Rođeni su na prelasku između dva milenijuma – krajem devedesetih i ranih 2000-tih. Nisu stigli da gledaju nekada popularnu emisiju “Posle 2000-te”, ali su sada deo te nove stvarnosti, od nedavno i one na tržištu rada. Baš tu sreću se sa starijim generacijama – a sudeći po obostranim reakcijama – generacijski jaz je i te kako vidljiv. Reč je o Zet generaciji.
Prva „digitalna generacija“ tzv Zumeri, a to su oni rođeni između 1997 i 2010. stigli su na tržište rada. Sudeći prema istraživanjima – iznenađenje je obostrano. Primedbe imaju i pripadnici zet generacije u ulozi radnika, ali i njihovi poslodavci, pa i kolege. Radna etika novih i starijih generacija – očito se razlikuje.
Više od 50 odsto ispitanika želi da ode „trbuhom za kruhom“
Podaci iz istraživanja Infostuda kažu da 57 odsto ispitanika planira da napusti zemlju i to zbog visine zarade, mogućnosti daljeg napredovanja, pa posledično i kvaliteta života. Za većinu je problematičan i prelaz iz faze obrazovanja u fazu zaposlenja, jer po završetku školovanja, navode, ne poseduju potrebne radne i organizacione veštine.
„Oni kažu da im je naravno bitna visina zarade, kažu da su im jako bitni međuljudski odnosi i stabilnost posla dobar balans između privatnog života i posla i isto tako im je bitno da ostvaruju određene benefite u skladu sa učinkom,“ kaže Tatjana Vidaković sa Infostuda i dodaje:
„Njih 70 odsto kaže da ih obrazovni sistem ne priprema na dovoljno dobar način za tu tranziciju na tržište rada, 70 odsto ispitanika kaže da oseća nelagodu i neprijatnost u vezi sa tom tranzicijom,“ kaže Vidaković.
Zumeri se razlikuju od ostalih generacija
Zumeri su rođeni u društvu i svetu koji je već u velikoj meri bio izmenjen tehnološkim napretkom i inovacijama, poput interneta i društvenih mreža. Razlikuju se od prethodnih generacija i to po samopouzdanju i željama. Poslodavci kažu – jedna samouverena generacija koja zna šta hoće, ali….
„Što se tiče toga kakvi su kao zaposleni to onda zavisi ili imate oni koji imaju i znanje i zvanje i sve veštine, tako da oni jednostavno zahtevaju mnogo toga što smatraju da je njima potrebno, a opet imamo i ove druge koji imaju zvanje, jer su završili fakultete, ali nemaju baš znanje i veštine koje su poslodavcu potrebne, a opet previše traže od poslodavca,“ kaže Jelena Jevtović iz Unije poslodavaca Srbije za „Blic“ TV.
Poslodavci spremni za saradnju
Ima nešto što onima koji su počeli da rade, ali i onima koji će tek doći, ipak ide na ruku, a toga su svesni i poslodavci.
„Poslodavci s obzirom da nedostaje kvalifikovani stručni kadar jednostavno su radi da izađu u susret čak i takvoj vrsti zahteva što se tiče visine plate,“ kaže Jelena Jevtović iz Unije poslodavaca Srbije.
Generacija Z će za dve godine činiti čak 30 odsto ukupnog broja zaposlenih. Poslodavci im poručuju da će oni koji su spremni da uče svakako imati priliku da naprave savršenu kombinaciju da svoje znanje iskoriste i da od svojih starijih kolega nauče ono u čemu nisu vešti.
Izvor: Blic
Foto: Pixabay