„Najčešće se pale vozila koja imaju benzin i dodatno ugrađen TNG/CNG . Kod tih vozila se prepravljaju instalacije, pa često dolazi do kratkih spojeva, curenja gasa zbog loših sklopova samog sistema za gas, ispucalih creva od starosti kroz koje gas prolazi. Kada se svemu tome doda loš izduvni sistem, verovatnoća da se automobil zapali je velika“, upozoravaju u Udruženju auto servisi Srbije.
Zbog sve češćeg paljenja automobila i u Srbiji i regionu, u Udruženju auto servisi Srbije (UASS) upozoravaju vozače da pre polaska na putovanje, obavezno izvrše kontrolni pregled vozila kod proverenih servisera. Isti izvor navodi da postoji više razloga za paljenje automobila, u zavisnosti od toga koji je motor u pitanju.
Mićo Đorđević, vlasnik jednog beogradskog servisa, ističe da se paljenja retko dešavaju kod automobila sa benzinskim motorom koji nemaju ugrađen TNG ili CNG. Ako se to ipak desi, najčešće je reč o starim automobilima, kod kojih su neispravne instalacije, dovod goriva i izduvni sistem.
„Kod automobila sa dizel motorom uglavnom se desi da se zapali automobil koji ima lošu instalaciju, curenje ulja na samom sklopu motora, a često je problem i zapušenost DPF-a. Zbog toga se javlja previsoka temperatura na izduvnom sklopu i na samom motoru. Ako uz sve to curi ulje, dolazi do paljenja“, objašnjava Đorđević i dodaje:
„Najčešće se pale vozila koja imaju benzin i dodatno ugrađen TNG/CNG . Kod tih vozila se prepravljaju instalacije, pa često dolazi do kratkih spojeva, curenja gasa zbog loših sklopova samog sistema za gas, ispucalih creva od starosti kroz koje gas prolazi. Kada se svemu tome doda loš izduvni sistem, verovatnoća da se automobil zapali je velika“.
Opasnosti na velikim usponima
Đorđević ističe da se tokom svoje karije više puta uverio da su se automobili palili zbog loše povezane instalacije na samom vozilu.
„Prepravke i dogradnja na vozilu se često ne urade profesionalno, pa žice vise i dodiruju metalne delove šasije, motora ili menjača. Time se oštećuje instalacija i dolazi do kratkog spoja, a potom i do paljenja. Mnogo puta je uzrok prepunjavanje alternatora, neodgovarajući osigurač na vozilu. Umesto 10A stavi se osigurač od 20 ili 30 A, i umesto da pregori osigurač, dolazi do paljenja instalacije. Mnogo puta su kolege imale slučaj da je umesto osigurača namotana bakarna žica“, kaže Đorđević,
Za vreme letnjih vrućina ljudi nemaju naviku, a mnogi i ne znaju, da na velikim usponima ili u gradskim gužvama treba izgasiti klimu i smanjiti opterećenje motora. Kada se to ne radi, dolazi do preopterećenja u radu ventilatora za hlađenje vodenog i klima sistema, a to može dovesti do zapaljenja instalacije. Često se desi da spojevi, odnosno konektori na instalaciji pretrpe veliku temperaturu i kasnije nemaju dobar kontakt, što opet dovodi do opterećenja elektroinstalacija i povećava rizik za paljenje automobila.
„Još jedan razlog je loša instalacija na konektorima za far. Kod nas je obavezna upotreba svetla tokom dana i sve to dodatno opterećuje instalacije na faru. Tu se najčešće skida konektor zbog zamene sijalica i tako dolazi do oštećenja“, navodi Đorđević.
Šta treba prekontrolisati pre polaska na put
Savet vozačima je da pre odlaska na put obavezno izvrše kontrolu instalacija, izduvnog sistema i ispravnosti sistema za dovod goriva, a sve to kod legalnih servisera.
„Pre svega je obavezna kontrola startera i alternatora, jer zbog toga najčešće dolazi do problema sa instalacijom u smislu pregrevanja i slabljenja kontakta. Ako je starter neispravan i dolazi do velikog opterećenja, ventilatori koji su u lošem stanju prilikom dužeg putovanja rade neprekidno i često stradaju u vožnji, pa dolazi do pregrevanja motora. Takođe, treba kontrolisati klimu i sve sklopove, jer se u letnjem periodu koriste bez prestanka. I na vozilima na kojima se često vrši zamena sijalica na farovima obavezna je kontrola konektora i instalacija. Kontrolu treba raditi svakih šest meseci, naročito kod vozila starijih od deset godina“, preporučuje Đorđević vozačima.