogućnost besplatne poštarine ili dostave (60%).
• Više od dve trećine (69%) potrošača navelo je da im je draže da kupuju u prodavnici koja im je fizički bliža mestu stanovanja nego u velikim trgovačkim centrima, kao i da će 64% sredstava namenjenih kupovini potrošiti na onlajn kupovinu tokom praznika.
• Potrošači traže sigurna i praktična rešenja, što potvrđuje podatak da je 35% ispitanika navelo da više voli kupovinu putem interneta sa preuzimanjem u prodavnici kao i preuzimanje paketa ispred kuće (27%), mogućnosti koje će se verovatno udvostručiti u odnosu na prošlu godinu.
• Očekuje se povećana potražnja za besplatnom povratnom poštom, s obzirom na to da će se 70% kupaca odlučiti na kupovinu u prodavnicama koje nude tu opciju radi praktičnosti vraćanja naručenog.
• Iako su sigurnost i udobnost važni, povoljnost cena je i dalje najvažnija i 61% kupaca je naglasilo njenu važnost prilikom izbora prodavnice.
Potrošači planiraju da provedu manje dana u kupovini tokom ove praznične sezone
Potrošači planiraju da obave svoju prazničnu kupovinu za kraći vremenski period nego ranije, otprilike za 6 nedelja što je 1,5 nedelja manje nego prethodnih godina jer nameravaju da izbegnu gužve, da kupuju u prodavnicama koje su bliže njihovom mestu stanovanja, kao i da kupuju putem interneta i budu fleksibilniji kada je reč o budžetu za kupovinu.
Potrošači traže poklone za kućne ljubimce, ali i za sebe
Iako će poklon vaučeri (48%) i odeća (43%) biti najčešći pokloni ove sezone, više od 30% praznične potrošnje odnosiće se na predmete koji nisu pokloni.
• Кupci su u potrazi za predmetima za sebe pa će 45% njih sačekati sezonske rasprodaje kako bi kupili skupe predmete za domaćinstvo.
• Potrošači planiraju da ostanu u svojim domovima i uživaju u piću (33%) i hrani (30%).
• S obzirom na to da je pandemija koronavirusa podstakla brojne porodice na udomljavanje kućnih ljubimaca, polovina potrošača (50%) namerava da potroši u proseku 90 dolara na hranu i potrepštine za svoje ljubimce ove praznične sezone.
• Vlasnici kućnih ljubimaca kupovinu najčešće obavljaju u maloprodajnim radnjama za kućne ljubimce (49%), onlajn (17%) i velikim lancima (15%).