U 2019. godini preko interneta je prodata roba u vrednosti od 3,5 milijarde dolara. Međutim, prošle godine, zahvaljujući pandemiji korona virusa, tržište onlajn kupovine zabeležilo je promet od 4,2 milijarde dolara. A gde ima novca, neminovno će biti i sukoba, pre svega među velikim igračima.
Američki Amazon.com i kineska Alibaba izrasli su u dve najveće svetske kompanije za kupovinu preko interneta koje jedna drugoj nisu bili ozbiljni konkurenti, već su se držale svojih tržišta, ali vremena su se polako počela menjati.
Dve velike sile na različitim stranama globusa, suvereno vladaju svojim područjem i regijom, oprezne da ipak ne izazivaju previše svog oponenta jer su svesne da bi direktno nadmetanje dovelo do dugotrajnih i ozbiljnih posledica.
Područje sukoba je internet trgovina koja je posebno procvetala u poslednjih godinu dana od kako je izbila pandemija koronavirusa. Online se kupuju stvari koje pre nismo ni razmišljali da bi imali priliku da naručujemo preko interneta. Tako je za e-commerce ova godina postala prozor u budućnost. Navike koje bi se menjale još dugo vremena, ukorenile su se preko noći.
Zadržimo se na Evropi. Procenjuje se da je 7 od 10 korisnika interneta 12 meseci pre Eurostatovog istraživanja vršilo Internet kupovine. Eurostatovo istraživanje bazira se na rezultatima Ankete o korišćenju ICT-a (informaciono-komunikacione tehnologije) za 2020. godinu u domaćinstvima i od strane pojedinaca. Rezultati istraživanja za 2020. godinu baziraju se na odgovorima ukupno 109.983 domaćinstava u 27 zemalja članica EU sa najmanje jednom osobom starosti od 16 do 74 godine i 139.073 osobe u istom segmentu, starosti od 16 do 74 godine. E-kupovina neprestano raste, a najveći porast ima među mlađim korisnicima interneta. Potrošači cene pogodnost mogućnosti kupovine bilo kad i bilo gde, pristupa široj paleti proizvoda, poređenja cena i deljenja mišljenja o robi sa drugim potrošačima.
Sveukupno, udeo e-kupaca među korisnicima interneta raste, a najveći udeo zabeležen je u dve starosne grupe 16-24 i 25-54 (svaki 78%).
Različite strategije, ista niša
U ovom trenutku u dvoboju dvoje titana tek nešto manju prednost ima Amazon. Kompaniju je 1994. godine osnovao Džef Bezos i do danas je izrasla u kompaniju sa pola miliona zaposlenih koja se po tržišnoj vrednosti nalazi među deset najvrednijih kompanija sveta.
Ono što bi na prvi pogled moglo izgledati poput sličnosti, ipak se pokazuju kao razlike u strategijama ciljne grupe dva maloprodajna diva sa velikim uticajem na logistiku svake kompanije. Iako Amazon „baca oko“ na krajnje kupce, Alibaba sebe doživljava kao B2B platformu koja funkcioniše kao „interfejs“ između kupaca i prodavaca.
Amazonova stratgija podstiče kompaniju da ulaže u sopstvenu infrastrukturu i transportne strukture. To znači sopstvena skladišta, zalihe, dostavna vozila, odeljenje za avio prevoz robe i 1,2 miliona zaposlenih – sve kako bi ispunili obećanja poput „isporuke sledeći dan“.
S druge strane, u Alibabi je fokus na izboru koji se nudi na njegovim digitalnim platformama. Cilj je omogućiti kompanijama pristup međunarodnim tržištima bez obzira na njihovu veličinu. Svakom uspešnom poslovnom transakcijom Alibaba zarađuje svoj udeo. Koliko dobro ovaj model funkcionše može se videti na platformama kao što su AliExpress, Taobao i Tmall, koje danas obrađuju preko 80% svih internet kupovina u Kini.
Čak i ako se 72 milijarde dolara prihoda Alibabe čini relativno skromnim u poređenju sa Amazonovim 280,5 milijardi, budući potencijal rasta izgleda dobro. Uostalom, Džek Ma poslednjih je godina više puta naglasio globalne ambicije kompanije – posebno u SAD-u i Evropi.
Drugim rečima, borba između ova dva diva je neminovna. Najbolji pokazatelj ove tvrdnje je evropsko logističko čvorište poznato kao „Elektronska svetska trgovinska platforma“ (eWTP), koju Alibaba trenutno gradi u Liježu u Belgiji, s namerom da ubrza širenje kompanije u Evropu. Ovo će biti peto logističko čvorište kineske korporacije nakon Hong Konga, Moskve, Dubaija i Kuala Lumpura, a čak će se moći pohvaliti i sopstvenom vezom teretnih vozova između Evrope i Kine. Zahvaljujući njemu transport robe iz Kine do Evrope će trajati 17 dana.
Kakve šanse imaju novi igrači na tržištu?
„Novi igrači ne moraju da pariraju, za početak mogu da pronađu svoj deo tržišta. Za kompanije koje žele da se afirmišu na tržištu e-trgovine u Srbiji, velika pomoć je da kompletno logističko rešenje imaju na jednom mestu, od nabavke i upravljanja dobavljačima do skladištenja i usluga sa dodatom vrednošću avio, pomorskog, drumskog i železničkog saobraćaja, kao i usluga paketne dostave. Pomoću platforme za upravljanje lancem snabdevanja SPOT, možemo da osiguramo potpunu transparentnost i laku komunikaciju u svakom aspektu lanca snabdevanja”, objašnjava Nebojša Đekić, direktor prodaje i razvoja špediterske kompanije cargo-partner.
Sve veći broj korisnika e-trgovine u regionu nameće potrebu da se konstantno unapređuju i proširuju mreže skladišta, a zahvaljujući širokoj mreži drumskih transportnih usluga širom centralne i istočne Evrope ovaj dobavljač logistike postiže potpunu pokrivenost regiona nizom distributivnih usluga.
„Veliki broj korisnika, takođe, želi da automatizuje otpremu pošiljaka direktno iz svoje veb prodavnice, želeći da uštedi kupcima vreme i smanji troškove, a to je danas moguće uz pomoć EDI i API veze, kojom možete da povežete svoje sisteme sa veb prodavnicama kupaca kako biste automatizovali procese poput naloga za transport ili ažuriranja statusa pošiljke“, dodaje Đekić.
Kompletnu verziju teksta o poređenju Alibabe i Amazona možete pročitati na cargo-partner Trendletter.
Foto: Pixabay